JABO racefiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

JABO racefiets

Bericht door TonTon »

Onlangs heb ik een paars gespoten racefiets aangeschaft, waar Colnago stickers op zitten, maar het is geen Colnago. Onder het paars is het frame verchroomd en op het balhoofd zit een metalen schildje met de naam JABO Amsterdam. Het schildje is ook paars gespoten. Inmiddels weet ik dat dat JABO staat voor Jasper Bouma. Nu zou ik graag willen weten welke kleur of kleuren deze fiets oorspronkelijk had. Heeft iemand foto’s folders etc van JABO?
Bijgaand een foto van het balhoofd.

Vriendelijke groet,
Ton
Bijlagen
image0.jpeg
image0.jpeg (36.99 KiB) 1257 keer bekeken
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: JABO racefiets

Bericht door velofilie »

Hallo Ton,

Ik weet niet of er folders van JABO bestaan.
Meestal werkten die kleine bouwers op bestelling.
Kleur naar wens, onderdelen naar wens etc.
Dat geeft je als restaurateur veel vrijheid.
In het archief van RIH1967 op Flickr zijn er diverse te vinden.
https://www.flickr.com/photos/41284201@ ... s/?&page=1
In principe kun je niet veel fout doen, hoewel dat paars.....

Groet, Wiel
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

Hallo Wiel,
Bedankt voor de info en de tip , maar ik ga ook eens speuren naar andere JABO racefietsen, zodat ik mij een beeld kan vormen, want ik had voorheen nog nooit van dat merk gehoord. Die link die je stuurde is heel interessant, want daar staan meer voor mij onbekende merken op, maar dan gelijk ook de bijbehorende foto’s.

Hartelijke groet,
Ton
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

Onmiskenbaar een Jabo (idd) van Jasper Bouma. Behalve het balhoofdplaatje ook de balhoofdlugs. De oorsprong lag in Amsterdam, later naar het Brabantse Dongen. En weer later terug naar Amsterdam. Vanwege het lokale karakter heb ik er nog maar onlangs eentje gerestaureerd. Cycles Roog in Dongen is een fervent liefhebber van het merk, en heeft er een paar. Daar heb ik de mijne (als project dan) vandaan. Ze zijn er in vele kleuren en maten. De meeste (niet allemaal) voorzien van verchroomde voor en achtervorken. Tal van oud coureurs waren verknocht aan het merk, zoals Joop Zoetemelk in zijn amateurtijd bij Amstel. Net als ook Gerben Karstens.
Bijlagen
jabo 24.jpg
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

Hoi Marco, bedankt voor jouw informatie en ook voor het plaatsen van een foto van jouw fiets, dan weet ik dat ze sowieso in het rood waren. Bij die van mij zijn niet alleen de voorvork en achterkant verchroomd, maar volgens mij is de hele fiets verchroomd, want op de bovenste buis en de schuine buis, laat het paars los en zit ook chroom. Misschien verchroomden ze vroeger de hele fiets en werden delen afgeplakt en gespoten, zodat er gedeeltelijk chroom te zien blijft. Oneraande bracket staat ook een nummer van 3 cijfers, maar daar zitten allemaal paarse druipers van het spuiten, dus dat zal ik later wel beter kunnen ontcijferen. Ik zal ook eens mijn licht opsteken bij Roog bikes, want zij zullen als liefhebber ook meer van de kleurstellingen weten. Ik ken hen niet maar zie op Marktplaats wel hun naam voorbijkomen. Nogmaals bedankt en groet, Ton
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

Ik heb ze in een veelvoud van kleuren gezien, je kunt het zo gek niet bedenken. FRaai en minder fraai. Denk dat ze vaak op bestelling werden gemaakt in elke gewenste kleur(en). De transfers zijn nu nog nieuw (maar niet goedkoop) te verkrijgen, ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt om ze na het spuiten onder de blanke lak te doen. Vaak stond er ook Model Campagnolo op de bovenbuis, en werden ze aldus afgemonteerd in elk geval met derailleurs van dat gerenommeerde merk. Mooi stukje Nederlands erfgoed, maar och.... zo zijn er zoveel merken.... :)
Bijlagen
jabo 14.jpg
TonTon
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: JABO racefiets

Bericht door TonTon »

Persoonlijk houd ik we van felle kleuren zoals die rode van jou. Ik heb ook al die stickers te koop zien staan voor 28,95 en 34,95 en dat vind ik het wel waard om de fiets mee op te knappen. Ga ze ook onder de blanke lak doen, ter bescherming. Die kleinere racefietsmerken zoals JABO vind ik zelf het meest interessant net als kleinere Italiaanse merken. Stukjes historie en nostalgie 👌
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: JABO racefiets

Bericht door m-gineering »

TonTon schreef: 17 sep 2023, 10.43 Hoi Marco, bedankt voor jouw informatie en ook voor het plaatsen van een foto van jouw fiets, dan weet ik dat ze sowieso in het rood waren. Bij die van mij zijn niet alleen de voorvork en achterkant verchroomd, maar volgens mij is de hele fiets verchroomd, want op de bovenste buis en de schuine buis, laat het paars los en zit ook chroom.
Zie je vaker, het hele frame heeft in het chroombad gehangen, maar alleen de einden waar het om ging zijn netjes gepolijst. Wat onder de verf hoort te zitten is gewoon lelijk.
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: JABO racefiets

Bericht door marco verbaant »

TonTon schreef: 17 sep 2023, 17.56 Persoonlijk houd ik we van felle kleuren zoals die rode van jou. Ik heb ook al die stickers te koop zien staan voor 28,95 en 34,95 en dat vind ik het wel waard om de fiets mee op te knappen. Ga ze ook onder de blanke lak doen, ter bescherming. Die kleinere racefietsmerken zoals JABO vind ik zelf het meest interessant net als kleinere Italiaanse merken. Stukjes historie en nostalgie 👌
Zijn inderdaad van prima kwaliteit, en met bescherming eventueel. Ik heb zelf gekozen voor het verwerken nadien onder de blanke lak.
m-gineering schreef: 17 sep 2023, 17.57 Zie je vaker, het hele frame heeft in het chroombad gehangen, maar alleen de einden waar het om ging zijn netjes gepolijst. Wat onder de verf hoort te zitten is gewoon lelijk.
Inderdaad ook een bekend gegeven, al heb ik ook wel hele fraaie chromovelato varianten gezien bij Jabo. :)
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: JABO racefiets

Bericht door Cyclissimo »

Leuk, weer een Jabo.
Als je wil weten welke kleur hij had kun je rustig beginnen te schuren. Meestal is er nog wel oude lak bewaard onder de nieuwe. Zeker als het zo is gedaan...
Balhoofdplaatje is ook niet verwijderd voor het lakken, dus als je die eraf haalt zal er zeker nog de originele kleur onder vandaan komen :)
Plaats reactie