Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door jwfabrie »

beste forumleden: sommigen van jullie hebben dit slot wellicht ook op marktplaats voorbij zien komen afgelopen weken:

Een antiek ringslot, door de verkoper gevonden op een rommelmarkt in Denemarken, met de merkinslag "THURA". Verder is ook nog de inslag THURA 22 te vinden op de slotboog.

Het geheel maakt een zeer solide indruk en is prachtig vervaardigd! Het slot beschikt over vijf draaischijven welke van 1 tot 3 verdraaid kunnen worden. Dat betekent dat er 243 combinaties mogelijk zijn..

Niet al te moeilijk te ontcijferen zou je zodoende zeggen, en dat klopt, mits je weet hoe het slot werkt..

Wat ik al geconstateerd heb:
-1 het veertje voor terugslag van de boog is kapot (geen onoverkomelijk probleem.
-Op de achterkant staat het cijfer "10" ingeslagen.
-De horizontale strip onder de cijfers heeft een dubbele functie: alle cijfers terug naar de beginpositie zetten, maar het hangt ook samen met het openen van het slot. Dit stripje kan min of meer in twee posities staan bij het zoeken naar de juiste cijfercombinatie: onder of op het vergrendelpinnetje. Ik vermoedt "op" de juiste positie is.
-van voren bezien dient het pinnetje rechts m.i. onder normale omstandigheden om de boog te vergrendelen in de open positie.
-van voren bezien dient het hendeltje aan de linker zijde om de boog te ontgrendelen: dit gaat logischerwijs enkel als de juiste cijfercombinatie is geselecteerd.


Heeft iemand dit slot ooit eerder gezien en/of enige ervaring er mee? Alle hulp is welkom!

Ik hoop m aan de praat te krijgen zodat ik 'm op een mooie Fongers BB-65 W&W kan gebruiken, daar vind ik m optisch wel goed bij passen.
Bijlagen
PHOTO-2023-07-31-23-14-44-2.jpg
PHOTO-2023-07-31-23-14-45.jpg
PHOTO-2023-07-31-23-14-45-2.jpg
Laatst gewijzigd door jwfabrie op 2 aug 2023, 13.03, 1 keer totaal gewijzigd.
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door jwfabrie »

Update, een beetje googelen verder ben ik dit affiche tegen gekomen, het is dus een Duitse firma..

https://www.booklooker.de/Bücher/STANZW ... kOI1z01ZZd
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door jwfabrie »

Update 2:

Ik heb ‘t slot met een beetje pielen inmiddels open gekregen 😁

Werkte verder goed: nu alleen nog een nieuwe veer erin.

Nog steeds geldt: alle hulp is welkom: ik ben heel benieuwd in welke periode bijvoorbeeld dit slot geproduceerd is.
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door jwfabrie »

En zie hier wat foto’s in gemonteerde toestand!
Bijlagen
image2.jpeg
image1.jpeg
image0.jpeg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door Maarten Waarlé »

Bijzonder mooi slot Willem.

Wat zou zich aan de linkerkant in de ronding naar onder afspelen?
Daar waar die verdikking zit. heb je dat al onderzocht of bedacht?

Groeten,
Maarten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 1 aug 2023, 21.33 Bijzonder mooi slot Willem.

Wat zou zich aan de linkerkant in de ronding naar onder afspelen?
Daar waar die verdikking zit. heb je dat al onderzocht of bedacht?

Groeten,
Maarten
Dit ringslot werkt zo te zien anders dan de sloten die we gewoon zijn. De slotbeugel is korter en kan niet doorlopen tot in het huis van het mechanisme. De vergrendeling vindt dus plaats door de neus in te vangen in plaats van de achterkant in het huis. Ik denk dat je dus twee handen nodig hebt, een om de ring rond te duwen, de andere om met het mechanisme aan de linkerkant de neus te vergrendelen. Prachtig om uit te vogelen, zo'n voorloper ;)
/Marten
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door Loopt spaak »

Erg mooi slot is dit. Echt een aanwinst op je rijwiel.
👍👍
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Hulp of ervaring gezocht bij antiek ringslot: Thura 22

Bericht door jwfabrie »

zie bijgevoegd een foto die wat verduidelijking moet bieden:

1. Het horizontale over de draaischijven geplaatste balkje (zie oranje lijn) moet voor het selecteren van de juiste cijfercombinatie naar beneden / in "open" positie gezet te worden, deze wordt dan door een klein palletje op z'n plek gehouden. Als bij instelling van de juiste cijfercombinatie de slotboog wordt ontgrendeld met het hendeltje genoemd bij punt 2, dan springt het balkje naar boven / in "gesloten" positie doordat gelijktijdig het palletje wordt ingetrokken wat het balkje "open" houdt. Hierdoor staan de schijven direct weer in de uitgangspositie 1-1-1-1-1. Op de foto staat het balkje in "gesloten" positie.

2. Het groen omlijnde gedeelte is een scharnierend hendeltje waarmee de slotboog word gevangen. Deze is ontgrendelbaar als de juiste cijfercombinatie is ingesteld.

3. De slotboog word in open positie gevangen / omhoog gehouden door een haakje, zie het blauw omlijnde gedeelte. dit kan je induwen waarmee de slotboog vrij komt om naar beneden te bewegen. Normaal gesproken zou de slotboog door een veertje omhoog gehouden worden en bij opening direct omhoog getrokken worden, dit veertje ontbreekt echter momenteel

Dit betekent dus dat het slot onder normale omstandigheden in feite wel met 1 hand bedienbaar is dmv de volgende handelingen:
1. horizontale balkje over cijfers in "open" positie zetten
2. juiste cijfercombinatie kiezen
3. De slotboog ontgrendelen met het hendeltje links. Normaal gesproken zou de boog dan open schieten door de verbinding met de veer, dat is nu niet het geval waardoor je m nu wel zal moeten helpen.

Al met al is het een ingenieus stukje techniek met een bijzonder uiterlijk. Vervanging van het veertje zal niet meevallen, maar voor de functionaliteit is het ook geen onoverkomelijke belemmering.
Bijlagen
c74b6407-08bf-48fd-8099-ad8aa0fdf96c.jpg
Plaats reactie