Fongers CCG65 1911

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Nieuwe aanwinst: een Fongers CCG65 (1e soort B) uit 1911. Deze fiets werd op 4 juli van dat jaar geleverd aan agentschap Nauta in Leeuwarden en kwam later terecht bij de heer Michiel Aikema (geb. 1900), woonachtig op het (sjieke) Noordeinde in Den Haag. De fiets is ergens in de jaren 60 ingeruild bij rijwielzaak van der Bildt in Utrecht, waar hij tot voor kort in de (inmiddels opgedoekte) winkel heeft gestaan.

Zoals veel Fongers fietsen van deze ouderdom is hij gereviseerd. Ergens eind jaren 30 is hij opnieuw gemoffeld, gebiesd en deels uitgevoerd in Weer&Wind. Het trapstel is vervangen en ook de spatborden zijn niet in de gangbare Fongers uitvoering van voor 1932
(wel met kort voorspatbord en 'breinaalden'). De fiets heeft JRC pedalen. Deze afwijkende kenmerken roepen de vraag op of de fiets door Fongers is gereviseerd of door een ander bedrijf. Hoe dan ook, het originele velgremsysteem (waarvoor een kort voorspatbord vereist is) is gehandhaafd en ook de wielen lijken origineel.

Mooi restauratie-object, waarbij het afwegen wordt naar welke staat hij teruggebracht moet/kan worden.

Nederlandse herenfietsen van voor WO1 zijn overigens schaars (intensiever gebruikt dan damesfietsen, waarvan er ca. tweemaal zoveel zijn overgebleven).

groet, Jos
Bijlagen
CCG65 zitbuis.jpg
CCG65 zadeltas.jpg
CCG65 vorkkroon.jpg
CCG65 vooras.jpg
CCG65 modelcode.jpg
CCG65 links.jpg
CCG65 kettingkast.jpg
CCG65 framenummer.jpg
CCG65 bracket.jpg
CCG65 boven.jpg
CCG65 balhoofd.jpg
CCG65 achterspatbord.jpg
CCG65 achternaaf.jpg
CCG stuurpartij.jpg
Laatst gewijzigd door jrietveld op 26 nov 2023, 10.00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door maartenB »

Geweldig! Waar vind je ze toch?

Wat een pareltje weer
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
TheodK
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door TheodK »

prachtige fiets! zo'n fiets zou je niet moeten terugrestaureren naar het bouwjaar. In deze staat en met dit verhaal is het al prachtig.
mooie verlichting! de Riemann koplamp heb ik nooit gezien. is de dynamo ook van Riemann?
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Deze fiets rolde ongezocht naar mij toe... Er staan nog steeds veel oude mooie spullen bij mensen thuis.

De Riemann lamp met huis uit 1 stuk en mooi vernikkeld is inderdaad bijzonder, ik schat hem tussen 1925 en 1930. De dynamo is van Nordlicht. Gaat er allemaal af, net als de bagagedrager en de jasbeschermers.
Ik kan hem laten in de huidige staat (het makkelijkst), maar wil toch zien of ik een deel van de oorspronkelijke uitvoering terug kan krijgen (bijvoorbeeld het nikkel op het stuur dat onder de later aangebrachte laklaag zit).

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Prachtige fiets weer en leuk om `m nu de details beter te zien.
Ik begrijp Theo`s argumenten om het zo te laten maar ik zou er waarschijnlijk ook niet vanaf kunnen blijven

Wat me opvalt is dat de rem-afstelstangen bij het balhoofd jaren 20 zijn.
Oorspronkelijk zouden er stangen op zitten met klembevestiging zoals de DZ uit 1908 die nu bij Joop staat.
Ik merkte bij die fiets dat het lastig was om ze goed te laten klemmen. Mogelijk is dat hier ook een reden geweest om ze te vervangen.

Groeten,
Maarten
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Beau-Velo »

Mooie fiets in de staat waarin hij is met een werkelijk schitterende koplamp in peervorm.
Uit het verhaal lijkt alsof de fiets één eigenaar heeft gehad die hem werkelijk gebruikt heeft en ook die revisie heeft uit laten voeren. Is dat dan ook niet een gedeelte van de historie van deze fiets? En omdat Fongers dit aanbood is dit toch eigenlijk ook een bijzonder stukje historie van Fongers. Tegenwoordig vind accell of Gazelle het commercieel prima als je hun producten weg gooit en weer nieuwe koopt. Zie het dan als niet als een restauratie maar als een originele fabrieks revisie waar verder niemand aan heeft gezeten. Dat heeft ook wel wat. Een mooie vondst is het zeker.

Groeten Martijn
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Maar zou deze fiets niet door een ander bedrijf zijn gereviseerd?
Dit gezien de spatborden en trapas.
Zeker de spatborden,die had Fongers in ''oneindige hoeveelheden'' in huis
en de trapaslug is ook geschikt voor een HZ trapas uit de 30er jaren.
Lijkt me een vreemde keuze om dan vanuit Fongers voor een reparatie as en universele spatborden te gaan.
Revisie van oudjes was een wijd verbreid fenomeen in die jaren
Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Die theorie van Maarten zou wel eens kunnen kloppen. Niet alleen zijn de spatborden 'vreemd', maar ook de biezen van frame en spatborden zijn niet volgens de Fongers-methode (en met die precisie) gedaan. Blijft de vraag of je dat ca. 85 jaar na dato moet willen veranderen. Het klopt dat deze 'make over' een groot deel van de geschiedenis van dit rijwiel heeft bepaald. Ik ga de fiets eerst demonteren en dan nadere keuzen maken.

groet, Jos
jwfabrie
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 aug 2021, 13.01

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jwfabrie »

Bijzondere en prachtige vondst Jos!

Is dit een neveneffect geweest van de boekpublicatie?
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Bandenplakker »

Ik vind hem prachtig!

Ik ben heel benieuwd naar de -voor mij- opvallende SA-achternaaf.
Wat is dat er voor een?

Dirk
Plaats reactie