Raleigh kruisframe van 1922

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door maartenB »

Michiel Röben schreef:Ja er ging wat fout, ik kon geen bericht plaatsen en dan ga ik uit het venster. terug naar het forum. Dat vind ik wel onhandig Normaal kun je gewoon een bericht plaatsen maar dat gaat hier soms moeizaam. Zal wel aan de oude dag liggen...

groeten,
Michiel ;)
Misschien vergat je in te loggen? Dan word je inderdaad even teruggezet omdat je eerst moet inloggen.
OK ik heb nu alles weer bij elkaar in één post gezet: wel zo overzichtelijk.
groet en succes met dit gave project.
Mijn idee zou zijn dat het stuur van later datum is, maar ik heb geen duidelijkheid kunnen krijgen over die Raleigh-series en details.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2364
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Michiel,

Ik was wat verrast dat er een stuur op zit met geschroefde nokken.
Volgens mijn (niet altijd even naukeurige) herinnering is dat een tijd lang de goedkopere versie geweest bij Raleigh.Mocht het van pas komen ,ik heb nog zo`n stuur met van die rond lopende gesoldeerde beugels liggen.
Ik zal het nog eens opzoeken in de catalogi van de VCC hoe dat zit met die sturen.
Die Raleigh van mij heeft een plat stuur maar dat was gewoon een optie als ik de catalogus mag geloven.
Bijzonder achternaafje zit er in jouw fiets. Die heb ik nog niet eerder gezien.Zelfs niet opgevallen op de SA heritage site.

Het stuurstropje heeft idd een pennetje wat je er uit kan trekken
de boel veert dan wel wat uit elkaar maar met een tang met dunne bekken pak je die bladveer er wel uit.

Groeten,
Maarten
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Martin H. »

Hallo Michiel,

mooie aanwinst, en het stuurdemper, kun je verwijderen als je de voorvork naar beneden laat zakken denk aan de kleine kogeltjes van je balhoofd aan de onderzijde. Dan met een puntbek tangetje het haakse pennetje naar boven trekken. En voilà, je hebt je stuurdemper. Kwam de fiets nou uit die oude verzameling waar ik je al eerder over mailde?

Groeten, Martin
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Martin,

Nee, deze fiets komt "gewoon" van Marktplaats. Fietser tipte me en ik heb wat foto's opgevraagd en gesproken met de eigenaar. Hij kwam in de buurt en heeft de fiets keurig afgeleverd. Hij is een actieve man die van alles en nog wat doet. Muzieklessen, brommer verhuur, fietsverhuur. Een echte ondernemer die op meerdere terreinen bezig is. Gelukkig zat er een flinke laag zwarte verf over al het nikkel dus het is redelijk bewaard gebleven. Transfers en biezen zijn er bijna niet te vinden. De lak zit te vast op de onderlaag en is vrij hard. Ik ga het vandaag nog eens proberen. Het stuur heb ik inmiddels kaal zoals op de foto's te zien. De vorige eigenaar had 50 brommers en 25 antieke fietsen. Hij verkocht ook een behoorlijk gave GazelleV8 mixted frame, mooie fiets maar ik had er geen geld meer voor. Verder nog een paar transportfietsen, tandems etc.

groeten,

Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten,

Dank je wel voor je aanbod, misschien ga ik er wel op in. eerst even de fiets uitpellen en afstellen. De fiets heeft ook dunnere biezen, zou het een iets goedkopere Superbe kunnen zijn? Ik ben benieuwd wat de catalogi van de VCC zeggen. Zelf ben ik daar geen lid van maar als je wat te weten kunt komen, graag. De naaf verbaast mij ook. IK heb nog nooit zo'n oude SA naaf met terugtraprem gezien. Hij is ook vrij slank. Meestal werden deze fietsen toch afgemonteerd met 3 vernellingsnaven? Ik weet wel dat de bagagedrager ook van een andere kruisframe kwam, een groene. Er zitten een paar klemmen omde standaard vast te houden tussen de drager. De leeftijd vind ik moeilijk te schatten, misschien wel 30er jaren.

Groeten Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Met gevaar voor overkill op een topic nog even een vermelding van de naaf van SA. Op deSA Heritage pagina staat een naaf uit 1922-1936 die in de Raleigh gemonteerd is (1922 - Type CC single speed coaster brake hub).

groeten Michiel ;)
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Eysfan »

Michiel, welkom in de club van Raleigh kruisframe eigenaren 8-)

Ik heb nog even de Raleigh catalogi doorgekeken. In die van 1911 en 1916 is de kruisframe het duurste model, de Superbe, uitgevoerd in groen of zwart met bladgoud biezen. Drieversnellingsnaaf en oliebadkettingkast zijn standaard.

Van 1917 en 1918 ken ik geen catalogi. Die zijn er misschien ook niet geweest want Raleigh was ingeschakeld voor de oorlogsindustrie.

In 1919 was er weer een catalogus, maar de X-frame werd nog niet geleverd.

