Ik plaatste net een bericht over een oude omafiets uit Naarden die van een nazaat van de familie Goedkoop bleek te zijn.
Die familie heeft de KromhoutMotorenFabriek grootgemaakt. Daar is een museum van: https:www.kromhoutmuseum.nl
Ik meldde de connectie al eerder in het item over de oude omafiets uit Naarden.
Die fiets bleek een Stokvis uit Rotterdam.
Leuk detail is dat wij in het museum nog steeds gebruik maken van machines van de oude Kromhoutfabriek.
En één daarvan is een kolomboor van Stokvis. Doet het nog steeds prima.
Ik sluit niet uit dat de fiets smeergeld is geweest bij de aanschaf van machines
Geen groot nieuws maar voor mij wel leuk om te zien hoe de cirkel soms rond komt
Jan
Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout
Kan, maar de middenstands ethiek van zaken met elkaar doen speelde in die tijd natuurlijk meer dan nu
/Marten
Re: Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout
Ja dat is zo. Ik heb er ook geen waardeoordeel over.
Maar Kromhout en ik denk ook Stokvis waren geen middenstanders in die tijd maar toch meer groot-industriëlen die de samenwerking zochten op de terreinen waarop ze geen concurrenten waren.
Maar Kromhout en ik denk ook Stokvis waren geen middenstanders in die tijd maar toch meer groot-industriëlen die de samenwerking zochten op de terreinen waarop ze geen concurrenten waren.
Re: Stokvis fiets van de familie goedkoop en Kromhout
Maar goed, dit is een verhaal dat de gemiddelde oudefietsliefhebber terecht weinig interesseert.
Aan de ander kant loopt de neergang van de Nederlandse machine-industrie en van de scheepsbouw parallel een de neergang van de fietsindustrie. Alledrie zien ze in de jaren 50-60 teloorgang die ze tevergeefs proberen tegen te gaan door samenwerken/fusies en wat dies meer zij.
Maar uiteindelijk maar een paar conglomeraten die overblijven.
Aan de ander kant loopt de neergang van de Nederlandse machine-industrie en van de scheepsbouw parallel een de neergang van de fietsindustrie. Alledrie zien ze in de jaren 50-60 teloorgang die ze tevergeefs proberen tegen te gaan door samenwerken/fusies en wat dies meer zij.
Maar uiteindelijk maar een paar conglomeraten die overblijven.