Jan Jansen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
JurreW
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 dec 2023, 17.30

Jan Jansen

Bericht door JurreW »

Hallo allen,

Mijn naar is Jurre en ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik wat informatie zoek. Mijn vader had een racefiets op zolder staan welke zoals te zien is iet wat in erbarmelijke staat bevind.

Nu vraag ik mij af, weet iemand welk type fiets en het bouwjaar dit is? Mijn moeder kwam op het idee om de fiets op te knappen. Ik heb zelf wel ervaring met het opknappen van oldtimer brommers en ben redelijk handig met de moderne fietsen.

Kan iemand mij vertellen waar je eventueel aan onderdelen kunt komen en hebben jullie eventueel tips. Een hoop vragen en toch hoop ik dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!
Hieronder de foto’s!
IMG_9220.jpeg
IMG_9221.jpeg
IMG_9223.jpeg
IMG_9225.jpeg
IMG_9228.jpeg
IMG_9226.jpeg
Bijlagen
IMG_9222.jpeg
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Jan Jansen

Bericht door velofilie »

Hallo Jurre,

De fiets stamt uit midden jaren zeventig.
Jan liet in die tijd zijn fietsen in Belgie maken.
De Titlist derailleur was middenklasse en dat zal de rest van de fiets ook wel geweest zijn.
Kijk even of er een vermelding is over de framebuis.
Opknappen gaat prima; wil je alles naar Jaren 70 of moderner spul?
Ik heb nog van alles uit die tijd.

Groet, Wiel www.velofilie.nl
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Jan Jansen

Bericht door m-gineering »

JurreW schreef: 3 dec 2023, 22.46

Kan iemand mij vertellen waar je eventueel aan onderdelen kunt komen en hebben jullie eventueel tips. Een hoop vragen en toch hoop ik dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!
Hieronder de foto’s!
Fiets zal wel 73 oid zijn, van vlak voordat Dura-Ace op sjieke spullen geplakt werd. De commandeurs zijn een latere toevoeging
Gewoon uit elkaar halen, poetsen en schoonmaken en nieuwe kabels. Als fiets verder niet heel bijzonder, maar wel een tijdsbeeld en familiestuk ;)
/Marten
JurreW
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 dec 2023, 17.30

Re: Jan Jansen

Bericht door JurreW »

m-gineering schreef: 4 dec 2023, 08.18 [quote=JurreW post_id=56467 time=<a href="tel:1701639977">1701639977</a> user_id=4909]

Fiets zal wel 73 oid zijn, van vlak voordat Dura-Ace op sjieke spullen geplakt werd. De commandeurs zijn een latere toevoeging
Gewoon uit elkaar halen, poetsen en schoonmaken en nieuwe kabels. Als fiets verder niet heel bijzonder, maar wel een tijdsbeeld en familie
velofilie schreef: 4 dec 2023, 08.16
Hallo Jurre,

De fiets stamt uit midden jaren zeventig.
Jan liet in die tijd zijn fietsen in Belgie maken.
De Titlist derailleur was middenklasse en dat zal de rest van de fiets ook wel geweest zijn.
Kijk even of er een vermelding is over de framebuis.
Opknappen gaat prima; wil je alles naar Jaren 70 of moderner spul?
Ik heb nog van alles uit die tijd.

Groet, Wiel www.velofilie.nl
Het idee is om de fiets zoveel mogelijk terug te brengen naar de jaren 70. Goed om te weten dat jij eventueel nog spullen hebt liggen. Al met al een leuk projectje denk ik. Ik zag dat de fiets op marktplaats inderdaad niet zoveel opbrengt. Het is vooral het behoud van het tijdsbeeld waar ik zelf wel gevoelig voor ben. Super bedankt alvast samen!
Gebruikersavatar
deraptor
Berichten: 115
Lid geworden op: 2 feb 2019, 12.53
Locatie: Sint Anne

Re: Jan Jansen

Bericht door deraptor »

Inderdaad leuk detail die Dura Ace centre-pull remmen, één van de eerste onderdelen met die naam er op, wat toen nog weinig te maken had met de hoge-kwaliteitsgroepen die daarna werden geïntroduceerd.
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Jan Jansen

Bericht door non-fixie »

Ik vermoed dat het hier om een Flandria-frame gaat. Jan Janssen gebruikte de eerste jaren hun frames voor zijn eigen merk. Omdat hij niet tevreden was over de kwaliteit is hij later overgestapt naar frames van Vaneenooghe.

