Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
DeMagneet
Berichten: 19
Lid geworden op: 7 nov 2020, 15.36

Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door DeMagneet »

Graag zou ik willen weten welk merk dit frame is.
De achterpad is gelijk aan de achterpad van een magneet racefiets uit jaren 30 welke in het Velorama staat.
Er staat Magneet op het crankstel.
De decals zijn van JM Willems Olympiade. Op basis van het telefoonnummer ben ik erachter gekomen dat JM Willlems een agent was van Magneet en Fongers.
Het laatste symbool van het framenummer is mij niet duidelijk. Het kan een T zijn, een 7 of een 1.

Zie hier voor foto's. De oranje fiets staat in het Velorama
https://www.flickr.com/gp/190980173@N07/P1PdxfGmD9
Op zoek naar een Magneet bel en Magneet racefiets.
DeMagneet
Berichten: 19
Lid geworden op: 7 nov 2020, 15.36

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door DeMagneet »

Ik heb nog wat foto's van de complete fiets toegevoegd. De balhoofd lugs komen overeen met welke Magneet gebruikte eind jaren 30.
JM Willems is Ko Willems en heeft in 1924 op de Olympische spelen in Parijs (Olympiade) goud gewonnen. Na zijn sportcarrière had Ko Willems een rijwielzaak in Amsterdam. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ko_Willems
Bijlagen
Magneet7.jpg
Magneet6.jpg
Magneet5.jpg
Magneet4.jpg
Magneet3.jpg
Magneet2.jpg
Magneet1.jpg
Op zoek naar een Magneet bel en Magneet racefiets.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooi frame met een zeer interessante geschiedenis wat die Ko Willems aangaat.
Ik heb er niet zo`n kijk op maar zou het dan niet gewoon een door Magneet gebouwd frame zijn?
Het framenummer ik zou zeggen 1080 en dan op z`n kop er in geslagen terwijl het frame nog op de werkbank lag.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door non-fixie »

Mooi frame, en mooie verhalen ook. Alle grote renners van rond de Tweede Wereldoorlog hebben wel zo'n beetje op Magneet gekoerst.

Wat zijn je plannen ermee?
DeMagneet
Berichten: 19
Lid geworden op: 7 nov 2020, 15.36

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door DeMagneet »

Ko Willems lijkt een maatje kleiner te zijn geweest dan mijn frame.
Ko Willems 1924
Ko Willems 1924
Ko_Willems 1924.jpg (29.29 KiB) 873 keer bekeken
Hier een Magneet wegrace en baanrace model uit de folder van 1939/1940
Magneet 1939/1940
Magneet 1939/1940
Hier het Magneet Jubileum Model (25-jarig bestaan van Magneet) uit 1933/1934. Bij deze fiets zitten de cups van de trapas trouwens met trekbouten geborgd. Mijn frame heeft dat niet en daarom denk ik dat mijn frame iets jonger is dan deze.
Magneet Velorama
Magneet Velorama
Mijn plan voor de korte termijn is om de roest te verwijderen. Aan de binnenkant van de buizen zit geen roest. Er zat een Bayliss-Wiley trapas in.
Verder hoop ik eerst meer informatie te kunnen vergaren over Magneet fietsen uit deze periode voordat ik een plan voor de lange termijn maak.
Een bezoek aan het Velorama staat ook op het programma om wat detailfoto's te nemen van de Magneet daar.

Heeft iemand de contactgegevens van Peter Ravensbergen (Peter R. de fiets)? Als ik het goed heb heeft hij in zijn collectie twee Magneet fietsen uit de jaren 30.

Is er iemand die foto's heeft van Magneet racefietsen uit de jaren 30/40?
Op zoek naar een Magneet bel en Magneet racefiets.
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door Cyclissimo »

Wow. Een mooi frame.

Het gekke is dat je vrijwel geen informatie of foto's kunt vinden van vooroorlogse nederlandse racefietsen (tenminste, het is mjjij bijna nooit gelukt ;) )

Het lijkt mij ook waarschijnlijk dat een oud renner de Magneet fietsen onder zijn eigen naam mocht verkopen. Zo heb ik ook een Franse Matigot, wat eigenlijk een Tendil is. https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?t=42111

Opvallend is dat deze Magneet ook heel Frans overkomt. Ik gok dat ze dezelfde lug-leverancier hadden als Tendil, want er is veel overeenkomst!

Verder vind ik de grote achterpatten opvallend. Dat is iets wat je hooguit tot midden jaren 30 verwacht, terwijl de rest toch wel eind jaren 30 oogt.
Leuk ook dat daar ook een Franse verwijzing is, want Dilecta had ook een ster in de achterpatten, maar dan een 5 ster. Gek genoeg kocht ik afgelopen weekend een frame met dergelijke patten...
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?t=53971
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door Gronam2 »

Dit is mijn superlichte Aandewiel van vermoedelijk begin jaren 50. De achterpatten op deze fiets lijken exact
Aandewiel 1952.jpg
op die van de oranje en zwarte fiets.
Gronam2
Berichten: 136
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door Gronam2 »

Gelijk maar even foto gemaakt. Lijken wel op elkaar toch? Maar of het je verder helpt. Ik heb op het frame van Aandewiel verder nergens een nummer kunnen ontdekken.
406174855_10233684094711321_1999379507692171928_n.jpg
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door Beau-Velo »

DeMagneet schreef: 27 nov 2023, 08.21 Ko Willems lijkt een maatje kleiner te zijn geweest dan mijn frame.
Ko_Willems 1924.jpg

Rijdt Ko Willems hier niet op een te kleine fiets?
Hier een Magneet wegrace en baanrace model uit de folder van 1939/1940
Magneet 1939 klein.jpg

Hier het Magneet Jubileum Model (25-jarig bestaan van Magneet) uit 1933/1934. Bij deze fiets zitten de cups van de trapas trouwens met trekbouten geborgd. Mijn frame heeft dat niet en daarom denk ik dat mijn frame iets jonger is dan deze.
Magneet Velorama klein.jpg

Mijn plan voor de korte termijn is om de roest te verwijderen. Aan de binnenkant van de buizen zit geen roest. Er zat een Bayliss-Wiley trapas in.
Verder hoop ik eerst meer informatie te kunnen vergaren over Magneet fietsen uit deze periode voordat ik een plan voor de lange termijn maak.
Een bezoek aan het Velorama staat ook op het programma om wat detailfoto's te nemen van de Magneet daar.

Heeft iemand de contactgegevens van Peter Ravensbergen (Peter R. de fiets)? Als ik het goed heb heeft hij in zijn collectie twee Magneet fietsen uit de jaren 30.

Is er iemand die foto's heeft van Magneet racefietsen uit de jaren 30/40?
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Magneet? Racefiets jaren 30/40?

Bericht door Beau-Velo »

Sorry mijn tekst verstopt in de tekst. Maar is die fiets met Ko Willems erop niet veel te klein voor deze man?
Plaats reactie