Banden voor dagelijks gebruik.

Voor alle off-topic zaken.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door ReinvB »

Ja
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door fietshobbyist »

m-gineering schreef: 3 jul 2023, 17.55 Made in India?
De productie is verplaatst van Doetinchem naar Maleisië, als ik me goed herinner - India of Maleisië, het is beide in Azië in ieder geval.
Overigens, Vredestein (autobanden) heeft tegenwoordig een binding met Apollo Tyres en dat komt wel uit India.
Beau-Velo
Berichten: 319
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Beau-Velo »

Ik gebruik ook graag Schwalbe banden Delta cruiser 635 of Marathon 622. G-one gravel in twee kleuren 650. Continental ride tour is ook een goede band maar erg veel reclame.
Dit zijn bedrijven die de markt lijden en investeren om een goede kwaliteit band te maken en ook nog eens erg netjes geprijsd.
Die retro banden ook die van Vredestein zijn in de kortste keer uitgedroogd. Zou er niet graag in de regen mee door de bocht gaan. Mijn fietsen zijn om te gebruiken en sta niet graag langs de kant met een kapotte band.
In het verleden was ik revalidatie hulpmiddelen (rolstoelen fietsen) monteur en heb te veel banden vervangen.
Heb er wel een banden tik aan overgehouden.
Banden moeten goed en hard zijn. Kijk eens om je heen hoeveel mensen met te slappe banden rijden.
Merk je weinig van als het moderne motortje het werk voor je doet.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

ReinvB schreef: 30 jun 2023, 22.10 Ik heb een paar jaar geleden een retro vredestein band gemonteerd, beige met letters in het loopvlak waar ik zelf de reflectiestreep vanaf gepeuterd heb, maar ik vind zie nu dat de band al bijna net zo versleten is als de gulden spoor voorband die er toch al 70 jaar langer op licht. Zijn er meer mensen die hun oudere fietsen (bijna) dagelijks gebruiken en wat voor banden gebruik je dan, met oog op uiterlijk maar ook rijconfort en levensduur. Schwalbes vind ik zelf bijvoorbeeld niet mooi, maar deze vredesteins vind ik erg teleurstellend van kwaliteit.
Groet, Rein
Let wel dat een achterband vele malen sneller slijt dan een voorband. Ik heb ook al een Vredestein retro als achterband versleten op mijn dagelijkse transportfiets, maar de voorband is nog als nieuw. Ik vond de kwaliteit niet slecht, maar ook niet heel geweldig. Ik heb er denk ik een kilometer of 5000 op gereden voor de achterband op was. Daarvoor heb ik ruim 10000km gereden op een al tweedehands Vredestein Transport Extra Zwaar voordat die versleten was. Maar die hebben te veel weerstand vind ik, dus rij ik nu liever op moderne banden. Ik heb nu een Rexway Shopper 47-622 achter gemonteerd, maar eens kijken hoe lang die meegaat. In ieder geval een profiel dat niet te modern oogt.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 3 jul 2023, 23.03 Banden moeten goed en hard zijn. Kijk eens om je heen hoeveel mensen met te slappe banden rijden.
Ligt aan het karkas, als dat soepel is heb je lang niet de bandenspanning nodig dan wanneer het karkas zo stijf is dat je er al bijna zonder binnenband op kunt fietsen. Dus een Marathon Plus moet je knalhard oppompen, maar de meeste sneuvelen door ingescheurde wangen. Een GrandBois etc is te zacht als ze doorslaan over een veerooster of zompig gaan sturen ;) Niet knalhard rolt een soepele band juist lichter over de oneffenheden van de weg

Rubberkwaliteit is wel een dingetje, daar is de ene fabrikant veel beter in dan de andere. Sommig rubber blijft eeuwig goed, ander rubber wordt knalhard en spiegelglad, of begint juist enthousiast te scheuren
/Marten
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Bandenplakker »

Ik ben erg gecharmeerd van DutchPerfect, made in Sri Lanka. Hun NoFlat is net zo goed als Marathon en goedkoper.
Ik gebruik ze zelf ook (zei de verkoper ;) )
In een vergelijking van de Fietsersbond met vijf andere banden scoorde deze op vijf van de zes punten als beste, op rolweerstand als tweede.

