Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Voor alle off-topic zaken.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 6 jun 2023, 09.40 Dank u.
jrietveld schreef: 5 jun 2023, 23.21 En, by the way, elektrische fietsen zullen over niet al te lange tijd ook tot het historische collectiegoed gerekend mogen worden.
Hoe snel dat gaat, postte ik onlangs over de afgedankte e-bike van de buren, waar voor de rest echt niets aan mankeerde!
Dus of je ze dan nog rijdend kunt houden, of weer aan de praat kunt krijgen, nadat de accu het heeft opgegeven, is wel de vraag.

In een zeker YT-filmpje reviseert een Indiër(?) een vrachtwagenaccu of zoiets, wat interessant is om te zien. Om hoe zo een accu er van binnen uitziet en hoe de man te werk gaat met al dat spul, solderen en zo - en zeker ook omdat hij heel rustig kort aan of op een drukke, 'toeterende' straat zit te werken ... :o De man was er - met al zijn routine - op zich helemaal niet zo lang mee bezig dus qua kosten zou het mee kunnen vallen.
Dan zou dat voor een e-bike accu ook mogelijk moeten worden, als het dat nog niet is.
Yt zal wel pakistany truck oid geweest zijn, en die fixen 50 jaar oude technologie met 100 jaar oud gereedschap. Is wat anders dan een modern product met lcd displays, exploderend plastic, ieder zijn eigen protocol om de software uit te kunnen lezen, componenten die alleen nog maar destructief uit elkaar kunnen en andere features uit onze weggooimaatschappij
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

jrietveld schreef: 5 jun 2023, 23.21 Over e-bikes wordt op dit forum weinig gesproken en als dat al geval is, meestal vrij kritisch. Ik begrijp dat niet helemaal:
Het is een forum voor liefhebbers van oude fietsen. Dus niet zo gek dat men hier bovengemiddeld kritish is op nieuwerwetse fietsen, om welke reden dan ook :)

Om er even een positieve kant aan te geven, ik vind ebikes vele malen minder storend dan (niet electrische) scooters en brommers. Dat die in aantallen aan het afnemen zijn in ruil voor ebikes vind ik een goede ontwikkeling. Maar voor mij persoonlijk zal ik alleen aan een ebike beginnen als mijn lichaam zelf fietsen niet meer aan kan. Tot die tijd is zelf trappen juist wat ik nodig heb om in conditie te blijven.
remurk
Berichten: 381
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door remurk »

Fietsframes en -vorken moeten tegenwoordig veel sterker zijn dan vroeger. Het gemiddelde gewicht van mensen is in vergelijking met 120 jaar geleden flink toegenomen; bovendien zijn moderne fietsen veel meer op snelheid gebouwd en zijn de remmen veel krachtiger. Dit leidt tot veel hogere belastingen van frame en vork en dus een forser gebouwde fiets, met name bij rijwielen met elektrische trapondersteuning.
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door m-gineering »

remurk schreef: 6 jun 2023, 21.02 Fietsframes en -vorken moeten tegenwoordig veel sterker zijn dan vroeger. Het gemiddelde gewicht van mensen is in vergelijking met 120 jaar geleden flink toegenomen; bovendien zijn moderne fietsen veel meer op snelheid gebouwd en zijn de remmen veel krachtiger. Dit leidt tot veel hogere belastingen van frame en vork en dus een forser gebouwde fiets, met name bij rijwielen met elektrische trapondersteuning.
Als je een frame in staal zou bouwen valt het met de dikkere buizen heel erg mee. Maar aluminium en carbon geven juist de mogelijkheid om het volume van de buis sterk te vergroten, zodat er accu's in passen en -belangijk- hele grote stickers op passen.
/Marten
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door Rob Houkes »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 6 jun 2023, 11.37 Het is een forum voor liefhebbers van oude fietsen. Dus niet zo gek dat men hier bovengemiddeld kritish is op nieuwerwetse fietsen, om welke reden dan ook
Inderdaad, oude elektrische fietsen zijn véél mooier.... vooral de elegante oplossingen om de batterij in het frame te verstoppen :lol:
Bijlagen
stokvis electr fiets gratis.jpg
philips electr.fiets simplex.psd.jpg
Gazelle electrische fiets.jpg
burgers electrische fiets heren.jpg
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Oudste en nieuwste fiets in Groningen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik vind dat best ok eigenlijk. Het is functioneel ontworpen. Dat vind ik nog altijd veel beter dan lelijke "design" modellen, zoals dit:
Capture.JPG
En deze, voor slechts $80.000:
img_blacktrail_bt01_bike_2.jpg
img_blacktrail_bt01_bike_2.jpg (59.42 KiB) 644 keer bekeken
Plaats reactie