Februari 2013: Simplex Victory

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Februari 2013: Simplex Victory

Bericht door JocoFoto »

Dit keer geen spot op straat, maar eentje op Marktplaats. Ons aller favoriete website heeft op ieder willekeurig moment een enorm bestand aan fietsen, een bestand dat ook nog eens doorzoekbaar is.

Op een verloren moment kwam ik deze fiets tegen. Ik zag gelijk dat dit iets bijzonders was. Gelukkig was de verkoper heel behulpzaam met het geven van info, ondanks dat ik de fiets niet zou kopen wegens ruimtegebrek Nog steeds knaagt het, maar dat terzijde.

Zo bleek dat deze fiets een Simplex ‘Victory’ is uit eind 1952, begin 1953, in zeer fraaie conditie. Mooie kleur ook, ‘maroon’.

Opvallend zijn de verschillen met Victory’s uit de periode 1955-1956, zoals het voorspatbord, bagagedrager (niet het Locomotief-model), kroonkapje en de afwezigheid van een stuurslot.

Afbeelding

Deze fraaie fiets, met 26” wielen, is het begin van een nieuwe generatie Simplex sportfietsen. Al voor de oorlog had Simplex een sportfiets in het assortiment. Exemplaren uit de vroege jaren vijftig zijn nog mondjesmaat te vinden. Zoals deze, gespot in de Kalverstraat, bouwjaar circa 1951.

Afbeelding

Opvallend aan deze fiets zijn de 28” wielen en de ‘luie’ geometrie, kenmerken die meer doen denken aan een toerfiets dan aan een sportfiets. Op de slanke voorvork na, is de afwerking ook niet bijzonder elegant. De interessante kettingspanner-constructie kan niet verhullen dat de achterpat gewoon platgedrukte buis is.

Afbeelding

Gezien de zeldzaamheid van dit type op straat vermoed ik dat het geen verkoopsucces was. Simplex zal daarom besloten hebben een nieuw model te ontwikkelen voor dit groeiende marktsegment.

Mijn hypothese is dat ze dit niet zelf hebben gedaan, maar dat ze de hulp van stadsgenoot Locomotief hebben ingeroepen. Locomotief had kort na de oorlog veel succes met haar 26” sportfietsen. De directie van Simplex heeft wellicht gedacht dat het beter was een goedlopend product over te nemen dan de gok te nemen met een eigen ontwikkeling.

En zo vermoed ik dat deze Victory door Locomotief ontworpen en wellicht ook gebouwd is. Uiteindelijk was deze samenwerking de opmaat voor de fusie tussen beide bedrijven.

Simplex heeft het model Victory ook na de fusie nog enige jaren verkocht, als het paradepaardje van haar sportfietsen. Met het stuurslot, vaste Locomotief-drager en bijzondere spatborden met dat schitterende neusje.

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks die luxe kenmerken lijkt dit model niet veel verkocht te zijn. Wellicht was het merk Simplex gewoon niet hip genoeg voor het sportfietsenpubliek en wilde men liever een Locomotief.

Met dank aan Dusty Thuss voor de foto’s van zijn grijze Simplex Victory.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Februari 2013: Simplex Victory

Bericht door asterduc »

Goed verhaal en inderdaad een pracht exemplaar die maroonrode.
Daar zou ik toch ook wel moeite mee hebben om hem te laten staan.

Mocht ik terug voor de keuze staan, dan zou ik Simplex verkiezen boven Gazelle omwille van de aantrekkelijke techniek. Oude Fongers fietsen hebben dat ook vind ik.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Februari 2013: Simplex Victory

Bericht door Cyclissimo »

Oef, prachtig exemplaar! En wat een staat. Ongelooflijk. Je ziet de Sportvariant al zelden, maar deze is wel erg bijzonder.

Er staat nog zo'n fiets op marktplaats (iets ouder, waarschijnlijk nog geen Vicory maar 'sport'), maar niet bepaald in dezelfde staat:

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Een klein stukje commentaar trouwens: de achterpatten zijn niet platgeslagen. Het zijn losse stukken plaatstaal, zij het niet heel subtiel :lol: (tenminste, bij mijn Simplex sport uit 1939 wel).
Bijlagen
DSC03488klein.jpg
DSC03488klein.jpg (126.5 KiB) 8372 keer bekeken
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Februari 2013: Simplex Victory

Bericht door JocoFoto »

Hallo Asterduc,

Ik denk niet dat Simplex/Locomotief qua techniek interessanter is dan Gazelle. Ik zie van Gazelle ook regelmatig fraaie constructies voorbijkomen. Mijn favoriet is het achterlicht. Wel heb ik de indruk dat Gazelle over het algemeen wat conservatiever was.

Cyclissimo, bedankt voor de aanvulling! Ik zie dit stukje fiets doorgaans bedekt door lagen vuil en roest. Mooi om zo'n stukje eigen ontwerp en fabricage van Simplex te kunnen zien.

Interessant ook, omdat het een mooie illustratie is van een nieuwe cyclus in fietsenbouw. Eind 19e, begin 20e eeuw werden alle fietsen met dit soort zelfgemaakt framedelen gebouwd. In de loop der tijd moest het steeds goedkoper, zie daar de platgedrukte buizen van de jaren dertig en later (volgens mij ook bij Fongers). Met de opkomst van de 'sport'fiets zie je opnieuw een fase van experiment en luxer gebouwde frames. Begin jaren zestig kwam daar ook weer een eind aan met steeds goedkopere 26" fietsen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Februari 2013: Simplex Victory

Bericht door JocoFoto »

Ter vergelijking een achterpat van een Locomotief uit 1949 (de pat uit '48).

Afbeelding

Opvallend is dat de buis van de liggende achtervork slank is en tot het einde afloopt. De aanhechtingen van de buizen met de achterpat zijn mooi rond afgewerkt.

Dit onderdeel ziet er bij de Simplex Victory exact hetzelfde uit, een teken van de Locomotief achtergrond. Of deze pat ingekocht werd of dat ze het zelf zaagden? Dat zou ik nog wel eens willen weten.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Februari 2013: Simplex Victory

Bericht door JocoFoto »

Ter aanvulling nog, nu al zoveel informatie bij elkaar staat. De maroon Victory heeft ook een aantal typische Simplex kenmerken, namelijk de vaste nokken voor de scharnierpunten van de remstangen en de Thompson trapas. Locomotief monteerde normaal gesproken altijd BSA.

Kortom, de fiets is over het algemeen duidelijk een Locomotief, maar met Simplex kenmerken.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie