Gazelle Kwikstep

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

De grijze banden Streetpac van Impac en de zwarte Impac Clean banden zijn beide geschikt voor fietsen en geen rolstoelbandjes! De Impac Clean bandjes fietsen redelijk goed. Ik weet nog niet hoe de grijze Impac Streetpac banden fietsen!
Tja... ik denk dat ik mijn fietsje moet brengen naar iemand die hopelijk wel de juiste kennis en sleutelvaardigheden heeft betreffende dit systeem...! Maar wie dat is...?
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Beste Marten,
de Impac Streetpac buitenbanden zijn grijs en geschikt voor (kinder)fietsen, de Impac Clean buitenbanden zijn zwart en fietsen redelijk goed. Beide hebben dus helaas geen antileklaag als de buitenbanden van Schwalbe hadden, die helaas niet meer gemaakt worden in deze maat.
Ik hoop dat er iemand gaat reageren, die ervaring heeft in het oplossen van het probleem van de klem/bevestiging die de twee fietsdelen bij elkaar houdt, waardoor mijn Gazelle Kwikstep dan hopelijk wel weer stevig genoeg zal zijn om op te kunnen fietsen! Daarom heb ik ook een foto bijgevoegd van de onderkant.
Groeten van Bonnie.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Maarten Waarlé »

Bonnie,
Bij de kwikstep zit het voor-frame boven en onder aan het- achter frame vast.
Boven zit de hendel die je om moet zetten om de zaak te klemmen.
Van boven naar onder lopen twee dikke spaken die daar mee helpen. Op jouw foto zie je twee rondjes.
Dat zijn de moeren waarmee die dikke spaken vast zitten Ze lijken sprekend op spaaknippels die je in de velg van je wiel hebt zitten. Je moet ze wat strakker draaien zodat dat voorframe wat meer gaat klemmen op het achterframe. Je zal dan voelen dat de hendel ook wat zwaarder gaat.
Overigens blijft er wel een beetje beweging in zitten. Tenminste dat is zo bij die van mij.

Groeten,
Maarten
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Beste Maarten,
hartelijk dank voor deze uitleg! Hier kan ik wat mee 😀
Groetjes,
Bonnie.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door tdebruin »

Hallo,
Hierbij nog een tweetal foto's ter verduidelijking. Mochten de spaaknippels echt niet willen draaien, dan eerst wat kruipolie druppelen en in laten werken. Die nippels zijn van messing, dat is best een zacht metaal. Een passende steeksleutel van ongeveer 5,5mm helpt zeker, maar anders kan je een kleine bahco (verstelbare sleutel) gebruiken, of desnoods een passend sleutel maken van een dik stuk platstaal.
.
spaaknippel.jpeg
.
sleutel.jpeg
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door tdebruin »

Overigens over de bandenmaat (sorry voor het afdwalen van de originele vraag):
jancees schreef: 20 jul 2023, 22.20 Kwikstep 1e generatie (1964) had idd 24" wielen https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=16991265
Ik bedoelde het model kwikstep zoals hier eerder op dit forum besproken:

viewtopic.php?t=5117

.
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Beste TdeBruin,
dank voor de foto's en goede uitleg! De kruipolie zit al bij de nippels, morgen de juiste steeksleutel of kleine bahco zien te kopen ergens en voorzichtig proberen of het lukt 😀
Met vriendelijke groet,
Bonnie.
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Het is jammergenoeg niet gelukt, twee fietsenmakers konden het probleem helaas niet oplossen. Waarschijnlijk zit het probleem in de onderkant, het driehoekige metalen deel lijkt niet goed van vorm te zijn. Geen idee of dit nog op te lossen valt... De voorkant van mijn andere Gazelle Kwikstep met de kapotte spaken past helaas ook niet, de fietsenmaker zei dat de vorm net iets anders kan zijn. Tips blijven welkom!
M.v.g.,
Bonnie.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door tdebruin »

Hallo weer,
waar is je Kwikstep? Als ie in de buurt van Amsterdam is dan kan ik er misschien naar kijken. Er moet wel iets heel ergs aan de hand zijn wil het niet lukken om 'm werkend te krijgen.

Lees ik verder goed dat je een andere Kwikstep hebt waarvan alleen spaken in het wiel kapot zijn? Dat is natuurlijk ook vrij makkelijk te repareren, behalve als de velg echt helemaal vergaan is.
Bonnie
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2019, 11.46

Re: Gazelle Kwikstep

Bericht door Bonnie »

Beste TdeBruin,
dat is bijzonder aardig aangeboden! Gisteren is er door iemand naar gekeken en met lassen is het probleem verholpen! De fiets rijdt weer goed en is stabiel, ik ben superblij 😀 Wat de spaken betreft van mijn andere Gazelle Kwikstep is het probleem voorlopig opgelost en dacht deze handige meneer dat hij een vervangend achterwiel nog heeft liggen dat ook versnellingen in de naaf heeft! Diverse fietsenmakers zetten er steeds andere spaken in, sommige dikkere dan de originele en ze bleven afbreken. Het heeft mij al kapitalen gekost helaas. De spaken die nu vervangen zijn zitten er omgebogen in, want het apparaat om spaken op de juiste lengte te maken was kapot. Ook deze fiets rijdt weer! Hoera 😀
Plaats reactie