Collega's,
Willen jullie me vertellen over de voor- en nadelen van de verschillende spaakmaterialen voor een gewone fiets?
Ik ken verzinkt en roestvaststaal, maar misschien zijn er nog meer soorten.
Edit: Net geleerd dat ook aluminium bestaat, maar dat lijkt me niet iets voor gewone fietsen.
Dirk
spaakmateriaal
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: spaakmateriaal
RVS is geloof ik wat duurder. Maar het levert weinig verschil in voordeel. Er wordt wel eens gezegd dat RVS spaken wat vermoeiingsgevoeliger zijn, en dus eerder breken. Maar of dat zo is, weet ik niet. RVS blijft natuurlijk mooi blank en glimmend, terwijl verzinkte stalen spaken dof worden, en op een gegeven moment kunnen gaan roesten. Voor een oude fiets vind ik dat juist prima. Daar staat het minder fraai met glimmend nieuwe spaken. Overigens moet je een fiets wel tientallen jaren buiten plaatsen voor verzinkte stalen spaken echt merkbaar verzwakken door roesten. Maar dan zijn je velgen ook al ver heen. Dus ik kies altijd gewoon verzinkte stalen spaken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: spaakmateriaal
alumnium, kevlar, titanium en carbon, voor als je moet opscheppenBandenplakker schreef: ↑29 aug 2023, 10.52 Collega's,
Willen jullie me vertellen over de voor- en nadelen van de verschillende spaakmaterialen voor een gewone fiets?
Ik ken verzinkt en roestvaststaal, maar misschien zijn er nog meer soorten.
Edit: Net geleerd dat ook aluminium bestaat, maar dat lijkt me niet iets voor gewone fietsen.
Dirk
vroeger zag je wel verchroomde spaken, die glommen mooier dan rvs. Herken je nu aan de bladderende schilferende bende waar je je vingers aan open haalt
RVS blijft netjes, verzinkt staal wordt snel grauw. Denk niet dat er nu nog eindverdikte spaken in verzinkt worden geproduceerd.
Een enkele keer zie je geverfde spaken
/Marten
Re: spaakmateriaal
Dat. (Wat Jeroen en Marten zeggen ).
En dat er zowel in de tijd van de verzinkte spaken als in de tijd van nu waar fietsenmakers niet anders weten dan dat spaken van RVS zijn, er ook verschil is in kwaliteit. Je had bijvoorbeeld verzinkte Lemet spaken, die van ontzettend goede kwaliteit waren (maar helaas ook een afwijkend schroefdraad). En je kan hedentendage RVS spaken kopen die ondanks de vrij nauwkeurig omschreven criteria voor RVS legering, echt wel ontzettend slecht zijn.
De lengte van de bocht (en/of de dikte van de flens vd naaf) maakt in mijn ervaring veel uit. Spaken met te ruime bocht breken eerder.
Tenslote, als je overweegt om (nieuwe) RVS spaken te gebruiken bij een (oude) stalen velg, let wel dat de velg eerder gaat roesten, vanwege de 'galvanische brug' (kort gezegd: de roest kan niet op het RVS en gaat allemaal in je velg zitten).
Nippels zijn naar mijn weten bijna altijd van een soort messing legering (al kan je idd ook aluminium nippels kopen voor je dure racefiets, allez). Ook daarin verschilt de kwaliteit enigszins, dus over het algemene zou ik proberen om bijv. Sapim spaken te monteren met Sapim nippels, of DT met DT.
En dat er zowel in de tijd van de verzinkte spaken als in de tijd van nu waar fietsenmakers niet anders weten dan dat spaken van RVS zijn, er ook verschil is in kwaliteit. Je had bijvoorbeeld verzinkte Lemet spaken, die van ontzettend goede kwaliteit waren (maar helaas ook een afwijkend schroefdraad). En je kan hedentendage RVS spaken kopen die ondanks de vrij nauwkeurig omschreven criteria voor RVS legering, echt wel ontzettend slecht zijn.
De lengte van de bocht (en/of de dikte van de flens vd naaf) maakt in mijn ervaring veel uit. Spaken met te ruime bocht breken eerder.
Tenslote, als je overweegt om (nieuwe) RVS spaken te gebruiken bij een (oude) stalen velg, let wel dat de velg eerder gaat roesten, vanwege de 'galvanische brug' (kort gezegd: de roest kan niet op het RVS en gaat allemaal in je velg zitten).
Nippels zijn naar mijn weten bijna altijd van een soort messing legering (al kan je idd ook aluminium nippels kopen voor je dure racefiets, allez). Ook daarin verschilt de kwaliteit enigszins, dus over het algemene zou ik proberen om bijv. Sapim spaken te monteren met Sapim nippels, of DT met DT.