Transportfiets onbekend merk.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Update Transportfiets onbekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Hoi Ad,

Ik heb op de NOVO's geen oliepotje gezien.
Volgens mij deden ze dat niet daar maar je weet nooit.
Er staat 55-09 in de naaf geslagen. Dat zou wel eens het bouwjaar en de maand kunnen zijn maar ik ken de code niet.

Vandaag is ie helemaal uit elkaar geweest en deels weer in elkaar. Het framenummer is 72548. Ik heb nog niet eerder een framenummer gezien wat zo netjes ingeslagen is.
Het is een hoog frame voor een transportfiets.
Van hart trapas tot bovenkant zadellug meet het 61,5cm.
De trapas was nog erg goed en waarschijnlijk al een keer vervangen en toen niet meer zoveel mee gefietst of goed onderhouden. De kogels heb ik vervangen.
De cranks staan weer mooi in lijn met de zelfde spieën. En waar ik erg blij mee was is dat het stuur los kwam. Dat wil wel eens vast zitten en omdat het zo'n hoog frame is zat het stuur erg ver in de voorvork. Daarom was ik bang dat ik het niet los zou krijgen. 'k Heb de kroon in de bankschroef gezet en een kwartier staan de draaien en trekken en toen was het er uit en ben de eigenaar erg dankbaar dat ie het met vet in heeft gesmeerd.
Het fietst al weer erg lekker en ik vind het altijd leuk dat de wielen mooi in lijn staan zodat je kaars rechtop kan blijven zitten als je 'zonder handen fietst' en dat was nu ook weer het geval. Er hoefde niets gericht te worden.
Misschien weet iemand aan de hand van de foto van het framenummer iets te zeggen over het merk.
Er staat een M in de trapas, het rek is typische en weinig voorkomend en de lug tussen de stuurpen en de stuurbocht is samen met de kop van de expanderbout ook typisch. De voornaaf is veel voorkomend, de achternaaf wat minder.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9533.JPG
DSCN9533.JPG (272.47 KiB) 9748 keer bekeken
DSCN9529.JPG
DSCN9529.JPG (152.56 KiB) 9748 keer bekeken
DSCN9518.JPG
DSCN9518.JPG (279.17 KiB) 9748 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door Fotomaan »

'k Heb net nog even bij Herbert Kuner op de site gekeken.
Hij schrijft
Ook de terugtrapremnaven van dit Zweedse bedrijf, o.a. bekend door zijn naaimachines, dateren normaal gesproken van tussen eind jaren 40 en eind jaren 50. Op de naafhuls staat "Novo Special CN" en daarbij maand en jaartal. De bijbehorende Nederlandse fietsmerken zijn o.a. Batavus, Gazelle, Burgers, Fongers en Juncker.
De naaf in mijn transportfiets is dus van september 1955 terwijl de fiets waarschijnlijk ouder is.
Het is misschien zo dat de naaf gemonteerd is door een fietsenmaker die dealer was van een van de merken die Herbert noemt.
Ik weet zeker dat het geen Batavus is omdat die eigen voorvorken hadden. Het is ook geen Gazelle, Fongers of Juncker waardoor Burgers overblijft.
Dus ga ik dat maar eens verkennen.
Heeft iemand enig idee of de cijfers van het framenummer overeenkomsten vertoont met Burgers?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9533.JPG
DSCN9533.JPG (272.47 KiB) 9729 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door regina »

hai fotomaan ik las dat er een m in de trapas staat is het niet mogelijk dat het een magneet of mustang is,ik weet verder niet of die ook transportfietsen gemaakt hebben grt regina
amassen
Berichten: 18
Lid geworden op: 1 nov 2012, 22.20

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door amassen »

Hoi, allemaal is deze fiets ook een Germaan uit meppel .Ik heb namelijk zelf ook een heerenfiets van germaan met een NOVO naaf.Ook had ik begrepen is opgehaald uit de buurd van Steenwyk.Groeten Anne Maris
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door fietser »

Ik weet zeker dat het geen Batavus is omdat die eigen voorvorken hadden.
Wat bedoel je met eigen voorvorken? En heeft dat ook betrekking op vooroorlogse Batavus-fietsen? Ik kom aan de hand van het framenummer juist op Batavus uit, 2e helft jaren '30. Het is niet helemaal zeker maar lijkt er toch tamelijk sterk op.

