Fatbikes

Voor alle off-topic zaken.
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Fatbikes

Bericht door Durabo88 »

Beste forumleden,

Sommige van jullie komen ze vaak tegen en anderen hebben er wellicht al van gehoord, maar de zgn. fatbike is helemaal hip. Het is eigenlijk een fiets met banden ter grootte van een scooter.
Nu weet ik dat er vroeger ook fietsen met ballonbanden waren, maar spraken die destijds ook de jongere doelgroep aan?

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fatbikes

Bericht door m-gineering »

Durabo88 schreef: 5 jul 2023, 20.18 Beste forumleden,

Sommige van jullie komen ze vaak tegen en anderen hebben er wellicht al van gehoord, maar de zgn. fatbike is helemaal hip.
En ik maar denken dat dat al weer grotendeels over is ;)
/Marten
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fatbikes

Bericht door Durabo88 »

Jammer maar helaas, ze zijn blijvend. Verreweg de meeste fatbikes die ik op straat tegen kom (in de regio Amsterdam) zijn elektrisch en soms ook vouwbaar. Vaak ook niet legaal, door bijv. een gashendel. Daarnaast rijden vaak best jonge kinderen op zo'n machine.
Technisch valt er op de kwaliteit van de meeste fatbikes ook wel het e.e.a. aan te merken. Dat is echter een heel andere discussie.
Sportief fietsend!
Bandenplakker
Berichten: 513
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fatbikes

Bericht door Bandenplakker »

Ik denk dat het vooral mensen zijn die wegens de ingevoerde helmplicht voor snorfietsen zijn overgestapt op een fatbike.
Ik vind dat het niet eens meer een fiets mag heten (ook niet in het Engels).
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fatbikes

Bericht door maartenB »

In Frankrijk had je de Pneus Ballon, niet voor jongeren maar voor slechte wegen en meer comfort.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Fatbikes

Bericht door Enfield »

Was vroeger op de Belgische kasseien ook wel populair: 26´´ ballon of semiballon.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fatbikes

Bericht door ReinvB »

Maar ja, in het engels zijn er ook mensen die zich luidkeels biker noemen maar zich hooguit op een motorfiets verplaatsen, dus die strijd is al verloren. Deze vetfietsen zijn een vervanging van kleine bromfietsen, en daar is wel wat voor te zeggen.
Overigens een patroon wat zich al vaker heeft herhaald,na de eerste motorfieten rond 1900, de eerste lichte tweetactmotorfietsjes in de jaren 30, de bromfietsen in de jaren 50....en de spartamet die in de jaren 80 die teruggreep op het begin van die laatste twee ontwikkelingen, nu weer een gemotoriseerde fiets met rudimentaire pedalen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fatbikes

Bericht door rowejon »

hoi,
De Spartamet was echt een fiets met hulpmotor, niet een gemotoriseerde fiets met rudimentaire pedalen.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Fatbikes

Bericht door wimjansen »

De populariteit is, denk ik, méér gelegen in het motortje en overall in het robuuste voorkomen dan in de mega-ballonbanden. En het is oppassen, want de berijdertjes maken de gekste capriolen, soms met z'n tweën of drieën op zo'n ding kris-kras over de weg. Maar ach, ooit zijn we allemaal ook jong geweest... :)
DCR gaat nooit verloren....
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fatbikes

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 8 jul 2023, 14.58 . Maar ach, ooit zijn we allemaal ook jong geweest... :)
Maar dit is de groep die indertijd slim genoeg was om het te overleven ;)
/Marten
Plaats reactie