Magneet ML 1951

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Magneet ML 1951

Bericht door veenofiets »

Erg fraai fietsje! Heeft echter vanwege mijn lengte niet mijn belangstelling om te verzamelen vind het fijn als het ook echt lekker fietst voor mij, ook al vind ik ze net als oude Franse fietsjes wel mooi.

Freek
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Magneet ML 1951

Bericht door jrietveld »

Fiets staat inmiddels op Marktplaats.
Magneet51
Berichten: 9
Lid geworden op: 1 dec 2022, 19.03

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Magneet51 »

jrietveld schreef: 14 sep 2023, 21.32 De rode fiets is zo te zien nauwelijks gebruikt. Er zitten wel wat dubieuze onderdelen op zoals de nieuwe witte pedalen, de nieuwe handvatten en de te oude ventieldophouders (op te lange ventielen). Op sommige foto's heeft de fiets een SA-versteller op de bovenbuis, op andere een versteller op het stuur?! (het eerste is tijdcorrect).

Jos
20230920_122638.jpg
Die "dubieuze" onderdelen vervingen de aftandse, versleten of defecte voorgangers, die wellicht ook al niet meer origineel waren. Netjes vermeld door de verkoper. Zoals zijn bedoeling complimenteren de gekozen nieuwe vervangstukken ook voor mij het prachtige Magneet "Maroon"-rood, en zorgen er voor dat deze voormalige schuurvondst nu ook weer goed bruikbaar is.
Het is een heerlijke toerfiets, die ik bij goed weer wekelijks gebruik en veel bekijks had op een clubtoertocht.
Ook niet kloppend is het jaren 70 binnendeel van de trommelrem achter, de originele liet me niet goed genoeg stoppen.
Evenals de periode incorrecte (maar mooie!) ventieldopjes is het nostalgisch sportief alu pomp versiersel ook van mijn hand.
In plaats van Brooks heb ik gekozen voor een zadel van het Nederlandse Lepper; een nos sportieve Weltmeister. Vond ik dan weer toepasselijk op deze (NL) fiets.
2 Verstellers mysterie: De fiets kwam uit de schuur met de vanaf 1950 verkrijgbare SA GC2 stuurversteller, die zat daar gezien de aanwezige sporen duidelijk al heel lang. Door mij is de stuurversteller vervangen voor een (namaak) nos buisversteller, vond ik gewoon mooi. Voor de fijnproevers van de club heb ik de moeite genomen de "originele" situatie ook vast te leggen.
Alles wat ik eraf heb gehaald ligt netjes in mijn "archief" te wachten tot ik in een terug naar origineel bui raak.

Een vraag:
Mijn Magneet eveneens uit 51 is uitgevoerd met luxe verlichtingskabel ín het frame, de fiets van Jos heeft dit niet, hoewel hij even oud is. Was dit optioneel, of is men hier gedurende het jaar op over, of juist vanaf gestapt?


Jos,
Leuke Magneet M.L.!
Natuurlijk jammer dat het museum geen fiets heeft en er niets van wil weten als een kans daarvoor zich voor doet.
Mochten ze wel een rode uitvoering zoeken hebben ze pech, die blijft voorlopig mooi in Brabant!
Succes met de verkoop!

Geert

Magneet ML 1951.jpg
Laatst gewijzigd door Magneet51 op 20 sep 2023, 13.33, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Magneet ML 1951

Bericht door jrietveld »

Hallo Geert,

Dank voor de uitleg. Je moet vaak compromissen sluiten bij een restauratie, dat ken ik natuurlijk ook.
Over het verlichtingsbuisje: dat heeft op mijn fiets ook gezeten maar is er afgesloopt.
Ik ben inmiddels in overleg met het museum in Weesp (met ongewisse uitkomst).
Voor zover mij bekend zijn er maar een paar van deze modellen in redelijke staat behouden gebleven.

groet, Jos
Magneet51
Berichten: 9
Lid geworden op: 1 dec 2022, 19.03

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Magneet51 »

Hoi Jos,
In ieder geval 2 van die zeldzame exemplaren dus voorlopig weer gered!
Bedankt voor de info over de verlichtingsleiding. Jammer dat hij weg is bij jou.

Mocht het museum niet overstag gaan kun je de huidige uitbater van Villa Casparus wellicht verleiden tot de aanschaf van een mooi object voor in de lobby ;)
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Gronam2 »

Schitterende fiets die de moeite van het behouden waard is!
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Beau-Velo »

Beide fietsen in de duurste uitvoering van fl233,00 (dat is lang geleden dat fl. Schreef) een heel kapitaal in 1951!
Dat zal verklaren dat er niet zo veel zijn verkocht nieuw. Op de site van Herbert Kuner staat nog een zwart exemplaar dat maakt er 3.
Geen idee of die in de collectie van Herbert Kuner staat. Deze foto’s haalde me destijds over de streep die van Geert te redden.

Ik ben inmiddels wel benieuwd of er nog meer van deze fietsen over zijn? Magneet liefhebbers? Ik lees er bijna nooit over?
Onderstaand die van Rijwiel.net
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Beau-Velo »

En de foto’s
Bijlagen
91227372-981D-4D49-AAC4-D342FA8D06BB.jpeg
91227372-981D-4D49-AAC4-D342FA8D06BB.jpeg (3.42 KiB) 741 keer bekeken
AD7130A7-EDD8-454D-98B4-86BD5F5827D4.jpeg
AD7130A7-EDD8-454D-98B4-86BD5F5827D4.jpeg (3.13 KiB) 741 keer bekeken
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Magneet ML 1951

Bericht door fietser »

Dat van de zeldzaamheid van dit model valt wel mee. Jos, je schrijft hierboven "voor zover mij bekend zijn er maar een paar van deze modellen in redelijke staat behouden gebleven", maar ik had je anderhalve weken geleden geschreven "dat je dit model uit die tijd wel vaker (maar niet echt vaak) tegenkomt, meestal ook nog wel in goede staat." Dat komt volgens mij niet echt met elkaar overeen.

Al met al ken ik 15 Magneet M.L.-fietsen uit de jaren 40/begin 50. Van één weet ik dat deze inmiddels ‘overleden’ is. Zeker de helft van deze fietsen verkeert nog in goede staat. Het was natuurlijk ook een duur model waar men extra zuinig op was en dat niet zo vaak door klein behuisden gekocht zal zijn. Hetzelfde effect als bij Fongers, zullen we maar zeggen.

Om het ten slotte in perspectief te plaatsen: in dezelfde periode (tot begin jaren 50) ben ik alleen van Gazelle en Locomotief meer sportfietsen tegengekomen. Van Gazelle ongeveer het dubbele, van Locomotief nog veel meer dankzij de vele Locomotief-kruisframes. Alle andere merken volgen op afstand op Magneet.

Groeten,
fietser
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Beau-Velo »

Met nog 14 erbij kom ik op 17 exemplaren. Das één per miljoen Nederlanders. Redelijk zeldzaam dus.
Aar daar gaat het niet over. Je hoort maar weinig over Magneet fietsen waar zijn die liefhebbers van bijvoorbeeld die 14 nog bestaande modern light? Je zou inderdaad zeggen dat er met een dure fiets zuiniger is omgegaan en bewaard.

Dus nogmaals een oproep waar zijn die Magneet liefhebbers?
Plaats reactie