Putten in balhoofdstel
Putten in balhoofdstel
Het is hier vast al eerder ter sprake gekomen, maar ik vind het niet terug: een oud (ca 1962) Campagnolo Record balhoofdstel heeft duidelijk merkbaar putten in een lagerschaal. Ik wil dit balhoofdstel graag blijven gebruiken. Is er een bewerking mogelijk om de schaal weer (zo) glad (mogelijk) te krijgen? Of een andere oplossing?
Groeten, Hans
Groeten, Hans
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Putten in balhoofdstel
Veel balhoofdstellen (ook in racefietsen) worden met kogelringen gemonteerd. Soms alleen het boven- als onderlager, maar soms ook beiden. Inderdaad stukken eenvoudiger te monteren. Maar beter en efficiënter zijn losse kogeltjes, zeker in het onderste lager, wat doorgaans de meeste opdonders krijgt te verwerken. Zelf doe ik daarom een ingevet lager vol met kogels en haal er dan één uit. Als er sprake was van putjes met een kogelring dan komen de losse kogels doorgaans op een andere plek in het lager te liggen. Balhoofdlagers zijn eigenlijk een beetje zeg maar statische lagers, ze staan meestal op "rechtdoor" stilletjes te staan. Wel krijgen ze als gezegd veel klappen te verwerken. Zorg dat een balhoofdstel goed staat afgesteld en stel het bovenste lagermoer en de sluitmoer stevig contra tegen elkaar. Als de fiets omhoog houdt moet het wiel soepeltjes naar links en rechts kunnen vallen. Staat het op zijn wielen houdt dan een hand achter het balhoofd aan de bovenbuis, en knijp de (voor)rem in. Er mag dan geen beweging voelbaar zijn. Ook even je voorwiel optillen en lichtjes laten stuiteren mag geen hinderlijk geluid geven.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, niks zo lekker als een goed afgesteld balhoofd, waarbij je met een gerust hart met losse handen kunt fietsen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, niks zo lekker als een goed afgesteld balhoofd, waarbij je met een gerust hart met losse handen kunt fietsen.
Re: Putten in balhoofdstel
Veel dank voor je reactie Marco. Ik meen alle stappen goed te hebben doorlopen, er zijn losse kogels gemonteerd, maar ik begin gewoon weer opnieuw, wie weet… het betreft één schaal, maar je voelt bij het sturen de kogels in de putjes vallen, heel irritant.
Groeten, Hans
Groeten, Hans
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Putten in balhoofdstel
Tja, zo goed waren die Campagnolo balhoofdstellen niet in vergelijking met hun tijdgenoten (de lagerbanen zijn gewoon zacht), maar er stond wel Campagnolo op Een Hatta was veel goedkoper en beter maar miste prestige.hansvdw schreef: ↑8 aug 2023, 20.49 Het is hier vast al eerder ter sprake gekomen, maar ik vind het niet terug: een oud (ca 1962) Campagnolo Record balhoofdstel heeft duidelijk merkbaar putten in een lagerschaal. Ik wil dit balhoofdstel graag blijven gebruiken. Is er een bewerking mogelijk om de schaal weer (zo) glad (mogelijk) te krijgen? Of een andere oplossing?
Groeten, Hans
Je kan de cup een kwartslag draaien, en een kogelring proberen met minder of meer kogels dan nu zodat de putjes niet meer uitlijnen, maar een Campa kogelring zit al op de max.
/Marten
Re: Putten in balhoofdstel
Hams,
als de schaal goed in een draaibank te zetten is kan ik die met een slijpsteentje wel polijsten tot de putten eruit zijn. Met trapassen kan het ook. Heb je evt een foto van dit onderdeel? Mag ook een andere zijn, gaat om het idee.
als de schaal goed in een draaibank te zetten is kan ik die met een slijpsteentje wel polijsten tot de putten eruit zijn. Met trapassen kan het ook. Heb je evt een foto van dit onderdeel? Mag ook een andere zijn, gaat om het idee.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 jul 2023, 19.12
Re: Putten in balhoofdstel
Draaibank
Als je dan toch naar de draaibank gaat?
Dan kun je de kwart rond met een profielbeitel strak nadraaien.
Absoluut glad en rond. Je mag zelf weten
hoe je
en of je
het gaat doen.
Als je dan toch naar de draaibank gaat?
Dan kun je de kwart rond met een profielbeitel strak nadraaien.
Absoluut glad en rond. Je mag zelf weten
hoe je
en of je
het gaat doen.
Re: Putten in balhoofdstel
Bedankt voor de reacties!
@Maarten: een van de komende dagen haal ik het balhoofdstel van het frame en plaats een foto van de boosdoener. Polijsten zou zeer welkom zijn.
Groeten, Hans
@Maarten: een van de komende dagen haal ik het balhoofdstel van het frame en plaats een foto van de boosdoener. Polijsten zou zeer welkom zijn.
Groeten, Hans
- marco verbaant
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Putten in balhoofdstel
Helemaal eens, kwam onlangs op een toch al bejaarde racefiets een Magistroni balhoofdstel wat nog prima lagerschalen had, en met nieuw vet en kogels als een zonnetje liep na afstellen.m-gineering schreef: ↑9 aug 2023, 09.23 Tja, zo goed waren die Campagnolo balhoofdstellen niet in vergelijking met hun tijdgenoten (de lagerbanen zijn gewoon zacht), maar er stond wel Campagnolo op Een Hatta was veel goedkoper en beter maar miste prestige.
Re: Putten in balhoofdstel
Mijn 5 centen:
Wat Marten zegt. Evt eerst met een schuurpapier de ergste scherpe kanten van de putjes een beetje wegwerken.
Nadraaien in een draaibank heeft m.i. het risico dat ie heel mooi glad wordt maar ook nog zachter (geharde laag wordt als het ware weggeslepen). Voelt in eerste instantie heel mooi, maar als je een beetje serieus gaat fietsen dan slijt ie binnen de kortste tijd weg.
Wat Marten zegt. Evt eerst met een schuurpapier de ergste scherpe kanten van de putjes een beetje wegwerken.
Nadraaien in een draaibank heeft m.i. het risico dat ie heel mooi glad wordt maar ook nog zachter (geharde laag wordt als het ware weggeslepen). Voelt in eerste instantie heel mooi, maar als je een beetje serieus gaat fietsen dan slijt ie binnen de kortste tijd weg.
Re: Putten in balhoofdstel
Het risico dat je door de geharde laag gaat is er altijd. Maar dieper dan de putjes zal ik niet slijpen.
Bij trapassen gaat het tot nog toe goed, maar niet geprobeerd met hoge kilometrages. Nou vermoed ik dat Hans die ook niet gaat maken....
Bij trapassen gaat het tot nog toe goed, maar niet geprobeerd met hoge kilometrages. Nou vermoed ik dat Hans die ook niet gaat maken....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net