Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Bas-tiaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2023, 18.57

Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Bas-tiaan »

Hoi, mijn naam is Bas en ik heb altijd wel een fascinatie voor oude fietsen (en brommers) gehad.
Nu heb ik al menig rijwiel uit de jaren 60 en 70 in mijn bezit gehad, maar een fiets zo oud als deze Empo is voor mij ook nieuw en vandaar dat ik mij hier heb aangemeld.
IMG_20230916_145557.jpg
Ik vermoed dat deze Empo ergens uit de jaren 40 komt aan de hand van het framenummer (L203658) maar als iemand een preciezere datering heeft hoor ik dat graag.

Er is veel niet origineel aan de fiets, maar ik wil hem vooral technisch in orde krijgen en de nog resterende verflaag zien te beschermen.
IMG_20230916_144917.jpg
IMG_20230916_144957.jpg
IMG_20230916_145025.jpg
IMG_20230916_145044.jpg
Op sommige fotos is te zien dat er een soort afschilferende laklaag op de verf zit, ik hoor graag tips over hoe dit te verwijderen.
Bas-tiaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2023, 18.57

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Bas-tiaan »

Ik moet de trapas los halen, maar de crankspie zit aan beide kanten muurvast. Zijn er nog pro tips om een crankspie goed los te krijgen?

Bvd
Bas
Fredkorpel
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Fredkorpel »

Hallo Bas,

Mooi om zo een oude Empo weer technisch in orde te maken. Er is op dit forum wel iets te vinden over het loskrijgen van crankspieën, maar ik kan je wel wat tips geven:
Begin allereerst met het inspuiten met kruipolie, wanneer je de moeren los hebt gekregen. Best de kruipolie een week of twee weken in laten trekken. Als de moer niet loskomt hier ook kruipolie gebruiken.
Dan de crank ondersteunen met een blok hout met een gat erin om de spie in te laten vallen. Een goede massieve ondersteuning is belangrijk. Dan de moer op de schroefdraad draaien tot hij gelijk met de spie komt. Met een zware hamer op de spie slaan en kijken of er beweging in komt. Wees niet bang om de spie te beschadigen, deze moet je waarschijnlijk toch door een nieuwe vervangen.
Als er nog geen beweging in komt rest er niets anders dan het uitboren van de spie. Met een goede metaalboor is dit niet zo moeilijk omdat spieën van relatief zacht metaal gemaakt zijn. Succes!

Groeten,
Fred
Fredkorpel
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Fredkorpel »

En welkom op het forum, natuurlijk!
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door m-gineering »

Fredkorpel schreef: 24 sep 2023, 17.02 Hallo Bas,

Mooi om zo een oude Empo weer technisch in orde te maken. Er is op dit forum wel iets te vinden over het loskrijgen van crankspieën, maar ik kan je wel wat tips geven:
Begin allereerst met het inspuiten met kruipolie, wanneer je de moeren los hebt gekregen. Best de kruipolie een week of twee weken in laten trekken. Als de moer niet loskomt hier ook kruipolie gebruiken.
Dan de crank ondersteunen met een blok hout met een gat erin om de spie in te laten vallen. Een goede massieve ondersteuning is belangrijk. Dan de moer op de schroefdraad draaien tot hij gelijk met de spie komt. Met een zware hamer op de spie slaan en kijken of er beweging in komt. Wees niet bang om de spie te beschadigen, deze moet je waarschijnlijk toch door een nieuwe vervangen.
Als er nog geen beweging in komt rest er niets anders dan het uitboren van de spie. Met een goede metaalboor is dit niet zo moeilijk omdat spieën van relatief zacht metaal gemaakt zijn. Succes!

Groeten,
Fred
Fiets (met z'n tweeen?) horizontaal op een grote bankschroef leggen
met een moer oid om het dikke eind van de spie, als je een knal hoort is de spie los ;)

Als je een flinke hamer gebruikt zou ik geen hout als ondersteuning gebruiken, dat veert teveel. De vloer moet ook van beton zijn.
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door fietshobbyist »

[/quote]
Fiets (met z'n tweeen?) horizontaal op een grote bankschroef leggen
met een moer oid om het dikke eind van de spie, als je een knal hoort is de spie los ;)

[/quote]

De bankschroef eerst demonteren zou wel eens handiger kunnen zijn. Wijlen lidnr. 13 maakte ons er wel op attent dat een bankschroef is om te klemmen, niet om te persen, maar het kan wel.
Let op, met een losse bankschroef: op het moment dat de spie losschiet, valt de bankschroef ...

Groet,
Werner
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zou nooit met een hamer op de spie slaan. Altijd een vuistje ertussen, en daarop een tik geven. Dat voorkomt dat je je frame raakt, of de spie kapot slaat. Een lichtere tik met een zwaardere hamer is beter dan een harde tik met een lichte hamer. En altijd ondersteunen zoals hierboven beschreven, anders sloop je je lagers.
Rob Houkes
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Rob Houkes »

Ik gebruik daar zo'n ding voor, een crankspie-uitdrijver:
crankspie-uitdrijver_2.jpg
crankspie-uitdrijver.jpg
Het onderste deel dient als contragewicht en ondersteuning, er zit een gat waar de kop van de spie in past. Het bovenste deel plaats je er overheen en op de schroefdraad (met de moer er op als dat past). Daar geef je dan een mep op met een flinke hamer, liefst een vuistje oid. Hoe zwaarder hoe beter, zoals Jeroen al zei is een zachte klap met een zware hamer beter dan een harde met een lichte hamer. Tot nu toe heb ik er 100% succes mee en de spietjes zijn meestal ook nog prima bruikbaar.

Deze komt van de beurs in Berlicum, ik zie er daar meestal we één of meer eigenlijk. Dus op 8 oktober heb je een kansje, het is al bijna weer zover :-)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Beau-Velo
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Beau-Velo »

Ik heb ook wel eens een soort pers gezien vergelijkbaar met een lijmklem.
Komt op hetzelfde neer als die bankschoef maar dan beter hanteerbaar.
Al ben ik ook voor die plat op de bankschroef oplossing. Spreek ik mijn zoon ook nog eens!
Bas-tiaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2023, 18.57

Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)

Bericht door Bas-tiaan »

Bedankt voor de tips allemaal!
De eerste crankspie is losgekomen met ondersteuning van een hout blokje en een paar forse tikken met een moker! Ik had alleen de andere kant nog niet in de kruipolie gezet, dus dat moet nog even inwerken voordat ik die met een moker ga bewerken. De nog niet losse crank is enigzins verbogen, dus als die los is ga ik die met een pers recht proberen te buigen.

Nou zijn de trappers zelf redelijk vernacheld en niet origineel, dus ben ik wel benieuwd of er nog ergens goede enigzins oude (NOS?) Trappers te krijgen zijn?

Mvg
Bas
Plaats reactie