FRANSE KRUISFRAME SAFETY

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: ENGELSE KRUISFRAME SAFETY

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie , er staat ook BOWN in het crankstel en inderdaad 1877 in de vernikkelde naven , het zou mooi zijn dat het een fiets zou zijn van MANUFRANCE SAINT ETIENNE , fiets komt ook uit Frankrijk en ik heb het net vergeleken op het internet met een HIRONDELLE SAFETY en er zijn overeenkomsten, de cranks zitten inderdaad verkeerd om zie ik op de foto,s aan de nummers,

Groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: ENGELSE KRUISFRAME SAFETY

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik heb het even terug gezocht. De frères Gauthier waren het die er vroeg bij waren met de productie van fietsen in de omgeving van Saint-Étienne.
Ze leverde ook de eerste fietsen voor de Hirondelle firma aldaar.
Maar ik meen ook voor andere rijwielmerken/handelshuizen.
het zou best kunnen dat die kruisframe fietsen uit hun stal kwamen .
Het zou nog eens goed onderzocht moeten worden voor zover dat niet al gedaan is en wij er gewoon niet van weten.
Dat zijn vaak van die regionale wetenswaardigheden zoals wij van alles van Fongers of Gazelle weten waar ze
''daarginds'' er nog niet van gehoord kunnen hebben.

Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: ENGELSE KRUISFRAME SAFETY

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Bedankt voor het opzoeken van de informatie, ik zal kijken wat ik erover kan vinden op het Franse internet , als ik meer heb gevonden laat ik het weten, nogmaals BEDANKT,ik zag op het forum van ton-ton jouw HIRONDELLE Safety staan , ze lijken veel op elkaar met een paar verschillen

Groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: ENGELSE KRUISFRAME SAFETY

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans ,
Ik vond het met de nieuwjaarsbijeenkomst verrassend om op jouw safety het framenummer op de naven te zien staan. Zo aan de buitenkant met de draairichting mee. Dat is precies zoals dat bij de Hirondelle kruisframe is gedaan. Ook de zelfde naven en trapas trouwens.
Het moet uit de zelfde fabriek komen. Deze wijze van nummeren is zo kenmerkend.
Ik heb helaas geen foto van mijn naven met nummer. Wel nog van Maarten`s site de opstap gedownload.
Dat ziet er ook vrijwel het zelfde uit als jouw fiets toch?
Opstap Hirondelle
Opstap Hirondelle
Het framenummer van de Hirondelle is 3139. Dat is een stuk hoger dan jouw fiets. De grote diameter cushion tyres om de Hirondelle maken dat de fiets op z`n vroegst van 1891 is. Coventry Machinist begint er dat jaar mee om het in de catalogus te zetten en dan nog in een maat kleiner.

Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: ENGELSE KRUISFRAME SAFETY

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Ik heb net een foto gemaakt van het opstapje is , de bevestiging is niet zoals die van Jouw Fiets demontabel maar vast,zie foto,

Groetjes Hans
Bijlagen
7ACD274D-724A-48F6-963A-8F76CF56BDCD.jpeg
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: ENGELSE KRUISFRAME SAFETY

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, ja,
Dat is inderdaad anders bevestigd.
Maar als je kijkt wat er zoal aan opstapjes gemaakt is dan zijn deze wel familie van elkaar.
Ik houd het voorlopig op de broers Gauthier omdat die oa voor Hirondelle gebouwd hebben.
Groeten,
Maarten
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: ENGELSE KRUISFRAME SAFETY

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

Ik zal de titel Engels aanpassen in Frans , Bedankt voor je bijdrage over de herkomst,

Groetjes Hans
Plaats reactie