'
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door Sandra »

ik las dat er een m in de trapas staat is het niet mogelijk dat het een magneet of mustang is,ik weet verder niet of die ook transportfietsen gemaakt hebben
Ja, Mustang heeft zeker transportfietsen gemaakt. Ik ben er echter pas drie tegengekomen (en die zijn veel nieuwer) en documentatie is niet voorhanden. Helaas helaas. Ik heb nooit gehoord dat Mustang een m zou hebben ingeslagen op onderdelen. Het is lastig hoor met die transportfietsen, ze lijken allemaal sterk op elkaar.
Het lettertype van het framenummer zou trouwens kunnen (er zijn verschillende gebruikt, en ik heb foto's van sterk gelijkende). De framenummering was een allegaartje, dus zou ook op zich kunnen. Ik kan het dus niet uitsluiten ;) Zou wel bijzonder leuk zijn Charles, en dan gooi ik al mijn charmes bij jou in de strijd, ha ha.

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Wat bedoel je met eigen voorvorken? En heeft dat ook betrekking op vooroorlogse Batavus-fietsen? Ik kom aan de hand van het framenummer juist op Batavus uit, 2e helft jaren '30. /quote]

Oei, oei, :? Ik weet alleen maar dat er Batavus transportfietsen zijn met voorvorken die een heel eigen kroon hebben. Het ziet er uit alsof de poten van de voorvork doorlopen.
Wat ik niet weet is wanneer ze daarmee begonnen zijn dus dat maakt het weer lastig.
Ik kan het dus niet uitsluiten Zou wel bijzonder leuk zijn Charles, en dan gooi ik al mijn charmes bij jou in de strijd, ha ha.
Dan zal ik weer ergens kracht op moeten doen.
'k Weenie of dat wel gaat lukken :oops:

Misschien is het te doen om aan de hand van voorbeelden die in catalogi staan te vergelijken.
Het sterkste aanknopingspunt zijn het zeer duidelijke framenummer en de stuurlug tussen de bocht en de pen. Die is anders dan anders.
De zeskant van de bout is hoger en de lug zelf is breder op de bocht en lager op de pen. Mooie bescheiden vormgeving.
Ik heb er zo twee gezien van de zeer vele. Een is verkocht maar nog in de buurt en dus nog te vergelijken.
De foto's zijn van de fiets die ik nog heb.

En het volgende maakt het er ook niet gemakkelijker op.

http://www.inenomassen.nl/mustang.html
Tot ver na de oorlog, werd de fiets veel gebruikt voor het transport van goederen. Mustang heeft vermoedelijk al vanaf de eerste jaren transportfietsen en half-transportfietsen gemaakt. Bij Mustang was de klant koning; waarschijnlijk zijn er dan ook veel verschillende uitvoeringen gemaakt, aangepast aan de wensen van de klant.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
Expanderbout1.jpg
Expanderbout1.jpg (114.35 KiB) 9667 keer bekeken
Expanderbout2.jpg
Expanderbout2.jpg (131.6 KiB) 9667 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
van den Wittenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.43

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door van den Wittenboer »

Nieuws!!??

Het cijfertype lijkt sprekend op mijn zoekplaatje:
http://www.transportfiets.net/2011/02/1 ... raagteken/
van lang geleden!!

De geleerden dachten toen dat het misschien een Raleigh was. Een fietsfanaat die hem later zag zei direct: "HE", dat is een Raleigh!!, dus ......................

Frits
Ga toch fietsen......
van den Wittenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.43

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door van den Wittenboer »

Charles,
en dat is dus die fiets met een bracketas van 1911!!!!

Frits
Ga toch fietsen......
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets onbekend merk.

Bericht door Fotomaan »

Hoi Frits,

Ik ga dat eens vergelijken maar volgens mij is het niet helemaal hetzelfde allemaal.
De stuurlug is anders, het framenummer staat aan de andere kant en de trapas is langer.

Dat laatste zal ik nog eens nameten.
Wat wel opviel is dat het hele brackethuis met cranckstel prachtig mooi 'pas' was gemaakt.
De trapas stak niks te veel uit aan de linkerkant (is vaak wel het geval) en de cranks gaan beide op precies 6mm afstand langs de liggende achtervork.
Dat is een mooi elegant detail voor een transportfiets waar niet altijd aandacht aan werd besteed. :)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie