Batavus transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Batavus transportfiets

Bericht door fietshobbyist »

Tijdens Open Monumentendag 2023 was in een naburig dorp deze Batavus transportfiets te zien.
Westeinde 171, Hoekakk'n, Batavus  transportfiets, Balhoofdplaat, WtC 2023 S.jpg
'Gedep. merk', staat er bij op. Op de zitbuis zit ook nog een erg vervaagd transfer.
Westeinde 171, Hoekakk'n, Batavus transportfiets, WtC 2023 S.JPG
Is dit niet de hoogste transportfiets die er te koop was? Met 28 inch wielen en een framehoogte van 61 cm?
En liefhebbers en/of kenners, wat denkt u, is het bouwjaar voor of na 1945?
Overigens, niet gelet op framenummer, kettingwiel of naafinscripties. De schuur is overigens geen monument maar nieuwbouw.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Batavus transportfiets

Bericht door Fotomaan »

De kroon van de voorvork die Batavus monteerde is typisch. Heb je daar een foto van?
Er staat een bouwjaar in de achternaaf. Als het achterwiel origineel is kan je daar het bouwjaar van de fiets aan zien. Misschien is er aan het balhoofdplaatje te zien uit welke periode dat werd gebruikt.
Het lijkt een fiets van na 1945 te zijn.
De framehoogte van 61cm is op uitzonderingen na de hoogste gebruikelijke framemaat.
Hogere frames voor transportfietsen zijn door mij nog nooit gevonden. Die zijn zeer waarschijnlijk óf op bestelling gemaakt, verbouwd óf het zijn zware toer- of dienstfietsen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Batavus transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Batavus heeft tot in de jaren '40 verschillende balhoofdplaatjes gehad. Het is mij echter niet duidelijk welk balhoofdplaatje bij welke jaren hoort. Ik heb nog enkele Batavus transportfietsen voorbij zien komen met oudere modellen balhoofdplaatjes. Hier is er een van. Deze heeft bijna hetzelfde balhoofdplaatje, maar net wat anders in de details. Voordrager is ook een nieuwer model, van rond 1940.
d3f96b9c-0851-4207-9cfd-8c7dc048e6fb.jpg
c42bf8e1-5cf0-4bc5-8f91-65923d88f4d4.jpg
7e144d89-dec3-4f48-8598-cae884083125.jpg
Plaats reactie