Ratly een hoge Belg
Geplaatst: 10 dec 2023, 12.38
Afgelopen week heb ik weer een bijzonder fietsje aan mijn collectie toegevoegd.
Eigenlijk helemaal geen plaats voor! Maar je weet hoe dat gaat een fiets die je niet los laat.
Bij Toon in Den Bosch had ik ook al eens een mooie Peugeot van 61 hoog gekocht.
En nu een Belgische Ratly van 62cm wat naar mijn idee hoog is voor Belgische fiets.
Waarschijnlijk zijn wij een raar land met onze hoge fietsen. Maar heb vaak het idee dat er in omliggende landen op te kleine fietsen wordt gereden. Maar via Toon dus een Peugeot en een Ratly op voor mij fijne hoogte.
Ben niet merk of land gebonden als het maar een mooie fiets is (Beauvelo) met mooie details of kleur.
Vandaar dat deze fiets me aansprak Bordeaux aubergine paars van kleur met een vleugje van de allereerste metallic.
Mooie ranke aangesoldeerde bagagedrager mooi gebiest velgen ook en in zelfde kleur van de fiets. Dubbele spatbord stangen.
Stuur met celluloid. Achterlicht met geslepen glas. Tandwiel met merknaam mooi brede spatborden maakt dit voor mij een beauvelo. Een mooi nieuw project en komend voorjaar mee op ritjes.
Maar wat is Ratly? Het wereld wijde web brengt me bij het lijstje dat Nonfixi een tijd geleden publiceerde met enorm veel Belgische merken. “Ratly, Sevens A. Anderlecht 51- 53”daar moet ik het tot nu toe mee doen.
Ik heb wel eens het idee (zeker na die enorme lijst merken) dat elke zelf respecterende Belgische fietsenmaker zijn eigen merk had al dan niet opgeplakt. Die ergens in een maar een aantal fabriekjes geproduceerd werden voor wie wilde afnemen.
Nu heeft deze fiets wel een tandwiel met merknaam dus al minder universeel geproduceerd.
Eind jaren 90 zag ik in Antwerpen nog nieuwe fietsen in de etalage staan met de merknaam van de winkel erop.
Wat me ook is gevallen bij de Belgische fietsen is dat ze lang door zijn gegaan met de klassieke modellen met veel hout en celluloid sturen. Dus de fiets vaak ouder geschat word als werkelijk is.
Dat idee heb had ik bij deze Ratly ook. Dacht aan jaren 50. Maar de Styria naaf bracht me met hulp van Rijwiel.net op1938 uit.
Jaren dertig naven van Styria geven alleen het laatste cijfer van het bouwjaar weer. In dit geval een 8.
Het zie er niet naar uit dat er heel veel aan deze fiets is gerommeld. De ketting is splinternieuw en het zadel U.R.D. (Is dat Union?) lijkt me niet op deze fiets thuis horen. JRC pedalen zullen ondanks wel Belgisch van een latere datum zijn. Banden zijn hele mooie oude van Michelin 700 x 40 - 42C (mogen binnenkort naar een liefhebber I.v.m. nieuwe fietsbare besteld)
Al met al ben ik er heel gelukkig mee. En wil ik deze fiets voor eigen gebruik weer in nette bruikbare staat terug brengen. Zonder al teveel gekke dingen uit te halen. Een ketting scherm in dezelfde kleur ga ik niet vinden. Maar ongeveer tijds identiek aluminium zal ook wel netjes staan.
Heeft er iemand meer info/historie over Ratly uit Anderlecht? Belgische leden? Zijn er leren zadels in België gemaakt?
Eigenlijk helemaal geen plaats voor! Maar je weet hoe dat gaat een fiets die je niet los laat.
Bij Toon in Den Bosch had ik ook al eens een mooie Peugeot van 61 hoog gekocht.
En nu een Belgische Ratly van 62cm wat naar mijn idee hoog is voor Belgische fiets.
Waarschijnlijk zijn wij een raar land met onze hoge fietsen. Maar heb vaak het idee dat er in omliggende landen op te kleine fietsen wordt gereden. Maar via Toon dus een Peugeot en een Ratly op voor mij fijne hoogte.
Ben niet merk of land gebonden als het maar een mooie fiets is (Beauvelo) met mooie details of kleur.
Vandaar dat deze fiets me aansprak Bordeaux aubergine paars van kleur met een vleugje van de allereerste metallic.
Mooie ranke aangesoldeerde bagagedrager mooi gebiest velgen ook en in zelfde kleur van de fiets. Dubbele spatbord stangen.
Stuur met celluloid. Achterlicht met geslepen glas. Tandwiel met merknaam mooi brede spatborden maakt dit voor mij een beauvelo. Een mooi nieuw project en komend voorjaar mee op ritjes.
Maar wat is Ratly? Het wereld wijde web brengt me bij het lijstje dat Nonfixi een tijd geleden publiceerde met enorm veel Belgische merken. “Ratly, Sevens A. Anderlecht 51- 53”daar moet ik het tot nu toe mee doen.
Ik heb wel eens het idee (zeker na die enorme lijst merken) dat elke zelf respecterende Belgische fietsenmaker zijn eigen merk had al dan niet opgeplakt. Die ergens in een maar een aantal fabriekjes geproduceerd werden voor wie wilde afnemen.
Nu heeft deze fiets wel een tandwiel met merknaam dus al minder universeel geproduceerd.
Eind jaren 90 zag ik in Antwerpen nog nieuwe fietsen in de etalage staan met de merknaam van de winkel erop.
Wat me ook is gevallen bij de Belgische fietsen is dat ze lang door zijn gegaan met de klassieke modellen met veel hout en celluloid sturen. Dus de fiets vaak ouder geschat word als werkelijk is.
Dat idee heb had ik bij deze Ratly ook. Dacht aan jaren 50. Maar de Styria naaf bracht me met hulp van Rijwiel.net op1938 uit.
Jaren dertig naven van Styria geven alleen het laatste cijfer van het bouwjaar weer. In dit geval een 8.
Het zie er niet naar uit dat er heel veel aan deze fiets is gerommeld. De ketting is splinternieuw en het zadel U.R.D. (Is dat Union?) lijkt me niet op deze fiets thuis horen. JRC pedalen zullen ondanks wel Belgisch van een latere datum zijn. Banden zijn hele mooie oude van Michelin 700 x 40 - 42C (mogen binnenkort naar een liefhebber I.v.m. nieuwe fietsbare besteld)
Al met al ben ik er heel gelukkig mee. En wil ik deze fiets voor eigen gebruik weer in nette bruikbare staat terug brengen. Zonder al teveel gekke dingen uit te halen. Een ketting scherm in dezelfde kleur ga ik niet vinden. Maar ongeveer tijds identiek aluminium zal ook wel netjes staan.
Heeft er iemand meer info/historie over Ratly uit Anderlecht? Belgische leden? Zijn er leren zadels in België gemaakt?