Magneet ML 1951

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Magneet ML 1951

Bericht door jrietveld »

Vandaag aangetroffen bij een tweedehandszaak in Groningen: een Magneet ML (Modern Licht) uit 1951 in de kleur grijsgroen. Een tamelijk zeldzame (en destijds dure) sportfiets van net na WO2 in redelijk originele en goede staat. Interessant is het fraaie, lichte frame met korte wielbasis (108 cm) en steile vork. Bijzonder zijn de kettingspanner en de kabelbediende trommelremmen (achternaaf in 1964 vervangen). Let op de fraaie framelugs en de in het frame geïntegreerde bagagedrager. Het Fako achterlichtje is origineel, de koplamp heb ik toegevoegd, evenals het wat jongere Brooks zadeltje. De fiets heeft een lage, sportieve zit, die destijds bepaald nog niet gebruikelijk was. De fiets heeft de originele 36-spaaks Rigida velgen waar nieuwe banden (28 x 1,40) op zijn gezet.

Magneet was in Nederland pionier in sportieve fietsen, voortbordurend op de wielersuccessen die het merk in de jaren 30 behaalde (en waarvan de transfers op de zitbuis getuigen). Model ML kwam in 1937 op de markt en is tot ca. 1953 gemaakt. Zie ook www.rijwiel.net voor meer informatie over het merk en dit model.

De fiets is prachtig maar past niet in mijn collectie zodat ik hem binnenkort te koop zet; hij moet naar een echte liefhebber, die hem grondig kan restaureren en behouden.

groet, Jos
Bijlagen
ML links.jpg
ML trommel voor.jpg
ML stuur.jpg
ML neus voorspatbord.jpg
ML voorpat.jpg
ML velg.jpg
ML kroonstuk.jpg
ML kettingspanner.jpg
ML kettingscherm.jpg
ML framenummer.jpg
ML buistransfers.jpg
ML bracket.jpg
ML balhoofd.jpg
ML balhoofd zijkant.jpg
ML achtervork.jpg
ML achterpat.jpg
ML achterlicht.jpg
Laatst gewijzigd door jrietveld op 17 sep 2023, 21.41, 1 keer totaal gewijzigd.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Beau-Velo »

Schitterende fiets. Heb de donker rode uitvoering hiervan gehad. Zie foto’s op de website oude fiets.
Maar de geometrie stond me niet aan. Te kort frame.
Maar zit vol met mooie details. Deze is ook nog erg netjes. Die moet zeker naar een liefhebber.
Bijlagen
66E94DA2-1879-4293-A988-65B1A6FAD705.jpeg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Magneet ML 1951

Bericht door non-fixie »

Normaal gesproken niet helemaal mijn kopje thee, maar deze is wel heel mooi. Dank voor de foto's!

Sommige details maken overigens wel een heel Belgische indruk, zoals de aangesoldeerde achterdrager en ook de stuurpen. Was er een Belgische connectie bij Magneet?
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Magneet ML 1951

Bericht door wimjansen »

Wat een prachtige fiets! Als Weesper zou ik, wanneer ik plek had, meteen gaan bieden maar de ruimte ontbreekt me. En het plaatselijke Gemeentemuseum, waarmee ik al enige connectie heb over Magneet, heeft me laten weten niet bijster geïnteresseerd te zijn in materieel.
Dus inderdaad hopen op een liefhebber, het is een eigenzinnig fietsje met dat typische kettingspannertje (Huret leverde ook zoiets).
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Magneet ML 1951

Bericht door jrietveld »

Over de framevorm met bagagedrager: ik meen dat Magneet eind jaren 30 de Franse sportfietsen als voorbeeld heeft gehad (maar 'fietser' weet er meer van).

Jos
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Magneet ML 1951

Bericht door non-fixie »

jrietveld schreef: 13 sep 2023, 23.05 Over de framevorm met bagagedrager: ik meen dat Magneet eind jaren 30 de Franse sportfietsen als voorbeeld heeft gehad (maar 'fietser' weet er meer van).

Jos
Ah, ja. Dat klinkt heel aannemelijk. Ik heb het altijd wel een mooie 'artisanale' constructie gevonden. En het is ook wel weer typisch Nederlands om dat dan weer onnodig duur te vinden. :)
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Magneet ML 1951

Bericht door jrietveld »

Leuk: het Weesper Nieuws gaat a.s. woensdag een artikel over deze fiets plaatsen (op aangeven van Wim Janssen). In Weesp stond de fabriek van Magneet.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Magneet ML 1951

Bericht door Beau-Velo »

Toen ik mijn Magneet vorig jaar aanbod was er nauwelijks interesse voor deze fiets.
Jammer want dit merk heeft hele leuke fietsen gebouwd vooruitstrevend met kabelremmen kettingspanners en alu kettingkast in NL 1950.
Maar toch weinig waardering voor dit merk tenzij het een stafiets is.
Ik hoop dat deze een mooi plekje krijgt (in Weesp) Die oude Magneet fabriek/is naar mijn inziens aardig verziekt door er een modern appartementen complex tegenaan te zetten. Maar staat er nog steeds. Mooi fietsen daar langs de Vecht, biertje in de kerk drinken!
Herbert Kuner heeft er op zijn site ook een mooie staan in het zwart met nuttige info.
Nieuwe eigenaar vriend Geert heeft mooie foto’s gemaakt van De rooie M.L. Uit 1951. https://oudefiets.nl/fietsfotos/magneet-ml/
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Magneet ML 1951

Bericht door jrietveld »

De journalist legt contact met het museum in Weesp om te zien of zij interesse hebben in de fiets. Nu is er in dat stadje niets terug te zien van Magneet (behalve de verbouwde villa Casparus). Dat in tegenstelling tot (het veel oudere bedrijf) Van Houten cacao, dat hier ook zijn thuisbasis had.

De rode fiets is zo te zien nauwelijks gebruikt. Er zitten wel wat dubieuze onderdelen op zoals de nieuwe witte pedalen, de nieuwe handvatten en de te oude ventieldophouders (op te lange ventielen). Op sommige foto's heeft de fiets een SA-versteller op de bovenbuis, op andere een versteller op het stuur?! (het eerste is tijdcorrect).

Jos
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Magneet ML 1951

Bericht door wimjansen »

Het verhaal van de Magneet ML van Jos in weekblad Weesper Nieuws
Bijlagen
W.N Magneet ML -1.jpg
W.N. Magneet ML 2.jpg
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie