Fedel Pipeline drinksysteem

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door deraptor »

In de categorie gekke hebbedingen laatst een 'Fedel Pipeline' drinksysteem voor op de stalen racefiets gekocht, nog nieuw in doos. EInd jaren '80. Het idee... houder met twee bidons vast aan de zadelpen, en via een rubber buis kon de vloeistof worden opgeslurpt middels een mondstuk dat vastzit aan je stuur.

Klinkt leuk, maar het lijkt me rot schoon te maken, op een lange rit krijg je vast warme vloeistof in die buisjes en met een verkeersdrempel zit het mondstuk tot aan je huig :lol:

Zal niet voor niets geen hit zijn geworden. Of heeft iemand hier op het forum dit daadwerkelijk ooit met succes gebruikt?

Groeten, Johan.
Pipeline (1).JPG
Pipeline (4).JPG
Pipeline (3).JPG
Pipeline (2).JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door marco verbaant »

Zag hem ook laatst idd op marktplaats.nl in Tilburg meen ik. Heb nog even getwijfeld, maar me in kunnen houden. Lijkt mooier dan waar zijn, maar uit nostalgie.... :D
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door deraptor »

marco verbaant schreef: 26 aug 2023, 22.57 Zag hem ook laatst idd op marktplaats
Precies, dat was deze. De typische geur van oud plastic (weekmakers) komt je tegemoet dus veel slokken zal ik hier niet uit nemen, maar ik zoek er een mooie fiets voor uit om het op te monteren :)
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Durabo88
Berichten: 2538
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door Durabo88 »

De plek van bevestiging van de bidons is door de tijd heen steeds veranderd. Eerst voorop hangend aan het stuur twee flessen en later in het frame. Zelfs het flesje is nu niet meer rond vanwege de aerodynamica en zit nu volgens mij op een houder vastgeklemd door een magneet. Corrigeer me als ik het niet goed schrijf.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door marco verbaant »

Durabo88 schreef: 30 aug 2023, 21.13 De plek van bevestiging van de bidons is door de tijd heen steeds veranderd. Eerst voorop hangend aan het stuur twee flessen en later in het frame. Zelfs het flesje is nu niet meer rond vanwege de aerodynamica en zit nu volgens mij op een houder vastgeklemd door een magneet. Corrigeer me als ik het niet goed schrijf.
Alle vernieuwingen zijn niet altijd verbeteringen gebleken gedurende de geschiedenis van ons drinkgerei op de racefiets. Een bidon aan het stuur als in de 40/50/60 en al sporadische ook nog wel 70-er jaren mag nu zelfs niet meer van de internationale wielerunie UCI. Tegenwoordig zitten ze zo laag mogelijk op de fiets om het zwaartepunt laag te houden. Platte bidons zien we hoofdzakelijk bij tijdritten. Soms in aangepaste bidonhouders. Bidonnen met magneten die "corresponderen" met de nokken op het frame lijken misschien praktisch. In wedstrijdomgeving worden ze nagenoeg niet gebruikt. Je moet ze ook makkelijk weer teug kunnen steken na gebruik. En met die magneten is het wel heel precies mikken.
Bijlagen
thumbnail_20221028_161603.jpg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 30 aug 2023, 23.11Bidonnen met magneten die "corresponderen" met de nokken op het frame lijken misschien praktisch. In wedstrijdomgeving worden ze nagenoeg niet gebruikt. Je moet ze ook makkelijk weer teug kunnen steken na gebruik. En met die magneten is het wel heel precies mikken.
In een wielerploeg is een bidon een verbruiksartikel dat niet lang meegaat. Ze gaan stuk, beschimmelen, vallen van de fiets, enz. Fancy niet standaard oplossingen die meer kosten zijn dan niet practisch
/Marten
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 30 aug 2023, 23.11 Een bidon aan het stuur als in de 40/50/60 en al sporadische ook nog wel 70-er jaren mag nu zelfs niet meer van de internationale wielerunie UCI.
Er staat een boel onzin in het UCI reglement, maar deze ben ik nog nooit tegengekomen. Over welk artikel hebben we het dan?
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door marco verbaant »

CLARIFICATION GUIDE OF THE UCI TECHNICAL REGULATION, Article 1.3.024 BIS (sinds januari 2013)
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door marco verbaant »

m-gineering schreef: 31 aug 2023, 09.39 In een wielerploeg is een bidon een verbruiksartikel dat niet lang meegaat. Ze gaan stuk, beschimmelen, vallen van de fiets, enz. Fancy niet standaard oplossingen die meer kosten zijn dan niet practisch
Zeker, maaar tegenwoordig is het verlagen van de ecologische voetafdruk ook bij wielerploegen wel doorgedrongen. Steeds vaker (nee, zeker nog geen gemeengoed) zie je dat renners lege bidons terugbrengen naar de materiaalwagen en/of dumpen bij mensen langs de kant, die soms mekaar de hersens ervoor inslaan. Dumpen is daarnaast -ongestraft- toegestaan in de waste zones. Ook al in Nederlandse wedstrijden zie je dat al. Overigens ... tijd om te beschimmelen krijgen die bidons bij wielerploegen zeker niet. En bij ons "gewone" stervelingen is dat niet mee nodig sinds dat de openingen in tegenstelling tot vroeger groot genoeg zijn om een afwasborstels aan te kunnen. Zij die in het gelukzalige bezit zijn van een afwasmachine kunnen daarin dit proces tegen gaan.... :D
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Fedel Pipeline drinksysteem

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 31 aug 2023, 11.21 CLARIFICATION GUIDE OF THE UCI TECHNICAL REGULATION, Article 1.3.024 BIS (sinds januari 2013)
sjonge, sinds ik de stekker er uit trok is er weer een boel rommel bij gekomen;)
Dank !
/Marten
Plaats reactie