Fongers CCG65 1911

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Durabo88 »

Weer een erg fraai exemplaar. Keuzes bij een restauratie maken is altijd lastig. Er zitten namelijk ook keuzes tussen, die je niet kunt terugdraaien als je spijt krijgt.

Ik vraag me wel af hoe de huidige trapasconstructie in elkaar zit. Is alles inclusief de cranks vervangen? Dat kan ik namelijk niet goed zien.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Deze fiets kwam inderdaad naar mij toe door (de publiciteit rond) mijn boek. Ik krijg de nodige aanbiedingen, overigens lang niet allemaal interessant.

Ik zal wat foto's van de demontage en opbouw plaatsen. Bijgaand de fiets is wat gekuiste staat. Het 65cm frame van Fongers met de wat steile bouw blijft een fraaie verschijning.

groet, Jos
Bijlagen
CCG65 dem.1.jpg
CCG65 dem. 3.jpg
CCG65 dem. 2.jpg
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door veenofiets »

Fietsenmakers verkochten vroeger “nieuw gelakte fietsen” dat verhaal heb ik van mijn vader. Ik denk dat ze daar ook gewoon opnieuw werden gebiesd. Dan heeft deze FM wel Fongers transfers gehad want die zijn wel aanwezig. Zonder meer een bijzondere dikke herenfiets!
Freek
Gerard1976
Berichten: 96
Lid geworden op: 3 mar 2023, 19.25

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Gerard1976 »

Prachtig Jos,

Wat een juweeltje! En ook nog het originele remsysteem als ik het goed heb?

Schitterend!
Groet'n Uut Grunn
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Zeker, stuur en remsysteem zijn origineel. Het is wel een bijzondere fiets; eind jaren 30 opnieuw gemoffeld, waarbij men stuur en remmen heeft meegemoffeld (zat hier en daar dus behoorlijk vast). Ik restaureer hem grotendeels in de Weer & Wind staat waarin hij eind jaren 30 is gebracht, onder toevoeging van een aantal accessoires uit de jaren 10 en 20 (pomp, bel, olielamp, reflector). Het wordt daarmee een bijzondere verschijning, die m.i. recht doet aan zijn historie. Ik verwacht de restauratie morgen klaar te hebben, foto's volgen.

groet, Jos
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Fiets inmiddels gerestaureerd, zie foto's. Zoals genoemd een mix van de oorspronkelijke uitvoering en de Weer & Wind revisie eind jaren 30. Niet alles is origineel; zo zit er een Reich reparatie as in met een 46-tands kettingwiel. Ik heb een wat jonger Fongers Hygiënisch zadel gemonteerd. Ook de oorspronkelijke kettingspanners (nagemaakt weliswaar) weer aangebracht.

Los van de SA K-naaf en de aanwezige celluloid Bluemels handvatten heb ik de volgende Engelse delen toegevoegd: een Lucas Easy bel (1914), een zwarte Lucas Captain olielamp NOS (1924) en een Dover celluloid pompje.

De fiets rijdt mooi recht. Altijd leuk om zo'n oud object na ca. 50 jaar stilstand weer op de weg te krijgen.

groet, Jos
Bijlagen
CCG65r zadelpartij.jpg
CCG65r zadellug.jpg
CCG65r zadel boven.jpg
CCG65r links.jpg
CCG65r kettingkast.jpg
CCG65r front.jpg
CCG65r bel.jpg
CCG65r balhoofd onder.jpg
CCG65r achterpat.jpg
CCG65r achternaaf.jpg
CCG65r achter.jpg
Laatst gewijzigd door jrietveld op 2 dec 2023, 19.56, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Zo, dat doe je snel Jos.
Ik vroeg me nog af of de vork verstevigingsstangetjes heeft gekregen of dat alleen de onbreekbare vork transfertjes zijn geplaatst.
In het geval van een vork versteviging zou je denken dat de fiets toch ook een keer bij Fongers is langs geweest.
Ook de rem-verstelstagen voor het balhoofd langs zijn jaren 20 wat ik al eerder opmerkte.
Lijkt me ook typisch een Fongers aanpassing. Kan natuurlijk ook opgestuurd zijn naar een dealer.

Nog over de transfer op de vork voor de onbreekbare vork, je hebt ze in het begin met de tekst diagonaal in het rondje en de latere hebben dat horizontaal zo als bij jouw fiets. Ik vraag me af wanneer dat gewijzigd is. De diagonale kom ik overigens nooit ongebruikt op een velletje transfers tegen.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Nee, de vork is niet versterkt met staafjes. Het lijkt me de originele, korte vork met as-ogen die destijds op de modellen CCG en BDG werd gemonteerd.

Jouw theorie dat de fiets door een ander bedrijf dan Fongers is gereviseerd lijkt te kloppen. De fiets zou bij Fongers nooit met stuur en remmen erop zijn overgemoffeld. En zowel de spatborden als aangebrachte biezen zijn anders dan bij Fongers. Ook de opgebrachte transfers zijn niet origineel. Het gele vorktransfer is nooit door Fongers gebruikt (wel dat met die golf erin) en ook het balhoofdtransfer wijkt af. Wat ontbreekt is het gouden transfertje net onder de zadellug. Maar goed, alles zit er netjes op en het is een verstrekkende keus om de fiets helemaal kaal te maken en opnieuw te lakken en te biezen.
De huidige uitvoering blijft daarmee een compromis (dat wel recht doet aan de geschiedenis van deze 112-jarige).

groet, Jos
Laatst gewijzigd door jrietveld op 2 dec 2023, 19.54, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Jos,
goed te lezen dat de vork nog niet verstevigd is. De band gaat ook kort onder de vork kroon door en de onderste balhoofdring is van het hoge gewelfde model. Dat zit dus inderdaad wel goed.
Het blijft bijzonder dat we van dit merk alle details tot het eerste decennium van de 20e eeuw kunnen terug herleiden.
Bij een paar Engelse merken lukt dat ook maar bij in Nederland gemaakte fietsen blijft dat lastig
Ik vond in dat verband op de beeldbank nog een verrassende foto van een CCG zadel.
foto beeldbank Groningen
foto beeldbank Groningen
Het model met de vier smalle veren onder de achterste brug. Tot nu toe kende ik alleen afbeeldingen waar het aanzicht verhulde hoe het nu precies heeft gezeten .
Deze foto echter laat het in detail zien.
De bovenste langs stang loopt rechtstreeks naar de middelste veren en de onderste naar de buitenste. De achterste langsveer met het zadelbuis boogje krult om de binnenste veren en loopt dan door naar de buitenste waardoor er een verband ontstaat.
Dat is weer een aanzet om nog eens tot het juiste zadel te komen voor mijn BDG uit 1907.
Ik zag overigens dat in 1911 het zadeltype voor de CCG-BDG zo veranderd is dat de vier veren er twee zijn geworden. Het overige uiterlijk met de ronding bij de strop blijft het zelfde
foto beeldbank Groningen
foto beeldbank Groningen
Floris91
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Fongers CCG65 1911

Bericht door Floris91 »

Mooi Project Jos, die reflector op het achterspatbord zal toch niet van voor de jaren 30 zijn neem ik aan?
Plaats reactie