24" buitenband voor tijdritfiets

Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door deraptor »

Ik heb een zo goed als originele Batavus Champion Delta op de kop kunnen tikken. Een vreemde fiets; zware buizen, vol goedkope onderdelen, en qua prijs dan ook bereikbaar voor de gemiddelde amateur (zie advertentie onder).

Helaas zijn in de loop van de tijd de originele banden vervangen. Aan een originele achterband is nog wel te komen, maar voor lag er een 22mm brede band om de 24" velg. Er zit nu een 25-540 / 24x1 rolstoelband omheen. Zou heel mooi zijn als ik een bandje met nog bruine wangen in 22mm kon vinden.. heeft iemand ergens nog wat liggen? Mag ook half vergaan zijn! En wat is de maat geweest van die originele band; 600x22A staat in de advertentie. Is dat dan 22-540?

Groeten, Johan
Untitled-2rr.jpg
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door velofilie »

Hallo Johan,

Volgens mij is dat een ETRTO 22-541 .
Ik kan me herinneren dat we die in de jaren tachtig bij de NVHPV veel gebruikten.
Ik meen dat die van een Japanse leverancier waren (Panasonic? IRC?)
Maar momenteel zou ik geen leverancier weten.....

Groet, Wiel
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door veenofiets »

Half vergaan is slecht idee, die fiets kan 60 km / u halen dan wil je geen klapband moet een nog fit bandje zijn!

Freek
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door deraptor »

velofilie schreef: 19 aug 2023, 16.48 Volgens mij is dat een ETRTO 22-541
Dankjewel, dat lijkt in ieder geval de goede maat te zijn. Dat zal zoeken worden naar oude voorraad..
veenofiets schreef: 19 aug 2023, 19.25 Half vergaan is slecht idee
Normaal zeker. De fiets heeft mijn framemaat, maar gezien de zeer oncomfortabele houding, mijn gebrek aan tijdritambities en de prachtige staat waarin de fiets verder verkeerd denk ik dat ik er de straat mee uit hobbel waarna ie de collectie in gaat om naar te kijken en voor de looks is een beetje vergaan bandje in de goede maat dan wel een meerwaarde boven een rolstoelband :oops:
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door m-gineering »

velofilie schreef: 19 aug 2023, 16.48 Hallo Johan,

Volgens mij is dat een ETRTO 22-541 .
Ik kan me herinneren dat we die in de jaren tachtig bij de NVHPV veel gebruikten.
niet een beeld dat ik herken ;) Mij staat iets van bij dat Specialized die maat wel ergens in verwerkte. Maar dan was Panaracer of IRC wel een logische kandidaat.

Ik kom niet verder dan 28-541 Hutchinsons, maar die zijn zwart-creme
/Marten
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door velofilie »

Hallo Johan,

Panaracer in het UK kan leveren: https://www.panaracer.co.uk/search/24-x-1 in een 25mm versie.
Sinds de Britten ons verlaten hebben kunnen verzend- en douanekosten hoog zijn.

Groet, Wiel
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door Bandenplakker »

Wiel,

De link die je aangeeft, toont 700-buitenbanden, ook al is gefilterd op 24 inch.
Kennelijk een bug in het filtersysteem.

Voorts: ik zie in de specificaties de Maillard Helicomatic achternaaf vermeld. Die is berucht: een goed idee (breed gelagerd) slecht uitgevoerd (spaakbreuk, verkeerde kogels), volgens Sheldon Brown zaliger nagedachtenis: {https://sheldonbrown.com/velos.html#helicomatic}
Dat is nog een reden om er niet (veel) op te rijden.

Dirk
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door veenofiets »

Misschien gek idee maar is het niet mogelijk om een racefiets band maat 700 te “vermaken” dus stukje er tussenuit, liefst heel precies schuin afsnijden zodat het lijmvlak groot is en je een schuine las maakt net alsof je twee balkjes hout aan elkaar lijmt?

Freek
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door m-gineering »

veenofiets schreef: 20 aug 2023, 14.15 Misschien gek idee maar is het niet mogelijk om een racefiets band maat 700 te “vermaken” dus stukje er tussenuit, liefst heel precies schuin afsnijden zodat het lijmvlak groot is en je een schuine las maakt net alsof je twee balkjes hout aan elkaar lijmt?

Freek
Als je wat wil faken kun je er beter een tube van een jeugdfiets omheen plakken
/Marten
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: 24" buitenband voor tijdritfiets

Bericht door deraptor »

Bandenplakker schreef: 20 aug 2023, 11.41 Voorts: ik zie in de specificaties de Maillard Helicomatic achternaaf vermeld. Die is berucht: een goed idee (breed gelagerd) slecht uitgevoerd (spaakbreuk, verkeerde kogels)
Ow, de reputatie van de Helicomatic naven kende ik nog niet. Tussen 1986 en 1989 werden veel Batavus racers uit het goedkopere segment (Club Racer, Champion) standaard voorzien van de Helicomatic naven, ik rij geregeld op zo eentje. Ik zal me alvast een beetje psychisch voorbereiden op eventuele spaakbreuk ;)

Wat de tijdritfiets betreft, ik zoek nog naar een goed alternatief maar heb het rolstoelwiel voorlopig maar even laten zitten. Om dit topic mooi af te ronden een paar foto's van het (voorlopige) eindresultaat, met o.a. een nieuw-uit-oude-voorraad suède zadel precies zoals er ook op heeft gezeten (ik kreeg bij de koop van deze fiets het halfvergane originele exemplaar er bij) :D
Delta (12).JPG
Delta (1).JPG
Delta (8).JPG
Delta (10).JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Plaats reactie