Liefhebber stelt zich voor

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Peter85
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2023, 08.53

Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Peter85 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Peter en ik woon in het mooie Breda. Ik ben al een aantal jaren lid van de vereniging. Ik fiets graag op mooie zomeravonden en in het weekend, waarbij ik grotere afstanden (+100km) niet schuw. Hiervoor had ik ook 2 Solexen, maar die heb ik omwille van de helmplicht van de hand gedaan. Leuk om te lezen dat er zo’n actieve groep van gelijkgestemden is, waarbij ik de vondsten en restauraties erg leuk vind om te lezen.

Op dit moment heb ik 2 rijwielen en 2 fietsen:
- Gazelle rijwiel uit 1948, 3v, stangenremmen, 65cm frame
- Gazelle rijwiel uit 1964, 3v, stangenremmen, 61cm frame
- Gazelle fiets uit 1982, 3v, stangenremmen, 61 cm frame, zowat in Nieuwstraat
- Phoenix fiets uit 1997, 4v, nieuw gekocht door pa, vooral in gebruik als caféfiets en om met fietskar en kinderen te fietsen

Op dit moment zoek ik nog een vooroorlogse Fongers, met 3v, stangenremmen en hoog frame (65cm), maar die zijn zelden te koop.

Met vriendelijke groet!
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Loopt spaak »

Hallo Peter,

Gazellig dat jij lid bent geworden van onze mooie club.

👍👍
Beau-Velo
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Beau-Velo »

Hallo Peter

Welkom op dit forum over van alles over onze oude fietsen.
Jammer dat je Solex rijden opgegeven hebt. Maar snap dat kracht van even op je Solex naar stad weg is met die vreselijke helm.
Maar in tour verband was dit eigenlijk al lang heel normaal.
Je schrijft dat je twee fietsen en twee rijwielen hebt. Wat ik me afvraag is: wanneer wordt een fiets een rijwiel?
En is dan een rijwiel chiquer als een fiets? De Fongers liefhebbers op dit forum spreken ook altijd over rijwiel.
Alsof dat een soort meerwaarde geeft aan je fiets? Bedoel er niks verkeerds mee maar zet me aan het denken omdat het zo specifiek vermeld staat.
Gelukkig zijn we allemaal lid van een club die daarin niet pretentieus is en gewoon de oude fiets heet!
Geniet van dit forum en post eens een foto van het moois dat je hebt.

Groeten Martijn
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door non-fixie »

Welkom, Peter!
Peter85
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2023, 08.53

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Peter85 »

Beau-Velo schreef: 6 aug 2023, 13.53 Je schrijft dat je twee fietsen en twee rijwielen hebt. Wat ik me afvraag is: wanneer wordt een fiets een rijwiel?
En is dan een rijwiel chiquer als een fiets? De Fongers liefhebbers op dit forum spreken ook altijd over rijwiel.
Alsof dat een soort meerwaarde geeft aan je fiets? Bedoel er niks verkeerds mee maar zet me aan het denken omdat het zo specifiek vermeld staat.
Gelukkig zijn we allemaal lid van een club die daarin niet pretentieus is en gewoon de oude fiets heet!
Het is een kwinkslag naar het RVV 1966. Vanaf die editie werd een rijwiel een fiets genoemd. Dus fietsen van voor die tijd noem ik rijwielen. Het was mij nog niet opgevallen dat Fongers-liefhebbers het ook over rijwielen hebben.
Beau-Velo
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Beau-Velo »

Kijk en zo leer je nog eens wat. Dus de naam fiets verving in de jaren 60 de naam rijwiel.
Wat ik ook wel snap in een tijd waarin het taalgebruik veranderde.
Maar waar komt de naam fiets dan vandaan? Vast te googelen maar nog nooit bij stilgestaan.
Maat feitelijk heb ik opeens nog maar een enkele fiets in mijn verzameling simpelweg omdat de meeste oud genoeg zijn om rijwiel genoemd te worden. Al vind ik toch wat oudbollig klinken. Zou ik dan komend weekend uit rijden gaan?

Peter je hebt je eerste Bijdrage geleverd. Dankjewel.
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Gerard1976 »

Hoi Peter,

Interesse bijdrage.
Het verhaal van de fiets/rijwiel is voor mij ook nieuw.
Ik heb dus een aantal Fongers rijwielen ;)

BDG60 uit 1915
H65 uit 1934
HZ60 uit 1955
DF55 uit 1955
HTS uit 1955
TR uit 1956
FLORIDA uit 1960

En een Fongers fiets

Pionier uit 1967 (PFG)

Mvgr,

Gerard
Groet'n Uut Grunn
Beau-Velo
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Beau-Velo »

Beau-Velo
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Liefhebber stelt zich voor

Bericht door Beau-Velo »

Ik heb wat gevonden als we het dan toch over taal hebben.
Plaats reactie