Joco?

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Dank voor je bericht Rutger. De variatie in onderdelengebruik is inderdaad groot. Dit ken ik ook van andere Amsterdamse fietsenbouwers. Op internet kom ik veel racefietsen tegen (Ronde van Nederland en Europa), maar ken jij ook mensen die een Joco sportfiets hebben? Ik ben benieuwd naar je foto's.
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Joco?

Bericht door remurk »

Ik heb je foto's nog eens goed bekeken. Ik vermoed dat het een Joco zou kunnen zijn uit de zg "Supersport" serie; dat waren fietsen met een normaal, dus relatief zwaar stalen frame; die hadden geen lichtgewicht Reynolds frame en vork. Eigenlijk waren het geen échte "supersport" fietsen dus. Ze waren wél afgemonteerd met tamelijk "sportieve" onderdelen. De meest bekende JOCO- sport- en racefietsen betroffen echter de sport- en race fietsen uit de series Joco "Ronde van Nederland" en Joco "Ronde van Europa" dat zijn de échte paradepaardjes. Vanwege de gedeeltelijke overlapping tussen de (duurste) uitvoering van de "Supersport" serie en de meest goedkope uitvoering van een "Ronde van Nederland" fiets, zijn er van de 'Supersport"-serie waarschijnlijk maar weinig gemaakt/verkocht. Voor een beetje meer had je immers een lichtere/betere sportfiets uit de "Ronde van Nederland" serie.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Rutger dank wederom voor je reactie. Ik was al enigszins overtuigd dat het een Joco Sportfiets Licht of Super Licht betreft. De Super Licht was ook in Reynolds 531 beschikbaar overigens. Kijk daar de folder van Joco uit 1950 er nog maar eens op na op deze site. Ik meende met een Joco van Durabo/Yorick ook al enige gelijkenis te zien op de Oude Fiets Facebookpagina. Hij toonde daar een uitvoering die net als die van mij is uitgevoerd met de Priorflenzen waar ik nog nooit van had gehoord. Nogmaals dank voor je info en leuk en interessant om hier kennis te delen.
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco?

Bericht door Durabo88 »

Beste Gronam2,

Ik heb in mijn collectie Joco Ronde van Europa fietsen, een modelloos exemplaar met Sturmey Archer AM naaf en een los Ronde van Nederland frame. De fiets met Prior naaf is een Ronde van Europa. Daarnaast heb ik nog een andere fiets, maar dat is een Olympia (Ruitenbeek), met Prior hoge flensnaven.
Even als reactie op de voorgaande berichten, kan ik meegaan in wat Remurk eerder heeft gezegd. Zo'n Joco blijft een zogeheten 'custom built' fiets, dus die naar wens van de klant qua afmontage werd samengesteld, dus de afmontages in de folder zijn slechts een voorbeeld. Dit in tegenstelling tot de Fongersen en Gazelles, die zoals ze in de folder stonden (confectiefietsen) bij je fietsenmaker om de hoek werden afgeleverd. De afwijkingen in afmontage daarbij zijn dus door die fietsenmaker voor de klant of bij latere reparaties en toevoegingen ontstaan. Dat noemen we dan 'niet origineel'. Bij een Joco weten we over de originele afmontage eigenlijk niks, want er is ook geen archief waarin dit is bijgehouden.

Mvg, Y.
Sportief fietsend!
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Yorick dank voor deze informatie. Ik ben benieuwd of jij ook nog iets meer kunt vertellen over de verschillende lugs die gebruikt werden. En heb jij enig idee van het kleurenpallet van de vroege Joco's? Ik begreep dat de metallic groen, rood en blauw gebruikt werden, maar heb dat nog nooit gezien.
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Joco?

Bericht door Durabo88 »

Beste Gronam,

Volgens mij waren Nervex lugs de meest gebruikte. Kleuren konden naar wens van de klant gekozen worden, ga ik vanuit. Ik heb geen bewijzen in de vorm van foldermateriaal. De enige bewijzen waar ik dit op stoel, zijn de exemplaren met originele lak die nu nog rondrijden.

Succes!
Sportief fietsend!
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Joco?

Bericht door remurk »

Hier een afbeelding van een JOCO Supersport, die er wel sportief uitziet, maar het frame en de voorvork zijn van normale stalen buis, dus géén lichtgewicht Reynolds. Zie de lugs!
Bijlagen
a.jpg
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Joco?

Bericht door marco verbaant »

remurk schreef: 26 jun 2023, 19.23 Hier een afbeelding van een JOCO Supersport, die er wel sportief uitziet, maar het frame en de voorvork zijn van normale stalen buis, dus géén lichtgewicht Reynolds. Zie de lugs!
Maar dit is wel een hele fraaie klassieke supersportfiets, met puike afmontage. Prima gevonden met de ophanging van het achterspatbord aan de klemband voor de kettingrand. :D
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Joco?

Bericht door Gronam2 »

Ook een leuke fiets. Dat lakwerk met al die biesjes is typisch Joco. En de lugs zijn anders dan mijn groene. Of mijn frame normaal stalen buis of Reynolds is, weet ik nog niet zo net. Ik vind de groene best licht, en dan zitten de relatief zware rvs-spatborden er nog op. Leuk dat je dit deelt Rutger. Is de fiets van jou? Ik zou nog wel wat meer details willen zien. De kleur van de Joco heb ik nog niet eerder gezien. Zijn er ook frames bekend in geheel metallic groen, rood of blauw. Heel veel Joco's in metallic zijn two tone. zo lijkt het. Bedankt voor je bijdrage Rutger.
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Joco?

Bericht door remurk »

Joco maakte de frames zelf, maar liet ze spuiten bij de fa. Centrix in de Bellamystraat te Amsterdam, die ook het bieswerk en de transfers verzorgde. Centrix moffelde de gespoten frames in een eigen moffeloven. Centrix deed dit overigens ook voor meerdere framebouwers in de regio Amsterdam en beschikte daarom over laktransfers van de meeste merken. Het bedrijf bestaat niet meer, maar de resterende oude, originele laktransfers zijn nog geruime tijd op Mps verkocht door een nazaat. Joco fietsen kon je in vrijwel alle kleuren bestellen, zowel in unikleur als in metallic. Vanaf eind jaren '50, begin jaren '60 kwamen er ook veel multicolor uitvoering, heel kunstig gespoten en gebiesd. De meeste laktransfers werden geproduceerd door het bedrijf Max Oostra te Amsterdam, naar ontwerp van de klant, dan wel naar een ontwerp van de huisontwerper; naar verluid schijnt dat ene heer Van Klinkum te zijn geweest, maar daarover heb ik (helaas) niets terug kunnen vinden. De Joco's van de jaren '60 en met name de modellen Ronde van Europa en Ronde van Nederland vind ik de mooiste.
Plaats reactie