Simplex trommelremnaaf

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Woldman
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Simplex trommelremnaaf

Bericht door Woldman »

Vraagje:
Heeft Simplex in de jaren 30 ook een trommelremnaaf gemaakt met versnellingen?
Ik zie dat niet terug in de catalogi en prijslijsten van Simplex dus denk zelf van niet.
Vriendelijke groet,
Jan Woldman
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Simplex trommelremnaaf

Bericht door ReinvB »

Volgens mij was gazelle de enige nederlandse fietsenfabriek die ooit zelf een versnellingsnaaf maakte. En dat was veel later. Een degelijk product werd extern ingekocht. Een cycloide fiets met een versnellingsnaaf heeft daardoor dus ook geen kogellagers.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Simplex trommelremnaaf

Bericht door m-gineering »

ReinvB schreef: 17 jun 2023, 14.40 Een cycloide fiets met een versnellingsnaaf heeft daardoor dus ook geen kogellagers.
Hier moet je vrees ik nog even goed over nadenken :shock:
/Marten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Simplex trommelremnaaf

Bericht door ReinvB »

Heeft daardoor in de achteras geen vaste kogellagers. Wel kogels natuurlijk ,en ook lagers, sorry. Een cycloîde met een trommelremnaaf met alleen freewheel, die simplex zelf maakte had wel kogellagers. Dat was wat ik bedoelde-
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Simplex trommelremnaaf

Bericht door m-gineering »

ReinvB schreef: 17 jun 2023, 18.08 Heeft daardoor in de achteras geen vaste kogellagers. Wel kogels natuurlijk ,en ook lagers, sorry. Een cycloîde met een trommelremnaaf met alleen freewheel, die simplex zelf maakte had wel kogellagers. Dat was wat ik bedoelde-
je hebt kogellagers, tonlagers, naaldlagers, kegellagers en ik mis er vast nog wel een paar als we het over lagers met rollende elementen (wentellagers) hebben. En kogellagers kom je weer in veel gedaanten tegen, maar vooral als een cup en conuslager (in tandem opstelling) als we het over een fiets hebben. Maar al die kogels die daar in zitten is een hint, het zijn kogellagers ;).

Een complete unit is inderdaad ook een kogellager, de meeste zijn van het type eenrijig groefkogellager. Een cup en conuslager is een hoekcontact kogellager, zijn minder gevoelig voor uitlijning, en kun je kant en klaar kopen als los onderdeel, maar ev ook in het ontwerp integreren.
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Simplex trommelremnaaf

Bericht door fietshobbyist »

Een cycloïde is dus de 'stuitergrafiek' die je krijgt als je de beweging van het ventiel in een rollend wiel volgt.
Is cycloïde voor een zekere Simplex maar zo een naam, of zit er meer achter?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Simplex trommelremnaaf

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 18 jun 2023, 11.29 Een cycloïde is dus de 'stuitergrafiek' die je krijgt als je de beweging van het ventiel in een rollend wiel volgt.
Is cycloïde voor een zekere Simplex maar zo een naam, of zit er meer achter?
Bijlagen
cyclo1.jpg
cyclo2.jpg
/Marten
Plaats reactie