Het is een van de betere Flandria-frames uit die tijd, getuige de uitvaleinden en ook de Shimano Titleist-derailleur en Dura Ace-remmen.

Op de Shimano-onderdelen staan, in ieder geval vanaf 1976, tweeletterige datumcodes. Als die origineel op de fiets zaten geven die een indicatie van het bouwjaar. De betekenis ervan vind je o.a. hier:

http://www.vintage-trek.com/component_dates.htm

De Shimano-onderdelen zijn overigens geen toeval: Shimano koos ervoor om via sponsoring van de Flandria-wielerploeg hun spullen in Europa te introduceren. Walter Godefroot bezorgde hen in 1973 de eerste profzege.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Jan Jansen

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 4 dec 2023, 19.31
Het is een van de betere Flandria-frames uit die tijd, getuige de uitvaleinden en ook de Shimano Titleist-derailleur en Dura Ace-remmen.

Op de Shimano-onderdelen staan, in ieder geval vanaf 1976, tweeletterige datumcodes. Als die origineel op de fiets zaten geven die een indicatie van het bouwjaar. De betekenis ervan vind je o.a. hier:
Eind 73 laat Shimano de Dure-Ace folder drukken met Crane derailleurs en Dura-Ace zijtrekremmen. Deze centerpulls heten dan weer gewoon Tourney
/Marten
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Jan Jansen

Bericht door remurk »

Je kunt het beste eerst beslissen of je de fiets écht wil gaan gebruiken (is de framemaat voor je geschikt; hoeveel geld wil er eventueel aan spenderen e.d), maar dan blijft het niet bij poetsen, je zal dan ook de nodige aandacht moeten schenken aan: álle draaiende delen, de remmen, alle kabels, de wielen, de aandrijving, de banden etc. Het is leuk en dankbaar werk en je kunt dan nog veel plezier aan deze fiets beleven. Maar als je 'm alleen maar toonbaar wil maken dan kun je je beperken tot goed poetsen en uiterlijkheden, zoals bijvoorbeeld het stuurlint e.d.. Succes!
JurreW
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 dec 2023, 17.30

Re: Jan Jansen

Bericht door JurreW »

Bedankt voor de reactie! Ik word er zelf gewoon enthousiast van. Ik zie een paar keer Flandria voorbij komen. Er zat nog een wiel bij waarvan de velg in ieder geval van Flandria is. Ik kom helaas geen letters tegen op de onderdelen van Shimano.

Op de vraag of het doel wordt om er zelf op te fietsen dan is het antwoord in principe nee. Ik ben zelf in het bezit van een moderne racefiets en mountainbike. Het voelt ergens jammer dat een stukje geschiedenis zo staat te verteren. Dat in combinatie met het feit dat hij van mijn vader is geweest maakt wel dat ik er wat tijd en energie in wil steken.

Oprecht bedankt allen!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Jan Jansen

Bericht door non-fixie »

JurreW schreef: 4 dec 2023, 21.49 (...) Het voelt ergens jammer dat een stukje geschiedenis zo staat te verteren. Dat in combinatie met het feit dat hij van mijn vader is geweest maakt wel dat ik er wat tijd en energie in wil steken.
Precies. En ook al is het geen Colnago of Pinarello, dit soort 'mid-range' Belgische frames zijn helemaal niet zo verkeerd. Ik heb er verschillende, en ook zeer tot mijn genoegen, moet ik zeggen.

Voorbeeldje: Toortelboom Sport. Ooit als frame op een beurs gekocht voor €50 vanwege de kleur, en opgebouwd met o.a. een Shimano Titlist derailleur (jawel!). Fijne fiets.

Ter inspiratie:

Afbeelding
Plaats reactie