Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door JasperA »

Ik zou als eenkennige Fongers liefhebber graag mijn kennis over andere rijwielmerken uit willen bouwen. Ik hoop daarom met dit topic andere kenners te triggeren om een soort gelijke forumpost op te zetten voor andere rijwielmerken en hun kennis te delen.

Binnen dit Fongers topic zijn anderen, die net als ik al decennia lang dagelijks naar Fongers fietsen kijken (en die zijn er genoeg…. :shock: ), ook welkom om de kennis van anderen te challengen.

Ik zal de aftrap verzorgen met een plaatje dat ik van de week op Instagram tegen kwam. In 1 oogopslag kon ik er aan afzien wat het bouwjaar van het frame moet zijn geweest. Wie weet dit ook zo op te noemen?
Bijlagen
980860F9-D7A8-420E-BC44-0E3936240A40.jpeg
Laatst gewijzigd door JasperA op 4 jul 2023, 21.42, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door ReinvB »

Ik zie een bd 65 als de foto niet te erg vertekend is met het verbeterde remsysteem, dus 1928 tot 1934 ongeveer. De spatbordstangetjes zullen het verschil uitmaken maar daar schiet mijn kennis te kort.
Laatst gewijzigd door ReinvB op 4 jul 2023, 21.52, 1 keer totaal gewijzigd.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door ReinvB »

Ik kan de bovenkant van de voorvork niet heel goed onderscheiden, ik dacht eerst een kroonkapje te zien, dan zou het een BDG zijn maar de vork lijkt van onderen toch echt wel een BB, BD vork,
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door ReinvB »

Maar als ik je grote fongers spatbordstangen topic doorlees, is de uitvoering van spatbord en spatbordstangen afhankelijk van de uitleverdatum en niet van de productiedatum van het frame, hoewel dit uitzonderlijk hoge damesframe wellicht geen onderdeel was van een batch, maar ik zie massieve stangen met een spatbord in de nieuwe positie, is dat dan 1930 ?
Even terzijde valt mij op dat Fongers mischien wel als enige van de grote rijwielfabrikanten geen modellen specifiek gericht op geestelijken en anderen met soutanes voerde, mischien toch iets verzuilds van dit merk wat de hele ARP top van fietsen voorzag.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door JasperA »

Dank voor het proberen Rein!

Het specifieke kenmerk zit bij deze fiets in de lengte van de balhoofdbuis.

Fongers damesfietsen staan bekend om hun, volgens sommigen niet al te fraaie, korte balhoofdbuis.

Er is echter 1 jaar geweest dat Fongers de damesmodellen heeft uitgerust met een lange balhoofdbuis namelijk: 1927.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door JasperA »

Dit is nog een andere Fongers damesfiets uit 1927 die ook de langere balhoofdbuis heeft. Model D55.
Bijlagen
9013EB9D-57DE-4253-880E-C9AB38DB47FB.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door JasperA »

Ik vermoed trouwens dat het om deze BD 65 gaat: viewtopic.php?t=7396
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door ReinvB »

Dat dacht ik ook, maar als ik naar deze fiets kik heeft hij het verbeterde remsysteem, was dat er toen al ? Ook dacht dat te zien dat de zadelbuis ook heel lang is, en dit een 65cm damesfiets is, waardoor het balhoofd, hoewel nog steeds op dezelfde hoogte als de zadellug ook lang wordt, maar ik kan dit inderdaad niet duidelijk zien. Wat is het een BD 60 uit 1927 of een ,zeer zeldzame, BD 65?
Bij de tweede is er geen twijfel mogelijk omdat daar de zadellug duidelijk lager is dan het uiteinde van het balhoofd.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door ReinvB »

Dat kan goed, en dan heeft deze fiets de mooie remmen weer teruggekregen, maar deze zeer hoge damesfiets had dan juist geen verhoogd balhoofd, wel een hoog balhoofd natuiurlijk maar wel op een lijn met de zadellug. Het is duidelijk dat de fiets de nokken heeft voor het verbeterde velgremsysteem dus de vraag of dat er toen al was kan met ja worden beantwoord.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Het grote ‘Test je Fongers kennis’ topic

Bericht door JasperA »

Klopt, en inderdaad is bij een BD 65 de balhoofdbuis sowieso al hoger natuurlijk. Deze lijkt echter toch nog wat extra centimeters gekregen te hebben als ik hem vergelijk met een latere BD 65 die in Winterswijk staat.

Ik vermoed dat iemand binnen de vereniging dit frame uit ‘27 al eens qua maatvoering heeft opgemeten, dan weten we het zeker.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie