NOS pedalen van rond jaren '40 zijn zeldzaam en prijzig (zie bijv. https://velo-classic.de/oxid2/en/Fahrra ... Jahre.html). Wellicht dat je op de beurs nog een leuke set kan vinden, maar online is het moeilijk. Er zijn ook moderne setjes te krijgen die erop lijken, bijv. Union blokpedalen met grof profiel, zoals deze: https://www.solex-onderdelen-limburg.nl ... union.html Goedkoop, maar de kwaliteit is ook belabberd. Ok als je af en toe een tochtje rijdt en niet te stevig trapt, maar bij dagelijks gebruik buigen om of gaan ze na een paar maanden al kraken.
Ik heb mogelijk nog wat ertussenin. Ik zal als ik thuiskom eens even kijken.
Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1757
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1757
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)
Deze heb ik nog liggen. NOS setje merk Büchel. Ik schat jaren '50.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)
Het framenummer L203658 betekent dat de fiets uit 1948/1949 is.
in die jaren waren fietsfabrikanten verplicht om een aantal "utility" fietsen volgens een door de overheid voorgeschreven specificatie te produceren zodat men een simpele en goede fiets voor een schappelijke prijs kon kopen. Deze fietsen kregen de letter L voor het framenummer.
Een artikel over deze fietsen met de letter L kan je vinden in het clubblad 2013/1. dat is in te zien in de documentatiebank van de vereniging.
leuk dus dat je zo'n fiets hebt.
groet Theo
in die jaren waren fietsfabrikanten verplicht om een aantal "utility" fietsen volgens een door de overheid voorgeschreven specificatie te produceren zodat men een simpele en goede fiets voor een schappelijke prijs kon kopen. Deze fietsen kregen de letter L voor het framenummer.
Een artikel over deze fietsen met de letter L kan je vinden in het clubblad 2013/1. dat is in te zien in de documentatiebank van de vereniging.
leuk dus dat je zo'n fiets hebt.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)
Inmiddels lid geworden van de vereniging, dus ook het artikel over de "L" fietsen inmiddels gelezen. Dit was dus klaarblijkelijk de "Luxe" uitvoering.
Na veel oliën en meppen zijn beide cranks inmiddels los en heb ik de trapas eruit. Het vet in de trapas lijkt meer op motorolie dus maar goed dat ik alles nu kan schoonmaken. Ik meen dat ik 1/4" lagers nodig heb als vervanging, maakt het nog veel uit waar ik deze vandaan haal? Ik zag wel setjes van Simson, maar ik heb slechte ervaringen met de lagers die zij verkopen.
Er heeft zo te zien ook een vetnippel boven de trapas gezeten, heeft iemand hier een voorbeeld van zodat ik naar iets vergelijkbaars op zoek kan?
Mvg
Bas
Na veel oliën en meppen zijn beide cranks inmiddels los en heb ik de trapas eruit. Het vet in de trapas lijkt meer op motorolie dus maar goed dat ik alles nu kan schoonmaken. Ik meen dat ik 1/4" lagers nodig heb als vervanging, maakt het nog veel uit waar ik deze vandaan haal? Ik zag wel setjes van Simson, maar ik heb slechte ervaringen met de lagers die zij verkopen.
Er heeft zo te zien ook een vetnippel boven de trapas gezeten, heeft iemand hier een voorbeeld van zodat ik naar iets vergelijkbaars op zoek kan?
Mvg
Bas
Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)
De kogels kan je overal kopen. Meestal zijn ze van chroomstaal en gehard. De nauwkeurigheid wordt aangegeven met een G en een cijfer. Hoe lager het cijfer hoe nauwkeuriger de kogels gepolijst zijn.
G10 is heel goed en G100 minder.
Weet je overigens zeker dat er 1/4” kogels in moeten? Kwamen die er ook uit?
Als je bijvoorbeeld op Ebay zoekt zijn ze niet duur.
De vetnippel is meestal een oliepotje zoals op de foto hieronder.
G10 is heel goed en G100 minder.
Weet je overigens zeker dat er 1/4” kogels in moeten? Kwamen die er ook uit?
Als je bijvoorbeeld op Ebay zoekt zijn ze niet duur.
De vetnippel is meestal een oliepotje zoals op de foto hieronder.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- austral man
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12
Re: Even voorstellen: Empo jaren 40 (?)
Ik heb nog wel zo'n olie nippeltje over.
Hans
Hans