Matthias

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 okt 2022, 15.08

Matthias

Bericht door Matthias »

Dag Mede fiets liefhebbers,

Ik Ben Matthias, ongeveer klaar met studie Werktuigbouwkunde, en gek van alle soorten van techniek, dusja ook van fietsen.

ehmm ja hoe ben ik erin gerold... op het werk bij mijn zaterdag baantje wilden ze een paar oude fietsen weggooien, naar het oud ijzer. dat kon ik niet helemaal over mn hart verkrijgen, dus ik heb het mooiste slachtoffer gered en een beetje toonbaar gemaakt, nieuwe bandjes, voilà. Het is een Union Climax, zie bijlage. heb niet echt idee hou oud ofzo.

nou en een poos later hebben mijn vriendin en ik een tandem gehuurd, om een rondje te tokkelen op koningsdag. nou dat beviel zo goed, dat mijn geliefde vriendin een tandem op markplaats kocht, de goedkoopste wel te verstaan... dusja dan heb je niet veel soeps, maargoed die zijn we dus aan het opknappen, een gazelle uit eind jaren 70 denk ik.

en nu wil het geval dat ik vandaag de fiets gekocht heb die ik eigenlijk altijd al wilde, een Gazelle Impala, rood/bruin (hoe noem je het eigenlijk?) met stangremmen. Achternaaf bleek van Sachs te zijn, misschien geen SA omdat het een wat nieuwer model is? affijn, ik heb dus wel enig verstand van de techniek, wat minder historische kennis enzo. dus als iemand iets weet over deze fietsen... ik vind alles interessant. Foldertjes enzo zijn natuurlijk helemaal briljant.

Vriendelijke groet Matthias (ik woon btw. rondom Klarenbeek, onder Apeldoorn)
Bijlagen
Union Climax.JPG
tandem.JPG
Gazelle Impala.JPG
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Matthias

Bericht door velofilie »

Hallo Mathias,

Welkom op het forum. Gazellefietsen hebben uiteraard een framenummer.
Hier https://www.gazelle.nl/media/gene-cms/f ... v2.0_3.pdf zijn ze te vinden.
Ook de vereniging heeft een boekje met framenummers en een online documentatie centrum met folders (voor leden).
Op mijn site staan nog wat doorverwijzingen naar andere dateringspagina's https://www.velofilie.nl/31
De Gazelletandem was geen voorbeeld van stijfheid, vreselijk gezwabber.

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 okt 2022, 15.08

Re: Matthias

Bericht door Matthias »

we hebben al wel wat gefietst op de tandem, (in slechte staat dan) maar heb eigenlijk geen last gehad van zwabberen
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Matthias

Bericht door Loopt spaak »

Hee… Klarenbeek… dat is vlak bij bussloo…

Fiets je/jullie 1 oktober mee met de herfstrit?
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Matthias

Bericht door Jorisoudefiets »

Die climax ziet er goed uit, een oude Union is degelijk en fietst lekker.
Het fiets klus/liefde begin is gemaakt😄
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Gebruikersavatar
jancees
Berichten: 32
Lid geworden op: 9 mar 2020, 17.40
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Matthias

Bericht door jancees »

Hallo Mattias,
Welkom. Om je nieuwsgierigheid m.b.t. de Gazelle geschiedenis, folders, etc. te prikkelen: begin hier eens met grasduinen. Advies: maak gebruik van de filters, anders verzuip je ;-)
https://archief.gazelle.nl/
Groet, Jan Cees
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Matthias

Bericht door non-fixie »

Welkom Matthias! Goed om te zien dat werktuigbouwers nog steeds fietsenmakers zijn. :D
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 15
Lid geworden op: 1 okt 2022, 15.08

Re: Matthias

Bericht door Matthias »

Dag mede liefhebbers,
Dank voor alle leuke reacties!

Lijkt me erg leuk om zo nu en dan met een tocht mee te rijden, op zondag probeer ik echter (behalve kerk) niets te plannen, de rest van de week zit al vol genoeg.

Ik vroeg me trouwens af of er binnen de vereniging oude fiets ook aandacht is voor fietsen van 1970 tot 1990? misschien komt het omdat ik nog maar net de 20 ben gepasseerd, maar ik vind dat dat ook wel oldtimers zijn.

erg Leuk trouwens die gazelle site!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Matthias

Bericht door non-fixie »

Matthias schreef: 21 sep 2023, 21.00 Ik vroeg me trouwens af of er binnen de vereniging oude fiets ook aandacht is voor fietsen van 1970 tot 1990? misschien komt het omdat ik nog maar net de 20 ben gepasseerd, maar ik vind dat dat ook wel oldtimers zijn.
Of fietsen van na de Tweede Wereldoorlog en in andere kleuren dan zwart wel oud zijn is hier regelmatig onderwerp van debat. :)

Het reglement van De Vereniging houdt veertig jaar aan als leeftijdsgrens, dus juridisch zit je redelijke safe. ;)

Mijn collectie dateert van eind jaren '40 tot begin jaren '90. Dat laatste omdat ik de eerste generatie carbon fietsen :shock: stiekem wel leuk vind:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jorisoudefiets
Berichten: 85
Lid geworden op: 17 okt 2017, 09.07
Locatie: Bussum
Contacteer:

Re: Matthias

Bericht door Jorisoudefiets »

Terecht non fixie, het voorbeeld wat je toegevoegd hebt is zeker mooi gedetailleerd en de moeite waard voor een collectie. Ik heb nog een hele vroege mountainbike (1989) behouden, zonder verende voorvork, Panasonic met stalen frame + de eerste tandwielen set er nog op. Op het zadel, de banden, en de rem/schakelkabels na 100% origineel. Dat weegt nog best wat maar het was gemaakt om niet stuk te gaan.
Bijlagen
1989.10.04 Panasonic.jpg
Bussum
-1891 Sparkbrook
-1928 Seidel & Naumann Germania nr.3
-1938 Gnome Rhone (alu buizen)
-1938 Gazelle oma
-1949 Bridge oma
-1951 Duravia (alu frame)
-'50-'60er Nancia en SIF
-1966 Burgers oma
-1966 Batavou
-1968 Magneet ABC
Plaats reactie