Het is uitgevonden en (duur!) gepatenteerd door meneer Rutteman in Scherpenzeel (Fr).
Ik heb in de begintijd van mijn bedrijf (2000) persoonlijk met hem gesproken.
Als ik het me goed herinner: Na de introductie van de DutchPerfect NoFlat kwam Schwalbe met de Marathon-toen-nog-niet-plus die wel heel erg leek op zijn NoFlat. Hij heeft toen geprocedeerd met zijn patent bij de hand en heeft verloren van de zes (!) advocaten van Schwalbe op een komma en een (1) woord in de patentbeschrijving.

Dirk
Beau-Velo
Berichten: 319
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Beau-Velo »

Bandenplakker schreef: 4 jul 2023, 11.12 Ik ben erg gecharmeerd van DutchPerfect, made in Sri Lanka. Hun NoFlat is net zo goed als Marathon en goedkoper.
Ik gebruik ze zelf ook (zei de verkoper ;) )
In een vergelijking van de Fietsersbond met vijf andere banden scoorde deze op vijf van de zes punten als beste, op rolweerstand als tweede.

Het is uitgevonden en (duur!) gepatenteerd door meneer Rutteman in Scherpenzeel (Fr).
Ik heb in de begintijd van mijn bedrijf (2000) persoonlijk met hem gesproken.
Als ik het me goed herinner: Na de introductie van de DutchPerfect NoFlat kwam Schwalbe met de Marathon-toen-nog-niet-plus die wel heel erg leek op zijn NoFlat. Hij heeft toen geprocedeerd met zijn patent bij de hand en heeft verloren van de zes (!) advocaten van Schwalbe op een komma en een (1) woord in de patentbeschrijving.

Dirk
Dirk ik vraag me wel af hoe je dan aan je bijnaam Komt?
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Bandenplakker »

*reclame-modus aan*
De naam van mijn eigen bedrijf is "Bah! de Bandenplakker-aan-huis".
- Eenvoudige fietsreparaties aan huis of op lokatie
- Binnen de stadsgrenzen van Utrecht
- Vooral 's avonds en in het weekend (ook op zon- en feestdagen)
- Op door ons herstelde banden drie maanden garantie: binnen drie maanden weer een lekke band, dan rekenen we geen voorrijkosten.
Ons devies zegt "Als de pizzabakker aan huis komt, waarom dan de fietsenmaker niet?"
www.b-a-h.nl
*reclame-modus uit*

@Moderator: mag dit?

Dirk
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door Jorisoudefiets »

Dag allen,
Ik heb de huidige Vredestein Retro 635 onlangs gekocht en dat is waarschijnlijk uit een andere (hele goede) productie.
- ze lopen licht
- past perfect om de 635 velg, montage is heel gemakkelijk
- perfect rond en geen hoogte slag
- mooie dikke band
- goede grip

Mijn zoon rijdt er nu een aantal maanden mee en hij maakt best wat kilometers. Dus ik heb de band nu ook gekocht voor mijn Gazelle 1938 zodat ik het verder kan testen.

Deze 2 dingen vallen nu op:
- kleine scheurtjes in de wang aan de kant waar geen dynamo ribbels zitten, maar dat is bij de Schwalbe Delta Cruizer nog veel erger
- de band wordt wat geler van kleur, wat niet ontzettend stoort
- de reflectie zit dicht bij de velg dus het stoort mij niet direct, reflectie eraf zou beter zijn.

Mijn conclusie:
- ik vind ze veel mooier dan de veel gebruikte Delta Cruizer.
- het lijkt een winnaar
Bijlagen
2023 Vredestein-Retro.17.jpeg
2023 Vredestein-Retro.16.jpeg
2023 Vredestein-Retro.15.jpeg
2023 Vredestein-Retro.14.jpeg
2023 Vredestein-Retro.13.jpeg
2023 Vredestein-Retro.12.jpeg
2023 Vredestein-Retro.11.jpeg
Laatst gewijzigd door Jorisoudefiets op 5 jul 2023, 18.18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Banden voor dagelijks gebruik.

Bericht door ReinvB »

Het lijken dezelfde, al heb ik de reflectie erafgepeuterd. Zijn deze ook afkomstig uit India ? Het is fijn dat ze jouw wel bevallen, mischien zijn de jouwe beter of is je gebruik anders, Bij mijn band staan zelfs de letters in het loopvlak niet in een lijn, alsof er een slag in het wiel zit, maar dat is recht.
Maar bedankt voor het delen van je ervaring, want dat is een beeetje wat ik zoek, ervaringen omtrent banden die een vooroorlogse fiets niet misstaan maar wel gebruiksgenot bieden
Plaats reactie