Twee mooie wieltjes.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Twee mooie wieltjes.

Bericht door Fotomaan »

Voor een fiets ‘in aanbouw’ heb ik vast twee wielen gemaakt.
De rest van de fiets moet nog geschuurd en gelakt worden maar de wielen zijn al klaar.
De velgen van 39mm breed zijn NOS maar toen die van het voorwiel gespaakt was klapte de velg open toen er druk op de band kwam. Dat was een beetje heel erg vreemd. Had ik nog niet eerder mee gemaakt.
De scheur in het metaal van de velg zat niet over dwars maar in de hoek van het Westwood profiel in de lengterichting.
Alle spaken er weer uit, scheur dicht gelast, gelakt en weer gespaakt.
Deze keer bleef de velg heel.
De velgen zijn gelakt met Epifanes. Mooie lak die, als je een wat dikkere laag aanbrengt zeer mooi vloeit maar die dikke laag heeft dan wel weer heel veel tijd nodig om uit te harden.
De achternaaf is er een van Styria met twee nokken in de remkonus in plaats van uitsparingen. De lak zat er nog goed op dus daar heb ik niets aan gedaan.
De voornaaf lijkt van F&S maar er staat geen logo in.
Bijlagen
Zo zag het er uit toen het fout ging.
Zo zag het er uit toen het fout ging.
IMG_1755.jpeg
En niets meer van te zien.
En niets meer van te zien.
IMG_1758.jpeg
IMG_1759.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
austral man
Berichten: 86
Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door austral man »

Hoi,netjes gedaan,maar dit is voor mij wel een van de redenen om nooit iets gerestaureerds te kopen.Wanneer zal de andere velg gaan scheuren?

Hans
DSC07616.JPG
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Apart. Toch is er vrij vaak iets mis met NOS onderdelen. Dat is toch vaak de reden waarom ze nooit gebruikt zijn. Al kan ik niet zo gauw bedenken wat er mis zou zijn gegaan in de productie dat dit veroorzaakt. Zaten er wellicht slijpsporen op de binnenkant van de velg?

Er is wel een kans is wel dat dit op een andere plek in de velg op een gegeven moment ook nog gaat terugkomen tijdens gebruik wanneer de velg hoger belast gaat worden.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door Durabo88 »

Ik heb ook wel eens slechte ervaringen gehad met NOS onderdelen. Soms komen die van zolders en kelders van oude fietsenmakers, terwijl het misproducties waren die teruggestuurd zouden worden, maar tussen de bedrijven door zijn vergeten. De spullen komen dan decennia later weer als NOS op de markt, zo brak bij mij een ketting al snel of andere malaise. Zeker bij NOS spullen is dat jammer, want je moet er vaak flink voor neertellen.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door Fotomaan »

Ik ben er niet zo bang voor dat deze velg nu nog kapot gaat.
Het vermoeden is dat tijdens het forceren de wals een beetje te krap afgesteld is geweest. Het kan ook nog zijn dat de plaat ergens wat dunner is geweest.
En het was er maar één. De andere velg komt uit een andere partij.
Er zijn inderdaad wel eens NOS onderdelen waar iets mee is. Een voorvork waarbij het messing soldeer tussen de vorkpoten en de kroon niet helemaal goed gevloeid is.
Of anders een voorvork vlak boven de kroon waar de onderste ring van het balhoofd op geklemd moet worden naar buiten staat zodat het in vorm gevijld moet worden.
Meestal is er wel wat aan te doen zodat het toch fatsoenlijk gaat functioneren.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 8 nov 2023, 12.14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door Balhoofd »

Mooi gedaan. Die gaan weer honderd jaar mee als ze ook maar met een fractie van de liefde behandeld worden van jij ze gegeven hebt.
Beau-Velo
Berichten: 319
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door Beau-Velo »

Heb je het wiel wel weer mooi in balans gekregen tijdens spaken?
De velg zal op het gelaste gedeelde zwaarder zijn geworden?
Weet niet hoe lang de scheur was. Of heb je hem rondom gelast?
Moet een heel karwei zijn geweest. Maar ziet er weer netjes uit.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 9 nov 2023, 21.32 Heb je het wiel wel weer mooi in balans gekregen tijdens spaken?
De velg zal op het gelaste gedeelde zwaarder zijn geworden?
nou en? Wielen zijn nooit in balans, maar het is allemaal in een hetzelfde vlak dus daar heb je geen last van. En er zitten genoeg spaken in zo'n wiel om de velg recht te krijgen, zo'n velg is toch slappe zooi
/Marten
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee mooie wieltjes.

Bericht door Fotomaan »

Beau-Velo schreef: 9 nov 2023, 21.32 Heb je het wiel wel weer mooi in balans gekregen tijdens spaken?
De velg zal op het gelaste gedeelde zwaarder zijn geworden?
Weet niet hoe lang de scheur was. Of heb je hem rondom gelast?
Moet een heel karwei zijn geweest. Maar ziet er weer netjes uit.
Ja hoor, dat ging heel gemakkelijk. En zoveel materiaal is er niet aan toegevoegd. Er is ook weer wat weggeslepen dus veel zwaarder is het op de plek van de las niet geworden.
Balhoofd schreef: 8 nov 2023, 09.15 Mooi gedaan. Die gaan weer honderd jaar mee als ze ook maar met een fractie van de liefde behandeld worden van jij ze gegeven hebt.
Ik vrees dat de wielen mij inderdaad gaan overleven. Temeer omdat ze zo’n beetje in de adelstand zijn verheven. :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie