restauratie hoge bi

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

restauratie hoge bi

Bericht door P.G.Dieleman »

L.S.

Wie kan me vertellen hoe ik aan rode massieve banden kan komen voor mijn hoge bi? De diameter vóór is 23 mm. en achter 17 mm.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: restauratie hoge bi

Bericht door maartenB »

wij laten ze maken bij Technirub. Handig, want dan kun je zelf de kleur aangeven. Je moet ze daarna wel lijmen.
Misschien heeft Maarten Waarlé nog wel banden liggen. Zelf heb ik geloof ik nog 19 mm, als je wilt ga ik het nazoeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: restauratie hoge bi

Bericht door Loopt spaak »

Kijk,

Dat is nog eens handige informatie!!

En wat voor een rubber gebruik je dan?

Of is er maar 1 rubber..
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie hoge bi

Bericht door Maarten Waarlé »

Nee , er zijn er verschillende soorten .
Het type dat je op kleur kan laten maken is SEBS en die kan je ook in verschillende hardheden krijgen. Net wat je opgeeft.
Kan ook met een gat in het midden. dan krijg je een dikwandige slang als het ware .Daar kan een staaldraad doorheen die je aan kan spannen.
Lijmen van een massieve banden kan ook met polymax en secondenlijm. Ik smelt mijn SEBS banden aan elkaar door een plaat staal in de bankschroef te verhitten en daar de uiteinden van de band een 30 seconden vlak bij te houden en dan buiten de plaat stevig tegen elkaar aan te drukken.
De uiteinden versmelten dan met elkaar.
Bij Technirub hebben ze ook siliconen snoer in rood. Die kan je in tegenstelling tot de SEBS ook per meter kopen. De SEBS alleen per 10 meter.
10 meter is goed voor meerdere fietsen na gelang de combinatie. Ik maak ze vaak op aan safety`s en hoge bi`s. Soms kom je net te kort maar vaker lukt het net om twee fietsen te doen.
Ik heb overigens op het moment geen band van 23 mm liggen. 19 mm kan je goed uitrekken ( beter ook voor het strak passen) tot 17 mm.
Ik bestel bij voorkeur iets te dikke band . Vooral de SEBS heeft de neiging iets te dun aangeleverd te worden.
Alsof het ietsje krimpt. Een prettige hardheid is 50 shore. De meeste industrie toepassingen zijn 70 shore wat een te harde band geeft voor fietsen
viewtopic.php?t=6051 laat zien hoe je een SEBS band met staaldraad om een safety legt.
Daarbij moet je juist meer band hebben dan de omtrek van je wiel.
Groeten,
Maarten
P.G.Dieleman
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2022, 14.27

Re: restauratie hoge bi

Bericht door P.G.Dieleman »

Beste Maarten,

Dank voor je uitgebreide informatie. Ik heb contact gezocht met Technirub, maar het lijkt erop dat ik de gewenste maten niet kan krijgen. Ik blijf nog even met ze in contact.
Groeten,

Peter
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie hoge bi

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ondervind op dit moment ook problemen met de maatvoering.
Alles kan gemaakt worden maar de stelkosten voor het aanmaken van een niet standaard maat zijn hoog en dat geldt ook voor de afwijkende kleur.
Een oplossing is om veel band te bestellen zodat de stelkosten over veel meters verdeeld kan worden. ik krijg dat nog wel weg in de loop der jaren maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op hoge kosten en 20-30 meter band.
Wordt vervolgd ...
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: restauratie hoge bi

Bericht door maartenB »

deze schijnen het ook te leveren:

https://www.almanrubber.nl/kwaliteit-rubber/sebs/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: restauratie hoge bi

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten, dat is interessante info.
Ik heb ze wel eens en keer gemaild maar toen gebeurde er niets. Geen antwoord.
Ze zitten in Harderwijk en dat is dicht bij Zeewolde. Ik vroeg me destijds af of ze niet bij elkaar horen/voortkomen uit, of bij elkaar bestellen.
Zelf spuitgietmachines hebben en materiaal kunnen leveren is niet iets dat in ieder dorp in Nederland gedaan wordt.
Maar ik vind bellen een zeer interessante optie. Ik kan dan snel een idee vormen of het de moeite waard is.

Super!

Maarten
Plaats reactie