Fongers boek

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers boek

Bericht door Gerard1976 »

Het prachtige Fongers boek zojuist besteld.
Ik heb het voorrecht gehad om het al even te mogen inzien.
Een echte aanrader!
Het mooie boek zal zeker bijdragen aan de verdere populariteit van dit illustere fietsenmerk ( verdere stijging van prijzen van Fongers items ;))
Groet'n Uut Grunn
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers boek

Bericht door ReinvB »

Gerard1976 schreef: 26 aug 2023, 18.01 Het mooie boek zal zeker bijdragen aan de verdere populariteit van dit illustere fietsenmerk ( verdere stijging van prijzen van Fongers items ;))
Laten we hopen dat dat wat losloopt, voor mij hoeft de waardering van het merk en haar producten zich niet 1 op 1 in geld te laten vertalen.
Maar ik ben heel benieuwd naar dit boek !
Durabo88
Berichten: 2536
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers boek

Bericht door Durabo88 »

Ook ik ben één van de gelukkigen die het boek in september zal mogen ontvangen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van al het onderzoek naar dit illustere merk. Ik heb vroeger Fongers fietsen gehad, maar inmiddels al een tijdje niet meer. De verzameling is een andere kant op gegaan. Toch kan een merk genoeg interesseren om erover te lezen en te praten met anderen, zonder er zelf zo'n fiets te bezitten.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers boek

Bericht door jrietveld »

Dank voor de reacties tot zo ver.

Het belooft een mooi boek te worden, volgende week rolt het van de persen, vanaf 11 september is het te bestellen. Bijgaand een paar pagina's om een indruk te krijgen.

Nog wat nadere informatie:
Met ca. 400 foto’s en afbeeldingen toont het boek de rijke geschiedenis van het bedrijf: fabriek, rijwielen, affiches en emaillen borden. Daarnaast verhaalt het boek over de familie Fongers, de decennialange klandizie van de koninklijke familie en de populariteit van Fongers in Indonesië. Ook komt het fietsgebruik in de stad Groningen van 1870 tot heden (dat steeds tot het hoogste van het land heeft behoord) aan bod.
Het boek verschijnt in grootformaat (24 x 30 cm) op dik papier, waardoor de foto’s en afbeeldingen optimaal tot hun recht komen. Voor de historische foto’s is geput uit het Fongers bedrijfsarchief dat berust bij de Groninger Archieven. Veel van de foto’s uit deze collectie zijn nooit eerder in druk verschenen. Dat geldt ook voor een flink deel van de ca. 30 afgebeelde affiches van het merk, waaronder artistieke ontwerpen van Van Caspel, Rotgans, Schlette en Böhmer. In de bijlagen van het boek zijn veel kwantitatieve gegevens over de productie en bedrijfsvoering van het merk opgenomen. Het boek kent een eigentijds ontwerp, waarvoor bureau In Boekvorm uit Assen tekende. Het boek wordt uitgegeven door Joadoor BV en de distributie is in handen van Matrabike BV te Waalwijk.

Eind volgende week nadere info over de bestelwijzen (voor geïnteresseerden die geen lid zijn van De Oude Fiets).

groet, Jos
Bijlagen
spread pp. 114-115-S v2.jpg
spread pp. 96-97-S v2.jpg
spread pp. 70-71-S v2.jpg
Plaats reactie