Simplex Premier Record 1956

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gronam2
Berichten: 135
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Simplex Premier Record 1956

Bericht door Gronam2 »

Heeft iemand meer informatie over deze Simplex? Ik ben deze fiets aan het opknappen. Bouwjaar vermoedelijk rond 1956. Vier versnellingen Sturmey Archer. Opgetrokken uit Reynolds 531 buis. Over het type Premier Record kan ik niets vinden. Alvast dank voor de reacties.
Bijlagen
408201913_10233712931232216_6641908586303952801_n.jpg
408198971_10233712924632051_8696879963823033805_n.jpg
407859599_10233712926272092_6311234706231678497_n.jpg
407807746_10233712928352144_2758326745908909649_n.jpg
401498005_10233712934352294_7558523176364867705_n.jpg
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door theodorus »

De premier en record stickers zijn later te versiering :evil: aangebracht.
deze stickers zijn algemeen en waren in de jaren 80 bij veel fietsenwinkels te koop. om weer een naam op je fiets te plakken als je de fiets een andere kleur geschilderd had .
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door theodorus »

Over het algemeen zijn ze heel makkelijk weer te verwijderen .
Ze zitten meestal niet onder blanken lak.
dus met wat sticker verwijderaard zo opgelost
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door Roy929 »

Deze stond laatst nog te koop op marktplaats. Het lijkt zowat wel dezelfde fiets.
Simplex.jpg
Gronam2
Berichten: 135
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door Gronam2 »

Het vermoeden van de Premier sticker had ik al. De kleur rood is wel origineel denk ik. Het is vermoedelijk een Simplex Lightweight. En ja Roy, de foto van de rode is de mijne. Inmiddels met ander stuur en zadel. De fiets is licht en rijdt superlekker.
camshaft
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2013, 10.17

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door camshaft »

Het zou logischerwijs een Simplex Lightweight kunnen zijn. Die werden echter slechts 3 jaar in het programma gevoerd bij mijn weten van 1955 tot 1957. Uitsluitsel over het precieze bouwjaar is in principe de inslag op de achternaaf. De 4-SA werden niet heel veel gebruikt en de meesten in deze uitvoering die ik ooit ben tegengekomen hadden allemaal wel de originele naaf nog. Dit model liep in die jaren in uitvoering volledig paralel met de Locomotief Tour de France die tot in de jaren '60 iwerd geleverd en toen langzaam in een Gazelle is veranderd. Maar ook heeft in de jaren '60 nog een model Superieur in de catalogi van Simplex gestaan. Ik ben nooit een exemplaar tegengekomen maar bijzonder typisch aan jouw fiets is de transfer op de voorvork. Dat is exact qua opbouw de transfer die Locomotief ook gebruikte op hun fietsen in begin jaren '60. Daar staat dan in het goud wel een afbeelding van een Locomotief op waar bij jou een S staat zo te zien. De spatborden komen mij ook niet bekend voor maar wat speurwerk naar het model Superieur levert misschien wat op. Ook delen van de stuuropbouw lijken meer te passen bij een fiets van begin jaren '60.
Roy929
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2023, 20.26

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door Roy929 »

Mooie fiets met een leuk kleurtje. Toen die op marktplaats stond had ik hem graag willen kopen, maar ik zat te twijfelen door de afstand. Voor dat ik het wist was die ook al weer weg.
Gronam2
Berichten: 135
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door Gronam2 »

Dank voor je reactie camshaft. Ja, de SA achteras zegt 56 en het stuur is van recenter tijd, geen Titan, maar vergelijkbaar. Heb ik er zelf opgezet, evenals zadel en pedalen. Licht tekenend voor die tijd zeg maar. Hij lijkt inderdaad sprekend op Locomotief TdF waar ik ook twee exemplaren van heb. De dunnere buizen naar de bovenzijde zadelbuis zijn puntig, net als bij de Lightweight Simplex. Die van de TdF hebben een ander vorm aan de bovenzijde. Op de vork staat een S en op de zadelbuis staat SIMPLEX in goud. De spatborden herken ik wel. Aluminium, deze heb ik met zwarte bies op een Magneet Grand Sport. Nog twee laatste kenmerken, de dynamo zit met een klem om de voorvork, niet met een gelast oog. De vooras is van het merk Velo, met een mooie schrijfletter. Daar had ik nog nooit van gehoord. Nogmaals dank voor alle reacties.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door Durabo88 »

Zoals al opgemerkt lijkt dit een Simplex Lightweight te zijn, die een exacte kopie van de Locomotief TdF was. Dus uit de fusieperiode van Simplex en Locomotief aan de Pilotenweg in Amsterdam gemaakt zijn (het pand staat er nog steeds). Kleine opmerking hierbij is dat de Simplex LIghtweight naast zwartgelakt ook in een groentint leverbaar was, terwijl de Locomotief TdF in het zwart of azuurblauw leverbaar was. Dit was dus in de jaren 50! Later kwamen er meer kleuren in zwang.
De spatborden vind ik wel opmerkelijk en lijken me van later datum, gezien de overeenkomst in kleur met de lak van het frame.
Een paar productiejaren was er een Titan stuurbocht met gaten voor de remhendels, dus in plaats van met beugels door een soort plugmoer en bout bevestigd (geen afstelmogelijkheden dan helaas, wel stevig vast!).
Dit wil overigens niet betekenen dat er geen bijzondere fietsen in omloop zijn, die niet echt uit de catalogi bekend zijn. Zo had ik ooit een lichte Simplex sportfiets met een dikke Cycloïde trapas en volgens mij ook een voornaaf met vaste lagers.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex Premier Record 1956

Bericht door Durabo88 »

Op zich kun je ervoor kiezen om de lak en belettering zo te laten, want dat hoort ook bij de geschiedenis van deze fiets. Het ziet er op de foto's op zich best netjes uit. Qua onderdelenkeuze zou ik dan wel richting het origineel werken. Het rechte stuurbochtje wat je erop gemonteerd heb, ken ik niet van Nederlandse, maar wel van Belgische sportfietsen. In elk geval fietst het een stuk lekker, dan de gebruikelijke stadse stuurbocht.
Sportief fietsend!
Plaats reactie