Onbekende transportfiets met framenummer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Daan25
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2023, 16.23

Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door Daan25 »

Goedenmiddag,

Ik ben benieuwd of iemand misschien iets kan herkennen wat voor merk transportfiets ik heb gekocht.

Er zit nog wat werk aan maar hij fietst wel.
Framenummer is 130790
Volgens de achternaaf is hij van 1964. (G)

Het is denk ik geen Gazelle want daar heb ik er ook eentje van en die is wel anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door de rode »

Phoenix ?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door Fotomaan »

De fiets ziet er uit alsof er weinig aan gesleuteld is. Het achterwiel/naaf is waarschijnlijk origineel wat wil zeggen dat het bouwjaar van de fiets hetzelfde is.
Het merk is lastig. Omdat er transfers zijn gebruikt zou de fiets door een kleine fabrikant of fietsenmaker geassembleerd kunnen zijn.
Na 1969 zijn er in Nederland geen traditionele transportfietsen meer gebouwd omdat ze weinig meer gebruikt werden.
Dat suggereert dat deze fiets niet veel is gebruikt en op de pedalen, het zadel en het achterlicht na nog helemaal origineel is.
Het profiel van de spatborden is typisch.
Het balhoofd ken ik van de Junckers die nog wat later bij Gazelle zijn gebouwd maar dan zonder de klem.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door Durabo88 »

Aan de contouren vh logo, denk ik aan Primarius uit Meppel.
Sportief fietsend!
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door fietshobbyist »

Durabo88 schreef: 26 aug 2023, 17.40 Aan de contouren vh logo, denk ik aan Primarius uit Meppel.
Dat lijkt mij ook:
Balhoofdplaatje Primarius.jpg
Balhoofdplaatje Primarius.jpg (13.74 KiB) 567 keer bekeken
De plaats van het beeldmerk op de zitbuis komt ook overeen met die op de Primarius omafiets die hier staat.
Het is niet zo duidelijk te zien maar het is een vogel in 'biddende' houding, met in de snavel een wiel - althans, daar zie ik het tot nu toe voor aan. Beide vrijheidssymbolen.
Overigens, hier staat ook een Germaan - ook uit Meppel - en dat merk kent quasi iedereen. Primarius bleek veel minder bekend en ik sprak tot nu toe - buiten de Oude Fiets om - alleen twee 'fietsemakers' en twee mensen uit Meppel, die het merk kenden:

'Opa werkte bij het verchromen en als hij 's avonds thuiskwam, glinsterde hij uit de poriën!'
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 28 aug 2023, 09.37, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan25
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2023, 16.23

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door Daan25 »

Bedankt voor jullie reacties, het lijkt er inderdaad op! Had er nog nooit van gehoord en de vorige eigenaar wist ook niet wat het merk was of waar hij vandaan kwam o.i.d
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Kwa leeftijd zou ik verwachten dat hij ouder is dan de achternaaf doet denken. Ik ken geen voorbeeld van een transportfiets met balhoofdtransfer uit de jaren '60. De laatste exemplaren die ik ken met balhoofdtransfer komen uit eind jaren '40. Ook de trapas is van een ouder model. In de jaren '60 zie je met name trapassen met een verchroomde stofkap. De voordrager is wel een typische Roelewiel uit de jaren '50 of later.
Daan25
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 aug 2023, 16.23

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door Daan25 »

Dank voor de reactie, kan ik nog iets met het chassisnummer?

De voordrager is inderdaad een roelewiel (staat er op)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Er is voor zover mij bekend geen framenummer reeks met bouwjaren bekend. Maar je zou naar eerdere discussies kunnen zoeken op het forum over Primarius fietsen. Wellicht dat er gedateerde exemplaren tussen zitten waar je mogelijk een schatting door kan maken. Maar let wel dat framenummer reeksen bij veel merken lastig te dateren zijn, omdat er niet altijd een duidelijke logica in zit (bijv. meerdere nummer reeksen na elkaar of gelijktijdig).
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Onbekende transportfiets met framenummer

Bericht door fietshobbyist »

Daan25 schreef: 28 aug 2023, 11.48 kan ik nog iets met het chassisnummer?
De heer Sondaar 'is' het Meppeler rijwielarchief. Volgens hem zijn er te weinig gegevens van Primarius om te kunnen dateren.
Wel heeft mijn fiets hetzelfde soort spatborden als op mijn Germaan uit 1950. Mijn Primarius stamt dus vermoedelijk ook ongeveer uit dezelfde tijd - let wel, Primarius was wel een geheel eigen fabriek.
Uw fiets is door de kenners hier wellicht wel ongeveer te dateren op uiterlijke verschijning, we hebben er hierboven al iets van gelezen.

Overigens: er is een collectie fietsen van Sondaar, of een deel ervan - voor een deel Meppelse fietsen maar ook wel PFG's - bij Jan de Bruin in Echten terecht gekomen, die daar een mooi fietsmuseum heeft.
Het doet me genoegen dat er op dit forum nog eens een Primarius verschijnt.
Plaats reactie