Joco?

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Joco?

Bericht door marco verbaant »

Over die Van Klinkum heb ik wel eens vaker gehoord. Hij ontwierp ook de balhoofdplaatjes en transfers van vele (vooral Amsterdamse) merken. Onder andere voor RIH en Van de Bergh, het merk van Amsterdammer Jaap van den Bergh. Qua vormgeving leek het allemaal veel op dat van RIH Bustraan. Er waren onderling behoorlijke gelijkenissen. Van den Bergh maakte ook fietsen voor Stephi-sport. Van hetzelfde laken een pak qua grafische vormgeving. Bij die laatste kon men in Amsterdam de dure Italiaanse wielerkleding kopen. Jaap was het biljartmaatje van Wim van der Kaay. En daar houden de vergelijkingen weer mee op. :D
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

De kleur van de nu nog groene Joco ben ik nog niet uit. De oranje kleur van mijn Ronde van Europa vind ik prachtig. De fiets is geheel verschoten, maar op de plek waar flink wat tape heeft gezeten, zie je hoe mooi die kleur was. Wat ik verder ook wel chique op de groene zou vinden is de kleur die ik voor het gemak maar donker muisgrijs noem. Zie bijlage. Ik ben natuurlijk altijd benieuwd naar voorbeelden van andere mogelijke Joco kleuren.
joco2.jpg
joco2.jpg (13.51 KiB) 1581 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gronam2 op 28 jun 2023, 14.24, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Joco?

Bericht door m-gineering »

Gronam2 schreef: 26 jun 2023, 23.46 Of mijn frame normaal stalen buis of Reynolds is, weet ik nog niet zo net.
grijp een schuifmaaat en meet de dikte van de zadelpen. Hoe groter de wanddikte van de zadelbuis (=doorgaans goedkoper) des te dunner de zadelpen. De meeste 531 frames hebben een 27.2mm pen
/Marten
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Nu je het zegt, mijn Gazelle Super Sport Licht is 531 buis en heeft die zadelpenmaat. Schuifmaat pak ik er vanavond bij. Dank voor de tip!
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Marten ik heb op jouw advies inderdaad 27.2 gemeten. Ik meende het gewoon al te voelen aan het gewicht van de fiets. Nou ja, ik ga er gewoon mee verder. Bluemels zijn onderweg en dat kleurtje kom ik ook wel uit. Bedankt voor al jullie bijdragen maar weer!
Durabo88
Berichten: 2533
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco?

Bericht door Durabo88 »

Beste Gronam,

Is de fiets al gedemonteerd? Nog jaarinslagen gevonden? Hoe is de staat vd onderdelen, zoals de lagertjes?

Mvg, Y.
Sportief fietsend!
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Dag Yorick, Net terug van vakantie, dus even uit de lucht geweest. Ik heb een en ander losgehaald en de lagers etc. waren droog/ongesmeerd, maar gelukkig nog in goede staat. Lagervet er in gedaan en de wielen draaien zeldzaam mooi en licht rond. Er moet nog veel aan de fiets gedaan worden, geen haast. Ik wil hem wel een nieuw kleurtje geven. Wat het gaat worden, daar ben ik nog niet uit. Verder nog schoonmaken en poetsen. Dat wordt straks een fiets waarmee ik helemaal in de wolken ben. Ik moet zeggen dat die Joco's en Locomotiefs wel erg fijne fietsen uit de jaren 50 en 60 zijn. Hartelijke groeten, Onno
Durabo88
Berichten: 2533
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco?

Bericht door Durabo88 »

Beste Gronam,

Klinkt allemaal positief. Ik zou hem naar een goede spuiter brengen en NIET laten powdercoaten. Heb je al transfers? Biezen heb ik wel eens gedaan, best een uitdaging. Twee weken geen alcohol vooraf om een vaste hand te krijgen. ;-)
Sportief fietsend!
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Het plan is inderdaad de fiets te laten spuiten. Dat gaat wel lukken, het biezen rond de lugs ook. Stickers/decals/transfers heb ik nog niet erg kunnen vinden. Heb jij als ervaringsdeskundige wellicht een adres?
Durabo88
Berichten: 2533
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco?

Bericht door Durabo88 »

Biezen zaten bij Joco rond de lugs en over de buizen. Het exacte patroon kon per fiets flink verschillen. Ik zou even wat voorbeelden van bestaande fietsen zoeken en voor jezelf bedenken wat je wil.

Ik ken alleen de bescheiden collectie repro transfers van Pelders: https://pelders.nl/product-categorie/joco/

Mvg, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie