Fongers Toer Elegant

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Fongers Toer Elegant

Bericht door deraptor »

Onverwacht kwam onlangs een Fongers Elegant op mijn pad. Al uit de PFG-periode, op basis van het foldermateriaal uit +-1965. Damesmodel, en voor zover ik het kan zien nog helemaal origineel op een vervangen buitenband na. Mooie details, met de beschermkapjes op de trappers, de gebruikssporen op het Lepperzadel, Nordlicht-koplamp. Wat me daarnaast vooral opvalt: het is een 26-incher ipv 28 inch zoals in alle folders staat. En het remsysteem, velgremmen, maar voor de achtervelg middels stangbediening helemaal onder aan het frame. Zal vast een naam hebben? Ook dit remsysteem staat niet als aangeboden optie in de folders :geek:

Plot twist: ik moest deze fiets gewoon mee naar huis nemen vanwege die opvallende dingen, maar een paar dagen later kreeg ik drie mooie stalen racers aangeboden en dat is eigenlijk de focus binnen mijn verzameling. Dus als een forumlid interesse heeft in het overnemen van deze Fongers, is daar over te praten ;)
IMG_7621.JPG
IMG_7622.JPG
IMG_7624.JPG
IMG_7626.JPG
IMG_7630.JPG
IMG_7632.JPG
IMG_7633.JPG
IMG_7635.JPG
IMG_7636.JPG
IMG_7637.JPG
IMG_7639.JPG
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Fongers Toer Elegant

Bericht door ReinvB »

Dit zijn toch gewoon velgremmen met stangbediening ? Iets wat heel goed past bij de engelse stijl van dit soort fietsjes. Het eigen remsysteem met de rem aan de staande achtervork werd toen al meer dan dertig niet meer toegepast. Fongersen uit die tijd zijn in mijn ogen meer grongse Phoenixen, al is daar natuurlijk ook niets mis mee. En er moeten meer kleinere dames geinteresseerd worden in het oude fietsen gebeuren, dan komt het met deze fietsjes helemaal goed.
Plaats reactie