Nieuwe retro flandrien

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Kecofski
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2023, 04.14

Nieuwe retro flandrien

Bericht door Kecofski »

Hallo,
Ik ben Kevin, 42 en woon in België. Ik kwam toevallig dit forum tegen (had er nog nooit van gehoord) en dacht 'dit is iets voor mij'.
Ik hou mij vooral bezig met restauratie van racefietsen jaren 60 70 80. Misschien een kleine voorliefde voor Peugeot's maar geen fan van simplex :). Alhoewel Concorde, flandria, Bertin, novy, koga,... mij ook wel kan bekoren.
Ik laat wel binnenkort enkele van mijn vele projectjes zien.
Groeten Kevin
Aja PS eigenlijk moest mijn gebruikersnaam Kevofski zijn. Verkeerd ingetikt. :lol:
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door non-fixie »

Welkom, Kevin!

Inmiddels begint zich wel een beetje een subcommunity te vormen, lijkt het, met liefhebbers van oude koersfietsen. Leuk!

Maar, eh, Peugeot zonder Simplex? Met wat dan wél?
Kecofski
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2023, 04.14

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door Kecofski »

Dat is het juist, Peugeot en simplex horen nu eenmaal samen. Ik werk er juist niet zo graag aan, eens ze afgesteld staan geen probleem. Haat liefde!
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 637
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door marco verbaant »

Vreemd genoeg heb ik ook een lichte voorkeur/afwijking als het om de sport- en racefietsen van PEUGEOT gaat. Ondanks hun rare fratsen, als afwijkende pedaal as maten, 22 i.p.v. 22,2 stuurnokken, 9 mm. crankspietjes en meer van dat. Ik stam uit de tijd dat in de jaren 60 juist zij de marktleiders waren in Nederland. Voor de rest zag je nog niet veel, hooguit een verdwaalde Motobecane of Gitane (toch ook Frans). De kwaliteit is door de jaren heen vaak nog verbluffend goed, zeker na een goede onderhoudsbeurt. Prima chrome ook vaak. Echte renners kochten destijds hun fietsen bij de speciaalzaken, en kleinere regionale merken. Welke ik ook (weer) leuk vind om onderhanden te nemen. Maar af en toe een PEUGEOT-tje is niet te versmaden... Hoe erger dat ze er uitzien, hoe groter de uitdaging. Dat heb ik met dat merk. En daar hoot vaak Simplex (qua derailleurs wel bij.
Deze hier onder (een heuse Franse schuurvondst - hier was dit type niet in maat 54 verkrijgbaar, in Frankrijk wel, Hollander zijn groter wist de marketing ladaar) was helemaal lichtjes blauw overgespoten en heb ik à la De Nachtwacht van dat laagje moeten bevrijden. :D
Bijlagen
thumbnail_20211226_161858.jpg
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door Bandenplakker »

Dag Kevin,

Welkom op het forum!

Ik heb hier nog een witte PX8 in goede conditie staan, die nog een goed tehuis zoekt.
Als je wilt, kun je hem gratis komen afhalen in Utrecht, dichtbij het Centraal Station.

Eventueel kan ik je foto's sturen.

Groeten van

Dirk
Kecofski
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2023, 04.14

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door Kecofski »

Klopt volledig Marco, zalige fietsen die Peugeot's.
Dit is de mijne.
IMG_20231019_142317_copy_921x690_1.jpg
Kecofski
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2023, 04.14

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door Kecofski »

Bandenplakker schreef: 19 okt 2023, 10.58 Dag Kevin,

Welkom op het forum!

Ik heb hier nog een witte PX8 in goede conditie staan, die nog een goed tehuis zoekt.
Als je wilt, kun je hem gratis komen afhalen in Utrecht, dichtbij het Centraal Station.

Eventueel kan ik je foto's sturen.

Groeten van

Dirk
Hej Dirk,
Heel vriendelijk maar Utrecht is niet bij de deur.
Moest ik ooit in de buurt zijn...
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door non-fixie »

Kecofski schreef: 19 okt 2023, 14.33 Dit is de mijne.
Leuk! PR10?
Kecofski
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 okt 2023, 04.14

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door Kecofski »

Yep
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Nieuwe retro flandrien

Bericht door non-fixie »

Geen verkeerde fiets, de PR10. 3 Reynolds 531-buizen, Stronglight 49D crankstel, MAFAC "RACER"-remmen, Simplex Criterium-versnellingsbak.

Niet eens zo heel veel verwijderd van de PY10 waarmee Bernard Thevenet in '75 en '77 de Tour de France won. Wél een stuk goedkoper. In 1976 kostte een PR10 fl. 648, een PY10 fl. 2.090. Geen wonder dat er veel van zijn verkocht.

Bernard Thevenet in 1977:

Afbeelding
Plaats reactie