Gazelle Kwikstep

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Dag!
Vorige week heb ik een Gazelle Kwikstep gekocht op Marktplaats. Helaas blijkt de beugel die de twee fietsdelen stevig bij elkaar dient te houden, niet goed te werken. De delen 'zwabberen' en ik durf er niet op te fietsen sinds ik dit probleem heb ontdekt. Is er iemand die kan uitleggen hoe de beugel met meer spanning weer kan sluiten? Ik zie aan de onderkant geen schroeven die aangedraaid zouden kunnen worden.
Dank en groet,
Bonnie.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door tdebruin »

Hallo en welkom op het forum!

Kwiksteps worden normaal gesproken bij elkaar gehouden dankzij de veerkracht van twee dikke spaken, die zo te zeggen de 'benen' vormen van wat je de beugel noemt. Je zou dan aan de onderste uiteinde van de spaken een spaaknippel moeten zien, die je kunt aandraaien (net zoals je spaken op spanning brengt) met bijv. een verstelbare sleutel.

Laat weten of het met deze snelle uitleg al gelukt is om de boel strakker te krijgen, anders kan er misschien met foto's wat meer duidelijkheid komen. (Foto's van mooie oude kwiksteps zijn sowieso welkom hier :) ).

En ik hoop dat jouw banden nog goed zijn, want 22 x 1 3/8 banden zijn inmiddels best moeilijk te vinden, helaas. Tenzij je nog oudere Kwikstep hebt weten te bemachtigen met 20" banden, dan heb je mazzel!
Gebruikersavatar
jancees
Berichten: 32
Lid geworden op: 9 mar 2020, 17.40
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door jancees »

Foto's genoeg: https://archief.gazelle.nl/zoeken/groep ... gorie=Foto
Deze foto kan misschien behulpzaam zijn bij de uitleg door tdebruin: https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=14748545
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Beste Tdebruin!
Hartelijk dank voor de snelle reaktie! Dit is mijn tweede Gazelle Kwikstep, ik wilde een reserve, omdat de eerste zo goed bevalt, maar helaas weer twee kapotte spaken heeft nu. Aan de onderkant heb ik inderdaad iets gezien wat lijkt op 2 schroeven en ga morgen kijken of het mij lukt die aan te kunnen draaien. Kan misschien een foto uploaden. De banden zijn nog goed! Schwalbe maakt helaas niet meer de antilekbanden 22x 1 3/8, 37-489. Ik heb als reservebanden Impac buitenbanden, die schijnen ook van Schwalbe te komen, maar zijn eigenlijk voor kinderfietsen. Wel zijn binnenbanden van Schwalbe nog leverbaar in deze maat! Kan foto helaas niet uploaden, het bestand is te groot...
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

De oudere Kwikstep had toch geen 20 inch, maar 24 inch banden?
Gebruikersavatar
jancees
Berichten: 32
Lid geworden op: 9 mar 2020, 17.40
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door jancees »

Kwikstep 1e generatie (1964) had idd 24" wielen https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=16991265
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Beste Jancees,
dank voor de informatie! De foto met daarop de beugel geeft helaas geen indicatie van hoe de beugel strakker zou kunnen worden gezet. Ik denk dat ik het moet zoeken aan de onderkant van het min of meer driehoekige metalen deel waar de beugeldelen aan vast zitten.
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Hier een foto van de onderkant. Moet ik hier iets vaster draaien?
IMG-20230721-WA0000.jpg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door m-gineering »

Bonnie schreef: 20 jul 2023, 21.45 Ik heb als reservebanden Impac buitenbanden, die schijnen ook van Schwalbe te komen, maar zijn eigenlijk voor kinderfietsen.
wat ik zie zijn grijze rolstoelbanden van impac. Die moeten geen strepen maken op vloeren ed. Hoe goed die als fietsband voldoen weet ik niet
/Marten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door m-gineering »

Bonnie schreef: 21 jul 2023, 00.26 Hier een foto van de onderkant. Moet ik hier iets vaster draaien? IMG-20230721-WA0000.jpg
Als je het met alle bovenstaande informatie nu nog niet weet zou ik er hulp bij halen, de fiets |(en jij) zijn nu nog heel, en op mechanisch inzicht en de bijbehorende sleutelvaardigheid haal je nog geen mooie cijfers ;)
/Marten
Plaats reactie