velgen Locomotief Super de Luxe 1950

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Woldman
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

velgen Locomotief Super de Luxe 1950

Bericht door Woldman »

Ik heb vorig jaar een mooi frame van een Locomotief Super de Luxe opgehaald bij Gazelle in Dieren.
Om het weer op te bouwen naar een hele fiets heb ik twee donorfietsen gevonden, 1 Super de Luxe met terugtraprem en een damesframe met parallel buizen met trommelremmen. Alles toevallig ook uit 1950 gezien de jaartallen op de bovenste balhoofdlugs, de framenummers en de (resten van) transfers op de balhoofdbuis. En bij een het specifieke smalle neusje van het voorspatbord.
Maar beide fietsen hebben een verschillend voor- en achterwiel :( , een aluminium velg en (volgens mij) een vernikkelde stalen velg. Die laatste hebben ook nog eens een verschillende bolling in het profiel.
zie de foto's

Mijn vraag is welke velgen horen op een Super de Luxe Locomotief uit 1950?
IMG_0686.jpeg
IMG_0686.jpeg (7.92 KiB) 738 keer bekeken
IMG_0685.jpeg
IMG_0685.jpeg (8.81 KiB) 738 keer bekeken
IMG_0683.jpeg
IMG_0683.jpeg (8.09 KiB) 738 keer bekeken
IMG_0681.jpeg
IMG_0681.jpeg (8.09 KiB) 738 keer bekeken
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: velgen Locomotief Super de Luxe 1950

Bericht door jwfabrie »

Volgens mij moet het de velg van het type afgebeeld op de 2e foto zijn, ik meen van Rigida. Onlangs heb ik ook een super deluxe opgeknapt en daar zat ook 1 zo’n velg op en een niet originele van schothorst velg uit de jaren 80.

Ik heb mogelijk nog wel zo’n Rigida velg, compleet met naaf (voor of achter moet ik even checken) liggen. Interesse?
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: velgen Locomotief Super de Luxe 1950

Bericht door Beau-Velo »

Ik zou voor die alu velgen gaan. Die zijn met poetsen te redden die rigida’s zijn er slecht aan toe.
Heb afgelopen zomer een Locomotief sport met parallel frame uit 1949 gekocht met alu velgen van Lepper.
Deze fiets heeft velgremmen. Was het niet zo dat de naaf of remsysteem de velg bepaalde. Dus dat er zowel rigida als Lepper velgen gebruikt werden?
Woldman
Berichten: 182
Lid geworden op: 15 jan 2023, 07.46
Locatie: Amsterdam

Re: velgen Locomotief Super de Luxe 1950

Bericht door Woldman »

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik denk ook dat die Rigida velgen erg moeilijk weer netjes te krijgen zijn. En die aluminium velgen inderdaad wel met wat poetsen.
Daar ga ik dan maar mee beginnen. Ik bewaar de Rigida velgen wel voor je weet nooit.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: velgen Locomotief Super de Luxe 1950

Bericht door Cyclissimo »

Normaal hadden ze die bolle Rigida deco velgen. Maar aluminium Lepper velgen was een optie. Dus het kan allebei :)
Plaats reactie