Verenpakket losmaken?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Verenpakket losmaken?

Bericht door Hubert »

Hoi,

Ik ben een Apollo bakfiets aan het opknappen.
Boven op het verenpakket zit een ijzeren beugel waar o.a. de bak op wordt vast gemaakt. Het zou makkelijk zijn als ik die beugel er af kan halen (2 bouten), maar ik weet niet of ik hem dan nog terug krijg omdat het verenpakket versprongen is. Ik zou verwachten dat dat niet het geval is, maar je weet maar nooit.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Hubert
Bijlagen
IMG_2323.JPG
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Verenpakket losmaken?

Bericht door veenofiets »

Dat ding heet Apollo dus volgens mij maak je kans richting de maan gelanceerd te worden als je die gaat lossen :mrgreen:

Freek
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Verenpakket losmaken?

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 16 nov 2023, 13.00 Hoi,

Ik ben een Apollo bakfiets aan het opknappen.
Boven op het verenpakket zit een ijzeren beugel waar o.a. de bak op wordt vast gemaakt. Het zou makkelijk zijn als ik die beugel er af kan halen (2 bouten), maar ik weet niet of ik hem dan nog terug krijg omdat het verenpakket versprongen is. Ik zou verwachten dat dat niet het geval is, maar je weet maar nooit.
Probleem met bladveren zijn altijd de bouten die in de silentblocks vastgeroest zitten, als je die er uit krijgt is het verder overzichtelijk. Maar misschien is een bakfiets wel zo primitief dat er geen rubber in de ogen zit, dat scheelt dan natuurlijk. Om het verenpakket uit elkaar te halen moet de torenbout er uit, ik denk niet dat er veel voorspanning in het pakket zit, maar je kan het pakket altijd in een bankschroef klemmen voor je de bout te lijf gaat. En voor de hoofdbladen moet je de stroppen er af zien te krijgen, die zullen wel geklemd zitten omdat ze er in de fabriek omheen zijn geperst
/Marten
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Verenpakket losmaken?

Bericht door tdebruin »

Die U-balk / beugel waar de ophanging vd spatborden aan vast zit (in jouw geval helaas afgezaagd, maar dat valt te herstellen) kan je gerust losmaken van de bladveren. De bladveren zelf zou ik niet uit elkaar halen.
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Verenpakket losmaken?

Bericht door Hubert »

Ik ga het eens proberen.

Hubert
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Verenpakket losmaken?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De bladveren zittin spanningsvrij aan die u-balken. Daarom zit er een dubbelscharnier aan een kant. Dus die kan je zo losmaken. Wel zorgen dat de moeren gelockt zijn als je ze terugplaatst. Als je ze er gewoon op draait, dan komen ze los tijdens gebruik. Het beste is de moeren te vervangen door borgmoeren (verzinkt bij voorkeur, niet RVS).

P.s. de bladveren zitten met een gekunstelde oplossing vast op de as, door een plaatjes met bouten erdoor. Daar horen van oorsprong u-bouten op te zitten. Die zijn gewoon nog nieuw te koop: https://www.onlinetrailerparts.nl/hang- ... k/u-bouten
Wel even de juiste breedte en lengte kiezen natuurlijk. Bij mijn bakfiets waren enkele van die u-bouten ook zo vervangen, omdat de schroefdraad van de u-bouten was weggeroest. Nu zitten er weer nieuwe u-bouten die ik daar besteld had.
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Verenpakket losmaken?

Bericht door Hubert »

Hoi Jeroen,

Ik denk niet dat er oorspronkelijk U-bouten in zaten.
Ik heb een roestig oud Apollo frame gekocht voor de onderdelen. Ook daar zitten de veren met die plaajes vast.
Plaats reactie