Hallo mensen,
In de eerste catalogus van Peugeot uit 1886 staat een fiets met 2 versnellingen.
Heeft iemand dit systeem ooit gezien, of weet je hoe het werkt?
Groet, Wiel
Peugeot 1886
-
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Peugeot 1886
Wiel, Het is een patent uit 1885 en werkt met een planetair systeem dat je kan laten draaien of blokkeren.
Dat geeft twee verschillende versnellingen.
Hieronder een pagina uit de abridgments of patent van 1885 Bron V-CC library
De afbeelding is van een hoge bi maar er staat in de tekst dat het ook voor een safety gebruikt kan worden.
Groeten,
Maarten
Dat geeft twee verschillende versnellingen.
Hieronder een pagina uit de abridgments of patent van 1885 Bron V-CC library
De afbeelding is van een hoge bi maar er staat in de tekst dat het ook voor een safety gebruikt kan worden.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Peugeot 1886
met een ketting die zo te zien van rechts naar links door de spaken gaat werkt het vast niet best!
Maar met een schakelvork op de trapas kun je kennelijk het tandwiel schakelen tussen direct drive en een versnelling met een planetai tandwielstelsel
/Marten
Re: Peugeot 1886
Bedankt Ma(a)rten,
Bij de Hoge-bi werd de schakelvork dus rechts op de voorvork afgesteund.
Door het wegvallen van het steunpunt bij de Safety, heeft men ervoor gekozen om een grote beugel over de trapas te zetten.
Zo kon de schakelactie rechts blijven.
Het kettingwiel werd nu links gemonteerd, hetgeen de moderne mens, en de tekenaar ook, in verwarring brengt.
Groet, Wiel
Bij de Hoge-bi werd de schakelvork dus rechts op de voorvork afgesteund.
Door het wegvallen van het steunpunt bij de Safety, heeft men ervoor gekozen om een grote beugel over de trapas te zetten.
Zo kon de schakelactie rechts blijven.
Het kettingwiel werd nu links gemonteerd, hetgeen de moderne mens, en de tekenaar ook, in verwarring brengt.
Groet, Wiel
-
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Peugeot 1886
Het zal toch niet weer Toulouse Lautrec zijn geweest
(die zijn tekeningen van de Simpson over moest doen)
/Marten
-
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Peugeot 1886
Er is ook nog een Singer xtraordinary met een twee versnellingen naaf.
Ik dacht aanvankelijk dat het een van Peugeot overgenomen systeem was maar ik zie nu dat het planetaire systeem en de bediening/blokkeer pal bij
Singer aan de zelfde kant zit. Bij Peugeot is dat blijkbaar niet het geval. Dit is een hoge bi uit een museum in Zwitserland. Naast de twee versnellingen zit er ook een vrijwielstand midden in.
De ketting aan de linker kant bij Peugeot komt denk ik doordat ze begonnen zijn met kopiëren van fietsen van Hillman ,Herbert & Cooper.
De afbeelding van de gewone kruisframe safety uit die catalogus is 100% het zelfde als een H,H & C Premier.
Die hadden tot eind 19e eeuw de ketting links.
Groeten,
Maarten
Ik dacht aanvankelijk dat het een van Peugeot overgenomen systeem was maar ik zie nu dat het planetaire systeem en de bediening/blokkeer pal bij
Singer aan de zelfde kant zit. Bij Peugeot is dat blijkbaar niet het geval. Dit is een hoge bi uit een museum in Zwitserland. Naast de twee versnellingen zit er ook een vrijwielstand midden in.
De ketting aan de linker kant bij Peugeot komt denk ik doordat ze begonnen zijn met kopiëren van fietsen van Hillman ,Herbert & Cooper.
De afbeelding van de gewone kruisframe safety uit die catalogus is 100% het zelfde als een H,H & C Premier.
Die hadden tot eind 19e eeuw de ketting links.
Groeten,
Maarten