Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door m-gineering »

Beckphi schreef: 19 nov 2023, 14.35 Thanks Marco & 'm-gineering' voor jullie advies. ;)

Ik ben het ermee eens dat het maar één keer origineel is. Ik heb al even online gekeken hoe je moet reinigen/waxen en bijtippen. Ik heb enkel een vraag over de verf. Hoe kan ik te weten komen welke verf er oorspronkelijk op het frame zit? In de video's spreken ze over een 'verfcode' die hetzelfde moet zijn. Maar ik ken enkel het framenummer (Y405 00538). Kan ik dat (verfcode) toch nog ergens terug vinden?
Met een verfcode en auto's heb je een kans, maar met een fiets? En al heb je de verfcode, dan nog gaat die uit van nieuwe verf en niet van verf met 30 jaar UV achter de kiezen. En behalve kleur is ook de oppervlakte kwaliteit van belang, je moet ook nog de glans goed krijgen.
Voor grote stukken zou ik zelf aan het mengen slaan (voor een kleuranalyse is een fietsframe te klein/niet vlak genoeg) voor kleine putjes het frame onder de arm nemen naar een automaterialenzaak en in daglicht de beste lakstift uitzoeken
/Marten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door wimjansen »

Humbrol of Revell, van die kleine potjes hobbyverf, kunnen ook goed van pas komen. Veel kleuren, vloeit strak, droogt snel, en is goed te verwerken.
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door marco verbaant »

Peugeot was niet zo scheutig met de fietskleurtjes. Vaak hield het op bij benoemen van een kleur.
Bijlagen
cycles peugeot 1969 labibleduvelo (2).jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door non-fixie »

Kleine reparaties van de lak op een groter vlak, zoals midden op een buis, zijn erg lastig. Zelfs bij een klein kleurverschil lijkt het al snel alsof de fiets de mazelen heeft.

Zodra er een visuele scheiding is, is het wat makkelijker. Bijvoorbeeld tussen frame en voorvork.

Ik kocht ooit een Mann-Libertas met een niet-originele, maar wel passende voorvork. In de verkeerde kleur, natuurlijk.

Ik heb toen een keer op zondagmiddag een blikje verf laten matchen door een heel zenuwachtig weekendhulptienermeisje bij de Gamma.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Het zal geen verrassing zijn dat ik sindsdien een zwak heb voor weekendhulptienermeisjes bij de Gamma.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door marco verbaant »

Keurig gedaan... :D En ineens zaten er andere remmen op ook? En rubbertjes op de commandeurs...
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door non-fixie »

marco verbaant schreef: 23 nov 2023, 10.42 Keurig gedaan... :D En ineens zaten er andere remmen op ook? En rubbertjes op de commandeurs...
Dank je. Tja, die fiets was nogal een zooitje toen ik hem kocht. Om deze topic niet teveel te vervuilen: het verhaal staat grotendeels hier:

https://www.bikeforums.net/classic-vint ... ertas.html

Uiteindelijk is 'ie mee gegaan naar de RetroRonde en Eroica Britannia in deze vorm:

Afbeelding
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Welk model van Peugeot retro koersfiets is dit?

Bericht door marco verbaant »

Fraaie hommage aan Mann-Grundig... :D
Plaats reactie