2x fongers

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

2x fongers

Bericht door Robins »

Hallo ik heb 2 fongers fietsen aangeboden gekregen.
Kunnen jullie helpen met het nummer ontcijferen?
Alvast bedankt

Afbeelding

Afbeelding
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: 2x fongers

Bericht door Robins »

Ik zie s914-13 uit 1951
En 947917 uit 1917-1920
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 2x fongers

Bericht door Maarten Waarlé »

En om wat voor type Fongers fietsen gaat het?
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: 2x fongers

Bericht door Robins »

Afbeelding

Afbeelding
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: 2x fongers

Bericht door Robins »

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ben op zoek naar een fiets in deze maat, het liefst vooroorlogs maar ook met originele details/ merktekens.
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: 2x fongers

Bericht door ReinvB »

Ik kan helaas niet op de fotos klikken zonder op een andere site terecht te komen, dus de details kan ik niet goed zien. Zie je ook iets nan een typeaanduiding op het bahoofd ? Zijn dit jouw fietsen of fietsen die je wilt kopen ? Een fietsframe veranderde niet zoveel aan dus het kan natuurlijk erg oud zijn,maar geen van de fietsen komt op mij over als een fiets van voor 1920. Ik neem aan dat het die tweede is waarvan het framenummer met een 8? begint. Heb je een aanduiding dat het een fongers is want details als het veel nieuwere stuur en de vork lijken mij niet van een fongers.
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: 2x fongers

Bericht door Robins »

Dit zijn fietsen die aangeboden worden, ik ben ook niet helemaal overtuigt. Ik denk dat hier weinig origineel meer aan is. Maar ik ben benieuwd hoe er hier over gedacht word.
Misschien krijg ik nog meer info van de verkoper, de nieuwste heeft een intercyclebalhoofd embleem. Dat is mij sowieso te nieuw.
Van de oude heb ik inderdaad nog geen merk gezien.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 2x fongers

Bericht door Maarten Waarlé »

De oudere van de twee fietsen is (ook) een Fongers.
Ik denk niet van de 20er jaren maar mogelijk wel van 1935 tot 1950.
Kan met het nodige werk best een leuke fiets worden.
Kettingkast, pedalen, lamp en jasbeschermers zijn niet origineel maar het meeste van de kern ,het ijzerwerk als het ware lijkt wel bij de fiets te horen.
Spatborden, remmen ,stuur etc.

Groeten,
Maarten
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: 2x fongers

Bericht door Robins »

En kunt u iets over het serienummer zeggen?
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 2x fongers

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik denk dat het framenummer van de oudste fiets , die met de trommelremmen en stangetjes stuur het framenummer met de S in het begin is.
Het andere nummer staat voor Fongers verkeerd om en zal dus geen Fongers zijn. Laat staan van 1917 tot 1921.
Op zich komen er op marktplaats regelmatig Fongers herenfietsen van eind 30er jaren voorbij die een framehoogte hebben van 67cm.
Maar ook deze (blijkbaar uit 1951) kan een uitgangspunt zijn.

Ze zijn gelukkig nog niet zo zeldzaam als die fietsen van de jaren 20 en eerder.

groeten,
Maarten
Plaats reactie