Banden voor dagelijks gebruik.

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door maartenB »

Misschien heeft Vredestein aan kwaliteitsverbetering gedaan, ik kocht er ooit 4 en ze waren echt slecht.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Jorisoudefiets »

De 2023 versie die ik kocht is Made in India.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Fotomaan »

maartenB schreef: 5 jul 2023, 18.06 Misschien heeft Vredestein aan kwaliteitsverbetering gedaan, ik kocht er ooit 4 en ze waren echt slecht.
Dat is ook mijn ervaring geweest. Dat was toen ze er net mee op de markt kwamen.
Sindsdien heb ik ze nooit meer gewild maar misschien is er iets verbeterd?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2536
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Durabo88 »

Zwarte banden zijn het beste voor dagelijks gebruik, zeg slijtvaster. Niet voor niets rijden we daarom tegenwoordig vooral op die kleur. MAAR dat ziet er natuurlijk niet uit op een oldtimer. Mijn ervaring is dat van de crème banden, de Schwalbe Delta Cruiser de beste is. Liefst zelf de Plus versie, met extra dikke anti-leklaag. Want anti-lek zijn de banden tegenwoordig veel beter dan de banden waar onze oldtimers oorspronkelijk op reden. Daarom vroeger altijd je zadeltasje en pompje mee voor de pech onderweg.
Sportief fietsend!
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 5 jul 2023, 23.18Liefst zelf de Plus versie, met extra dikke anti-leklaag
Want waarom zou je plezierig willen fietsen, als het zo eenvoudig is van iedere fiets een zompige stuiterbak te maken.
(toegegeven, als je er vervolgens weer een motor aanhangt heb je er vast minder last van, KAssa!)
/Marten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door ReinvB »

Overigens vond ik de oude banden die mijn fiets had toen ik hem vond wel fijn rijden (gouden spoor en doeto) maar deze banden op hun eind en het rubber word kwetsbaar. Blijkbaar is de fiets op een voor de banden ideale manier bewaard geweest.
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Jorisoudefiets »

Durabo88 schreef: 5 jul 2023, 23.18 Want waarom zou je plezierig willen fietsen, als het zo eenvoudig is van iedere fiets een zompige stuiterbak te maken.


Ik ben het met je eens. Zelf zoek ik banden die soepel zijn (en niet zwart), een dunne anti lek laag mag eventueel nog. En met 2.5 BAR rij je als een Rolls Royce zolang er niet teveel wrijving in de band zit. Panaracer heeft ook hele goede banden.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door JasperA »

ReinvB schreef: 1 jul 2023, 17.12 als een soort fietsfluencer dus. Ik denk erover na.
Het lijkt me sowieso wel leuk om een keer persoonlijk langs te komen, ik zie op je site dat je nog wel een aantal onderdelen hebt die mijn fiets ten goede zouden komen.
Altijd welkom!

De fietsen staan tegenwoordig in een garagebox (een kwartiertje rijden bij mij vandaan) dus zijn wat beter te bezichtigen.

Oh ja, en die Schwalbe banden met modern profiel dat ziet er natuurlijk niet uit op zo’n oldtimer fiets… ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef: 5 jul 2023, 18.13
maartenB schreef: 5 jul 2023, 18.06 Misschien heeft Vredestein aan kwaliteitsverbetering gedaan, ik kocht er ooit 4 en ze waren echt slecht.
Dat is ook mijn ervaring geweest. Dat was toen ze er net mee op de markt kwamen.
Sindsdien heb ik ze nooit meer gewild maar misschien is er iets verbeterd?
De sets van mij zijn zo'n 7 jaar oud. Die zijn prima.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Jorisoudefiets schreef: 6 jul 2023, 09.31 Ik ben het met je eens. Zelf zoek ik banden die soepel zijn (en niet zwart), een dunne anti lek laag mag eventueel nog. En met 2.5 BAR rij je als een Rolls Royce zolang er niet teveel wrijving in de band zit. Panaracer heeft ook hele goede banden.
Dan heb je wel dikke banden? Want bij 1,75" banden is onder de 3,75 BAR alsof je door de blubber rijdt, met welke band dan ook. 2,5 BAR is net de ondergrens bij mijn 2,5" bakfietsbanden, dan zijn ze nog vrij zacht. Hoe kleiner de band, hoe hoger de druk die nodig is om ze op spanning te houden.
Plaats reactie