Gazelle No1 of No8?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
HogeBiLiefhebber
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mar 2023, 18.44

Gazelle No1 of No8?

Bericht door HogeBiLiefhebber »

Wie weet dit?

Ik ben een oude fiets tegen gekomen met dit transfer, kan iemand afleiden of het een No1 of No8 is? ;) :?:

Zijn er voorbeelden van deze transfers waar uit dit af te leiden is?

Alvast dank voor het meedenken!

Diederik
Schermafbeelding 2023-07-24 om 21.07.07.png
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gazelle No1 of No8?

Bericht door ReinvB »

Het is heel duidelijk te zien aan de cranks, de no 8 heeft cranks met een groef, de andere zijn glad. Ook de trapas en voorvork zijn anders.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle No1 of No8?

Bericht door Fongers1952 »

Kan je wat foto’s plaatsen van de cranks en voorvork?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
HogeBiLiefhebber
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mar 2023, 18.44

Re: Gazelle No1 of No8?

Bericht door HogeBiLiefhebber »

Bijgaand foto's, ik begrijp dat dit dus een No.8 is? Hoe zie je de verschillen tussen No.8 en een P? Ik kan hier weinig over vinden op het forum dus allicht beantwoord het de vraag van meerdere fietsliefhebbers :) .
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-07-26 om 11.29.08.png
Schermafbeelding 2023-07-26 om 11.29.22.png
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gazelle No1 of No8?

Bericht door ReinvB »

No 1 denk ik dan, met de gladde crank. Zoals gezegd, de crank met een groef is een kenmerk van de no 8. (Ik heb het nu over de naoorlogse fietsen, over de vooroorlogse luxe modellen weet ik zelf te wienig om er iets over te zeggen).
De verschillen tussen de verschillende modellen toerfietsen van Gazelle vanaf de late jaren 30 zitten vooral in de uitvoering van de trapas, dus die is het nuttigst om te fotograferen. Er waren eigenlijk vier modellen, A, P, no1 en no 8. Die waren er natuurlijk dan weer in diverse uitvoeringen, met en zonder trommelremmen en met en zonder versnellingsnaaf.
De A was de goedkoopste met een BSA as in een blikkenbus in het frame, deze kreeg niet het geintegreerde achterlichtje (varkensneus) toen de andere modellen die wel hadden.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer wat voor trapas de P had, dit is ook de enige die ik zelf niet ooit heb gehad, maar de P had al wel een varkensneus,
De no 1 had een opvallend forse Thompson as, met stofkappen die met de cranks meedraaien.
De no 8 had weer een BSA as, met grotere kogels al zie je die van buiten natuurlijk niet of soms (8k) een as met groefkogellagers (ik mag het geen kogellagers meer noemen omdat ze allemaal op kogels lopen, maar de fabrikanten hadden destijds die scrupules niet, maar zoiets als de lagers in bijvoorbeeld een skateboard wieltje ) en ook cranks met een verdiepte groef. Ook had de no 8 een voorvork van beter materiaal met een wat slanker uiteinde.
Er waren natuurlijk ook verschillen bij aflevering in kwaliteit van de banden enz. maar dat is zestig jaar later niet meer echt interessant.
Volgens mij heb ik dit de afgelopen weken al eerder opgeschreven.
Mijn persoonlijke favoriet is de no 1 (of het afgeleide diensmodel) omdat de trapassen van de no 8 lastiger te reviseren zijn , behalve de 8k natuurlijk maar die is lastiger te vinden.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle No1 of No8?

Bericht door maartenB »

onderstaande is van een nummer 8 uit 1939.
Bijlagen
IMG_1231.JPG
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
HogeBiLiefhebber
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mar 2023, 18.44

Re: Gazelle No1 of No8?

Bericht door HogeBiLiefhebber »

Bedankt voor de uitleg en verschillen, erg waardevol. Het betreft dan een Gazelle Kruisframe No.1 uit 1939, hoog frame; 66cm, zojuist even opgemeten. Zijn er veel kruisframes bekend van Gazelle van voor de oorlog? Ik zie ze niet veel voorbij komen, maar zullen vast liefhebbers voor zijn! :) En zijn alle fietsen in Weer-En-Wind uitvoering mogelijk (of te wel volledig in het zwart uitgevoerd)? Kon je bijvoorbeeld een Kruisframe P kopen in Weer-En-Wind?

Groet,
Diederik
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle No1 of No8?

Bericht door Maarten Waarlé »

Diederik, Hier zie je een vroege Gazelle kruisframe in de zelfde maat als die van jou.
Een Gazelle 9 uit 1934. Te zien bij de vereniging.

https://oudefiets.nl/fietsfotos/gazelle ... rame-1934/

Ik heb even in de catalogus van 1939 gekeken, De type A, P ,1 en 8 zijn alle ook geheel zwart te verkrijgen.
Kruisframes zijn er in het type P, 1 en 8. Type 9 hebben ze maar een jaar of twee gehad in kruisframe.
Overigens ,bij de Gazelle L staat geen vermelding dat ze in zwart te leveren zijn (waren).
Groeten,
Maarten
Plaats reactie