Simplex cycloïde kruisframe

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
pddvm1
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 mar 2021, 20.05

Simplex cycloïde kruisframe

Bericht door pddvm1 »

Ha allen,

Via marktplaats ben ik bij deze fiets gekomen: een Simplex Neo kruisframe. Ik heb nog geen framenummer kunnen ontdekken.

Er zal over de loop der jaren het een en ander vervangen zijn aan deze fiets; wellicht wil iemand me helpen om te inventariseren wat niet meer origineel is?

Ik begin zelf alvast:
- voorspatbord
- trappers
- kettingkast
- snelbinders

Achterspatbord lijkt wel origineel? Koplamp is Philips, dynamo en bel Simplex.
Op zowel de voor- als achternaaf geen merkteken of jaartal; herkent iemand deze?

Vriendelijke groeten, Pieter

(titel aangepast 10-3-2024 omdat het geen Neo is maar een cycloïde, zie commentaar hieronder)
Bijlagen
IMG_3932 groot.jpeg
IMG_3923 groot.jpeg
IMG_3918 groot.jpeg
IMG_3936 groot.jpeg
IMG_3921 groot.jpeg
IMG_3933 groot.jpeg
IMG_3931 groot.jpeg
IMG_3930 groot.jpeg
IMG_3929 groot.jpeg
IMG_3927 groot.jpeg
IMG_3926 groot.jpeg
IMG_3925 groot.jpeg
IMG_3924 groot.jpeg
IMG_3937 groot.jpeg
IMG_3916 groot.jpeg
IMG_3915 groot.jpeg
Laatst gewijzigd door pddvm1 op 10 mar 2024, 20.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Simplex Neo kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé »

Pieter,
Mooie fiets.
De benaming Neo klopt niet bij deze fiets.
Neo modellen hebben een Thomson trapas en wielnaven met conussen en cups. Deze Simplex kruisframe is een van het type Cycloïde.
Dus met kogellagers in trapas en voorwiel. Veel beter en onverslijtbaar ook.
Voorspatbord , pedalen en bagagedrager zijn niet origineel.
Daarnaast is de kettingkast een keer vervangen. Verder kom je een heel eind als het gaat om origineel.

Groeten,
Maarten
pddvm1
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 mar 2021, 20.05

Re: Simplex Neo kruisframe

Bericht door pddvm1 »

Ha Maarten, dank voor je reactie!

Dus de 3v-achternaaf is Sturmey Archer? (de versteller in elk geval wel). Bijzonder dat hier kogellagers inzitten terwijl op het frame duidelijk 'Neo' staat (foto vergeten bij te voegen, zie hieronder). Zou het dan een samengesteld project zijn, of zijn ze bij Simplex op een gegeven moment opgehouden om onderscheid te maken?
Bijlagen
IMG_3934 groot.jpeg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Simplex Neo kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, in de S.A. Versnellingsnaaf zitten geen machine kogellagers. Dat is uitgevoerd zoals bij alle andere S.A. naven.
Maar in het voorwiel (van Simplex) en de trapas daar zitten Machine kogellagers.
De trapas met verchroomde stofkap laat zien dat het een kogellager trapas is. Als je een Neo hebt dan is het trapashuis veel kleiner van diameter en dan zie je een conus met borg ring en zeskantmoer

De type aanduiding op het frame is er door een restaurateur op gezet.
Maar een zonder kennis van zaken.
Ook de ronde transfer op de zadelbuis hoort daar niet . Het is een transfer voor op het achterspatbord.

Groeten,
Maarten
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Simplex Neo kruisframe

Bericht door veenofiets »

Mooie fiets had m ook op mp gezien. Maar als ik het zo lees toch nog wel enig werk naar origineel. Ik schat m van begin jaren 50. Dan lijkt de spatbord stang met bumper me niet originele maar handig is t wel t achterlicht zit beschermd.

Freek
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Simplex Neo kruisframe

Bericht door Fongers1952 »

Vermoedelijk hebben er ooit Vasad stalen jasbeschermers opgezeten. Dit omdat ik nog een Vasad klem zie zitten op de staande achtervork.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
pddvm1
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 mar 2021, 20.05

Re: Simplex cycloïde kruisframe

Bericht door pddvm1 »

Ha allen, ik fiets al een tijdje met plezier op bovenstaande fiets. Om 'm in betere staat te brengen ben ik op zoek naar Simplex spatborden. Het liefst zou ik het 'oude', gegolfde model vinden (die zijn wat eleganter dan de bolle spatborden van na 1955). Ik begrijp dat de kans dat iemand een kant en klaar setje heeft liggen klein is, maar niet geschoten is altijd mis. (Ik heb niets om te ruilen, dus uiteraard ben ik bereid om ervoor te betalen).

Ook een 'bol' voorspatbord zou al heel fijn zijn, om van dat roestende nieuwerwetse ding af te komen :D

Alvast veel dank voor elke hulp,

Vriendelijke groeten, Pieter
pddvm1
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 mar 2021, 20.05

Re: Simplex cycloïde kruisframe

Bericht door pddvm1 »

Ook enkele vragen over Simplex-fietsen van eind '40-begin '50:

- Vanaf welk jaar kregen de cycloide Simplexen de uitgeponsde 'S' in de voorvorkkroon?
- Ik zie op MP veel (origineel ogende) Simplexen voorbij komen met zwarte remstangen, ook op fietsen met verchroomde sturen en aluminium velgen. Was er een vaste combinatie, of werd de remstangen naar smaak van de klant zwart geverfd of vernikkeld/verchroomd?
- Hoe zag een originele/passende bagagedrager uit die tijd eruit (wellicht heeft iemand een duidelijke foto beschikbaar)?
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Simplex cycloïde kruisframe

Bericht door Maarten Waarlé »

Pieter,
wanneer de vorkkroon veranderd is weet ik niet maar het lijkt in de zelfde beweging te zijn veranderd als dat de spatborden boller werden.
Bij deze wat fotos van mijn Simplex. Deze heeft nog de wat vierkantere kroon. De bagagedrager heeft bij deze Simplex fietsen een verloop naar achter om voorbij de bout van de staande achtervork te komen. Deze steekt meer dan gemiddeld uit omdat de massieve spatbordstang er onder zit geschroefd.
De vroegere modellen hebben ook wel een rond gebogen buis onderaan de bagagedrager.
Remstangetjes zijn bij mijn weten in de kleur van de fiets. Binnenkort komt er een bruinrode mijn kant op. Ik zal dan eens kijken of de stangen ook die kleur hebben.
P1020007.jpg
P1020006.jpg
P1020005.jpg
P1020004.jpg
P1020003.jpg
Groeten,
Maarten
pddvm1
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 mar 2021, 20.05

Re: Simplex cycloïde kruisframe

Bericht door pddvm1 »

Ha Maarten, dank voor je antwoorden. Over die rond gebogen buis onderaan de bagagedrager, bedoel je zoiets?
IMG_0692.jpeg
Plaats reactie