Demonteren achterwiel met tromelrem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Demonteren achterwiel met tromelrem

Bericht door Hubert »

Hoi,

Ik heb een achterwiel van een Apollo bakfiets waarvan de as helemaal vastzit. Nu wil ik de as met lager demonteren om het probleem te fiksen.

Maar heeft iemand goede raad hoe ik dat het beste kan doen?

Aan de ene kant zie ik 2 vlakke stukken waar ik een steeksleutel op kan zetten. Aan de andere kant leek ook zoiets, maar toen ik er een sleutel op zette brak het busje/ringtje al bij heel weinig kracht.Het (witte) breukvlak lijkt bijna plastic. Maar ik weet niet of dat kan bij zo'n oude bakfiets.

Hubert
Bijlagen
IMG_2343.JPG
IMG_2344.JPG
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Demonteren achterwiel met tromelrem

Bericht door Fotomaan »

Ik zou aan de kant van de gebroken koon twee moeren op de as tegen elkaar aan vastdraaien en die in een bankschroef klemmen. Dan met een sleutel kracht zetten oo de koon met de twee platte vlakken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Demonteren achterwiel met tromelrem

Bericht door m-gineering »

Hubert schreef: 6 dec 2023, 13.41 maar toen ik er een sleutel op zette brak het busje/ringtje al bij heel weinig kracht.Het (witte) breukvlak lijkt bijna plastic.

Kan de foto zijn, maar het lijkt er op dat het breukvlak twee tinten heeft. Dan is de ene kleur de oude reeds aanwezige scheur, en de andere vers omdat er niet genoeg materiaal over bleef
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Demonteren achterwiel met tromelrem

Bericht door fietshobbyist »

Hubert schreef: 6 dec 2023, 13.41 Aan de ene kant zie ik 2 vlakke stukken waar ik een steeksleutel op kan zetten.
Omdat die vlakke stukken niet zo hoog zijn - en ervan uitgaande dat de moer moeilijk los gaat:
Als u daar eerst een sluitring en de moer opdraait, dan de steeksleutel erop zet en dan de moer zover aandraait, totdat ie de sleutel net niet klemt, dus met ongeveer een halve millimeter speling, dan kan de steeksleutel er niet meer aan de bovenkant afschieten.

Ik zie overigens dat het uiteinde van de schroefdraad een knauw gehad heeft. Misschien eerst even met een driekantig vijltje bijwerken?
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Demonteren achterwiel met tromelrem

Bericht door Bandenplakker »

Mijn twee centen:
En na het vijlen de goede conus eraf draaien en de hele as langs de andere kant eruit halen.
Daarna kun je je aandacht richten op de as inclusief de kwaaie conus.
Ik denk aan
1 royaal kruipolie of IMAL of WD40 (iets minder geschikt) aanbrengen aan beide kanten van de conus
2 even laten inwerken
3 twee moeren op de as stevig tegen elkaar zetten
4 die in de bankschroef klemmen
5 de kwaaie conus met een griptang proberen los (als dat niet gaat, kun je ook nog een kleln stukje in de 'vast´-richting (dus tegengesteld) proberen) te draaien.
eventueel verwarmen/heetstoken, bij voorkeur zonder open vuur (brandgevaar), daarna laten afkoelen en nog eens proberen.

Dirk
Hubert
Berichten: 115
Lid geworden op: 27 dec 2014, 12.31
Locatie: Velden

Re: Demonteren achterwiel met tromelrem

Bericht door Hubert »

Het is geluk. en combinatie van flink weken met wd40, vastzetten met een dubbele moer en flink wat kracht zetten op de konus.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Demonteren achterwiel met tromelrem

Bericht door Fotomaan »

Hubert schreef: 12 dec 2023, 11.59 Het is geluk. en combinatie van flink weken met wd40, vastzetten met een dubbele moer en flink wat kracht zetten op de konus.
Toppie! :)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie