ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

ingridbaron
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20.37

ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door ingridbaron »

Beste liefbhebbers, ik hoop dat ik via deze weg de fiets waar mijn oma haar hele leven op gereden heeft terug kan vinden. Het gaat om een damesmodel fongers, zwart, uit de jaren 50/60. terugrtraprem, rokzadel, wit fietspompje. maar vooral de gegraveerde postcode 7815 EP 10
Deze week gestolen in Groningen. Ik heb 50,- beloofd aan degene die mijn fiets terug brengt, maar ik maak er net zo lief 100 van, ik ben er echt kapot van deze fiets kwijt te zijn.
(inmiddels een foto gevonden van een vergelijkbaar frame, echter niet hetzelfde! vooral de vorm komt overeen)
Groet Ingrid
Bijlagen
fietsoma.jpg
fietsoma.jpg (110.82 KiB) 7627 keer bekeken
ingridbaron
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20.37

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door ingridbaron »

Ik heb de fiets terug! Zelf gevonden, stond overgespoten maar toch nog absoluut herkenbaar voor mij bij de supermarkt. Politie ingelicht en na hun goedkeuring meegenomen. Nu kijken of er een mogelijkheid is de lak te verwijderen zonder de fiets te verpesten.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door HJvMontfort »

ingridbaron schreef:Ik heb de fiets terug! Zelf gevonden, stond overgespoten maar toch nog absoluut herkenbaar voor mij bij de supermarkt. Politie ingelicht en na hun goedkeuring meegenomen. Nu kijken of er een mogelijkheid is de lak te verwijderen zonder de fiets te verpesten.
Mijn zuster vond laatst één van mijn oude creaties terug op het station, verbazend hoe dichtbij sommige van onze liefjes blijven, mijn eigen fietsen nooit terug gevonden naar diefstal!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
ingridbaron
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20.37

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door ingridbaron »

ze hebben ook echt wel geprobeerd de fiets onherkenbaar te maken. fietspompje weg gesmeten, nieuw zadel, frame gespoten, postcode uit het frame geslepen. Er bleef echter genoeg over om zeker te weten dat het mijn fiets betrof..

ik heb eerder een van mij gestolen fiets terug gevonden, maar dat was dan ook een heel opvallende racefiets met kleurtjes
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door wies-pim »

Aan alle gedupeerden van fietsendiefstal,
Zonder in juridisch jargon te vervallen. Als je fiets gestolen wordt blijf jij de rechtmatige eigenaar. De dief of heler is wel bezitter van de fiets, maar kan nooit eigenaar worden. Je blijft dus recht houden op je fiets. Als je de fiets dus meeneemt is er geen sprake van diefstal. Eigen rechter spelen mag niet. Eigenlijk mag je hem dus niet terugnemen, maar als de fiets weer in je bezit is kan de dief of heler dus niets tegen je beginnen. Dief of heler zijn namelijk te kwader trouw. Ook de politie kan je niets doen, je bent namelijk altijd eigenaar gebleven. De politie waarschuwen is dus netjes en als die het goed vindt dat je hem weer mee neemt, prima. Het kan ook helpen de dief of heler op te sporen. Maar mijn advies is: als je je gestolen fiets terug vindt, gewoon terug nemen.
Als je de politie inschakelt loop je namelijk het kleine risico dat er zich een bezitter te goeder trouw meldt. Dat kan de zoveelste koper zijn die niet wist of kon weten dat de fiets gestolen was. Bij bijna nieuwe fietsen is die koper zelden te goeder trouw. Een bijna nieuwe fiets voor vijf tientjes is altijd verdacht, maar bij een klassieker ligt dat wat anders. Wat is die waard? Voor ons fietsenliefhebbers emotioneel veel, maar financieel weinig. Als jij weer in het bezit bent van de gestolen fiets is het aan de bezitter te goeder trouw om die fiets van jou terug te vorderen. Dat zal hem niet lukken en meestal is het hem dat niet waard.
Het spreekt voor zich dat je bij het terug nemen van je fiets zelf geen strafbaar feit mag plegen. Dus geen geweld of bijvoorbeeld betreden van andermans eigendom. Maar als je de fiets aantreft op straat: gewoon zo snel mogelijk weer in bezit nemen door de fiets te bewaken, apart te zetten en mee te nemen.
Ik zal dit verhaal nog wel eens in een apart topic zetten, zodat iedereen dat terug kan vinden.
Tot slot een tip. Zorg dat je altijd kunt bewijzen dat je eigenaar bent: kopie van de aankoopfactuur. Als die er niet is: een uitdraai uit je mailverkeer via dit forum of Marktplaats met de verkoper, een gedateerde foto van je fiets met jou. Etc. En zorg dat je een typisch afwijkend kenmerk kent van je fiets: een genummerd vervangend onderdeel, een typische beschadiging. Ook kun je een kenmerk aanbrengen op een moeilijk zichtbare plaats, achter de kettingkast of onder het bracket. Voor de zekerheid een foto maken van dat kenmerk doet het helemaal goed.
Groet,
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door berkers41 »

Aan:Ingridbaron

Als je zo'n zelfde ROK zadel terug wil?
Ik breng er eentje mee naar Oelegem as zondag!
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door asterduc »

mooi dat je de fiets terug hebt. Voor jou heeft het buiten de waarde van de fiets natuurlijk ook een emotionele waarde.

Wel jammer dat hij dan zo is toegetakeld. Maar ja, je kunt het bekijken als een litteken van het leven.
Soms raak je gewond em moet je met een litteken verder, deze dingen zijn onherroepelijk.


Om even in te gaan op het verhaal van 'wie is de eigenaar en wie heeft het recht de fiets te behouden'.

Hoe zit dat bij verzamelaars:
Niet alle fietsen worden gekocht van de eerste eigenaar en van de meeste fietsen kan de verzamelaar niet bewijzen dat hij de eigenaar is, ze worden verhandeld op beurzen en via advertenties van onbekenden.
Wat als iemand op een samenkomst of dergelijke, een fiets bemerkt en op één of andere manier kan aantonen dat die ooit van hem is geweest en daarbij stelt dat hij ontvreemd is.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door Elibert van Dalen »

als diegene kan aantonen dat hij van diegene is, en er politiewerk van maakt, kun je hem hoogstwaarschijnlijk teruggeven! of je moet doormiddel van een rekening/bon aan kunnen tonen dat hij van jou is.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
ingridbaron
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20.37

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door ingridbaron »

Tja, een rekening of bon word lastig, gewoon van oma gekregen, lijkt me sterk dat zij nog een bon heeft! Maar goed, als je een fiets koopt die overgespoten is, en een afgeslepen postcode heeft, ga je niet zo gauw aangifte doen lijkt me.
ingridbaron
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20.37

Re: ik zoek mijn gestolen fongers; gegraveerde postcode!

Bericht door ingridbaron »

berkers41 schreef:Aan:Ingridbaron

Als je zo'n zelfde ROK zadel terug wil?
Ik breng er eentje mee naar Oelegem as zondag!
ik weet niet eens wat een Oelegem is ;)
Het klinkt heel gezellig, een beetje als carnaval, maar ik denk dat het voor mij wat ver weg is. Ik heb ook al iemand anders gevraagd of hij nog een zadel/fietspompje voor mij heeft, dus ik wacht zijn reactie nog even af. maar dank je voor het meedenken.
Plaats reactie