In december 1920 besloot de Raleigh directie om de X-frame opnieuw in productie te nemen voor het seizoen 1921. Hij staat nog niet in de catalogi van 1921, die waren waarschijnlijk al gedrukt voordat dit besluit genomen werd.

Jammer genoeg heeft ook de VCC geen catalogi van 1922 t/m 1924. In die van 1925 staat de X-frame wel, en neemt zijn oude positie als duurste model weer in. Groene lak (op verzoek zwart), biezen van bladgoud, drieversnellingsnaaf en oliebadkettingkast zijn standaard.

In 1931 staat de kruisframe voor het laatst als Superbe in de catalogus. Daarna als 'Irish X-Frame' (1932) en 'Police Model' (1933), eenvoudige zwarte modellen met weinig chroom, zonder versnellingen en zelfs zonder kettingkast.

Over de framenummering; uit de gegevens in het nieuwe boek van Tony Hadland over Raleigh (zie 'Het Rijwiel' 2012/4) blijkt dat de 'Nottingham Archives' lijst de laatste nummers van elk jaar vermeldt.

Dat betekent dat mijn eigen groene Superbe X-frame niet van 1919 is zoals ik dacht maar van eind 1920. Het moet dus een van de allereerste exemplaren zijn uit de hervatte productie.

Het betekent ook dat die snelle Raleigh die ik vorig jaar zag sprinten op het circuit van Gent van 1920 is. En dat jouw nieuwste aanwinst in 1922 gefabriceerd is.

Over de uitrusting van jouw kruisframe; de onlogische combinatie velgremmen voor en achter plus terugtraprem komt niet voor in de Raleigh catalogi. De Superbe werd wel geleverd met de Tricoaster naaf, drie versnellingen plus terugtraprem. Maar dan was er alleen een velgrem voor gemonteerd en had het stuur maar een remhandle.

Het jaartal 1922 maakt het wel gemakkelijker om een juist type versnellingsnaaf te vinden. Toen was het K-type al gangbaar. In die van mij zit nog een A-type.

Heel vreemd is de kettingkast met ventilatiesleuven op jouw fiets. Een oliebadkettingkast was toch eigenlijk bedoeld om het vuil buiten en de olie binnen te houden :?

Krijgen we de Raleigh al te zien in Antwerpen of op de ALV volgende maand?

Groeten, en succes met het rijdend en toonbaar maken van je nieuwe aanwinst,
Sjoerd
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door maartenB »

Ik ben zoals sommigen weten ook al een jaar of wat op en af met een Raleigh kruisframe bezig, de mijne is van 1928.
Ik geloof dat Nederlandse Raleighs wezenlijk anders waren dan de Engelse.
Zo zie je dat de 'oude' balhoofdtransfer (nog zonder vogeltje) nog heel lang werd gebruikt, en dat er heel veel fietsen zijn met linnen kettingkast.
Ik had nog 2 Raleighs van 28 met 90% zeker originele lak en die hadden allebei de oude transfer op balhoofd en achterscherm, dat bij de Engelse Raleighs al ergens in 1920 vervangen is. Sjoerd weet dat natuurlijk beter dan ik.

Mijn theorie is dat er voor de NL markt goedkopere versies van de kruisframe werden gebouwd. We zien op NL fietsen ook nooit of bijna nooit de aluminium Roman rims, terwijl die in Engeland standaard waren op de Superbe. Maar Nederlandse catalogi van Raleigh zijn er uit die tijd al helemaal niet ....

3 raleighs zomer 2011 010.jpg
3 raleighs zomer 2011 010.jpg (65.22 KiB) 5812 keer bekeken
Hierboven: het oude transfer op een 28-er damesfiets.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten, bedankt voor het fotootje Geeft weer wat duidelijkheid.
Waren die Roman velgen gewoon een type Westwood? of had deze velg een ander rugprofiel? Het remt wel veel beter, aluminium... Zou de fiets bijna uitvoeren met Lepper aluminium velgen. Wat betreft die kettingkasten dat klopt wel, die dames fietsen van Raleigh uit 1929/30 die ik heb hadden allebei linnen kettingkasten.

@sjoerd, Dank je wel voor het zoekwerk in de catalogi, de achternaaf zal er wel uitgaan. Leuk om op de plank te leggen. Ik ga wel de naaf openmaken want hij trapt door. Ik hoop dat het een kwestie van schoonmaken is en opnieuw in de olie zetten...
Ik haal wel de bagagedrager met klapstandaard eraf, dan wordt de fiets weer wat renker, en die transportbanden tsja, wat mot ik daar mee. staat wel stoer maar ook weer lomp. Misschien sjouw ik de Raleigh wel mee, samen met de 1929 damesfiets van Raleigh.

groeten Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh kruisframe van 1922

Bericht door maartenB »

De Roman Rims zijn wezenlijk anders, met een geul in het midden . Zie foto van mijn Burgers, die heeft ze.
Bijlagen
burgers08.jpg
burgers08.jpg (116.07 KiB) 5812 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie