Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Beckphi
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2023, 19.26

Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door Beckphi »

Hallo

Ik ben mijn retro koersfiets van Peugeot aan het demonteren en wil de onderdelen reinigen en opwaarderen. Onderaan het frame heb ik een nummer terug gevonden en ik vroeg me af of iemand me verder kon helpen over welk model (bouwjaar) dit gaat.

Framenummer: Y405 00538
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door Cyclissimo »

Post eens een foto. Dat zegt een stuk meer :D
Beckphi
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2023, 19.26

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door Beckphi »

Hey!

Het lukte me daarstraks niet om een foto te uploaden (bestand was te groot) maar heb geleerd hoe je de pixels kunt verkleinen. Soit, hier zie je twee foto's. Eentje van de zijkant getrokken en de andere van de onderkant bekeken. Als je nog iets specifieker wilt zien, geef je het maar aan. Alvast bedankt om mee te denken :)
Bijlagen
framenummer onderaan
framenummer onderaan
onderaanzicht.jpg (94.39 KiB) 717 keer bekeken
zijaanzicht
zijaanzicht
zijaanzicht.jpg (106.4 KiB) 717 keer bekeken
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door m-gineering »

Beckphi schreef: 17 nov 2023, 17.00 Hey!

Het lukte me daarstraks niet om een foto te uploaden (bestand was te groot) maar heb geleerd hoe je de pixels kunt verkleinen. Soit, hier zie je twee foto's. Eentje van de zijkant getrokken en de andere van de onderkant bekeken. Als je nog iets specifieker wilt zien, geef je het maar aan. Alvast bedankt om mee te denken :)
Ergens 90-er jaren zo te zien aan graphics, in/external soldering, kabelgeleiders onder bracket...
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door marco verbaant »

Volgens mij en de folders) gaat het hier om de PH11 uit 1985.
Bijlagen
1985race_3.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door non-fixie »

Beckphi
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2023, 19.26

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door Beckphi »

Op basis van de informatie die ik lees (waarvoor dank), leid ik er uit af dat het verfwerk professioneel gespoten is (geen aangebrachte stickers ofzo). Op sommige plaatsen van de frame is er lak weg. Ik twijfel hoe ik de frame een opknapbeurt geef:

1) Of ik laat de oorspronkelijke lak staan maar weet dat niet hoe ik die krasjes aanpak om toch hetzelfde resultaat te krijgen.
2) Ik haal de lak er af en spuit ze opnieuw. Kan ik dezelfde logo's (merknaam Peugeot + oranje en gele kleuren) er terug op laten spuiten? En de paar kleine stickers die er toch opstaan terug opnieuw bestellen? Zijn die makkelijk verkrijgbaar? Als ik deze keuze maak, wil ik de fiets zo goed mogelijk in zijn tijdsgeest laten logischerwijs.

Welke keuze adviseren jullie? Ik ben geen fietskenner dus moet mijn weg hier in zoeken. Ik wil de fiets terug opwaarderen maar twijfel even hoe ik de frame het beste aanpak dus elk advies is welkom...
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door marco verbaant »

Er zijn diverse leveranciers in binnen- en buitenland die de originele PEUGEOT transfers leveren. Persoonlijk vind ik dat ze maar één keer origineel zijn. Dus neem de beschadigingen op de koop toe. Poets hem goed schoon en zet 'm in de wax. Je zult zien dat ie aardig opknapt. Veel plezier ermee. :D
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door m-gineering »

Beckphi schreef: 18 nov 2023, 14.25 Op basis van de informatie die ik lees (waarvoor dank), leid ik er uit af dat het verfwerk professioneel gespoten is (geen aangebrachte stickers ofzo). Op sommige plaatsen van de frame is er lak weg. Ik twijfel hoe ik de frame een opknapbeurt geef:
Schoonmaken, poetsen en bijstippen. Het is maar een keer origineel, en het canvas rechtvaardigt niet om er groot geld aan uit te geven
/Marten
Beckphi
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2023, 19.26

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door Beckphi »

Thanks Marco & 'm-gineering' voor jullie advies. ;)

Ik ben het ermee eens dat het maar één keer origineel is. Ik heb al even online gekeken hoe je moet reinigen/waxen en bijtippen. Ik heb enkel een vraag over de verf. Hoe kan ik te weten komen welke verf er oorspronkelijk op het frame zit? In de video's spreken ze over een 'verfcode' die hetzelfde moet zijn. Maar ik ken enkel het framenummer (Y405 00538). Kan ik dat (verfcode) toch nog ergens terug vinden?
Plaats reactie